Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Tai-otoshi [Options]
Kronos
Postad: Thursday, April 21, 2005 1:50:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Jag har en fundering om en detalj i Tai-otoshi.
Ska uke fara över höften eller över benet?
Om man tittar på följande bild http://judoinfo.com/images/nauta/taiotoshi.htm så ser det ut som att uke far mest över höften och det är också så jag tycker att man oftast får höra att man ska göra, men personligen så tycker jag att kastet blir lättare om uke far helt över benet, alltså att man placerar sin höft helt utanför ukes höft.
Vad tycker ni, finns det nåt rätt och fel eller är båda metoderna okej?
Judosnubben
Postad: Thursday, April 21, 2005 3:02:00 PM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
För mig så är Taiotoshi ett handkast och inte ett höftkast.
Detta skulle jag nog mer benämna som seoitoshi istället.
tommysella
Postad: Thursday, April 21, 2005 3:08:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 4/7/2005
Meddelanden: 37
Hej Lars!

Ren principiellt är Tai-otoshi ett handkast, och skall varken vara beroende av höft eller ben. Finns ett bra exempel på en gammal film med Mifune där han kastar sin uke med bara taisabaki kombinerad med händerna. Såg senast igår Neil Adams i hans grappling-video (halslås) där han använde Tai-otoshi för att kasta sin uke för att demostrera en ingång till hadaka-jime. Man såg klart och tydligt att det var ett handkast. Ingen hjälp av ben eller höft där inte...

Måste erkänna att när man själv kör randori så kompenserar man ibland en dåligt utförd ingång till tai-otoshi med lite hjälp av benet (eller höften för den delen om man kommer för långt in) :-)

Mvh,
Tommy
tommysella
Postad: Thursday, April 21, 2005 3:09:00 PM

Micael...du hann före mig där :-)

Mvh,
Tommy
Kronos
Postad: Thursday, April 21, 2005 3:20:00 PM

Jo, jag vet att tai-otoshi är ett handkast, ber om ursäkt om jag formulerade min fråga lite otydligt.
Ska försöka formulera om. Om man utgår från standard högergrepp så går man in och sätter sitt högra ben framför ukes ben med foten utanför ukes högra fot. Vänster fot är utanför ukes vänstra fot. Var ska man då placera sin höft? Ska den vara lite framför uke som på bilden jag länkade till så uke faller över höften eller helt till vänster om uke så han faller över ens lår eller knä?
Alltså inte i fall man ska använda höft eller ben i själva kastet utan var man ska placera framför allt höft för att handkastet ska gå så lätt och smidigt som möjligt.

Hoppas att min fråga blev tydligare nu. :)
Yonas
Postad: Thursday, April 21, 2005 3:34:00 PM

Registrerade sig: 4/20/2005
Meddelanden: 1
[Quote:]
Kronos - 2005-04-21 3:20 PM

Jo, jag vet att tai-otoshi är ett handkast, ber om ursäkt om jag formulerade min fråga lite otydligt.
Ska försöka formulera om. Om man utgår från standard högergrepp så går man in och sätter sitt högra ben framför ukes ben med foten utanför ukes högra fot. Vänster fot är utanför ukes vänstra fot. Var ska man då placera sin höft? Ska den vara lite framför uke som på bilden jag länkade till så uke faller över höften eller helt till vänster om uke så han faller över ens lår eller knä?
Alltså inte i fall man ska använda höft eller ben i själva kastet utan var man ska placera framför allt höft för att handkastet ska gå så lätt och smidigt som möjligt.

Hoppas att min fråga blev tydligare nu. :)

Jag personligen tycker att man som tori ska placera sin höft bredvid uke så att uke faller över benet, man faller varken över låret eller vaden utan över knävecket skulle jag säga.
tommysella
Postad: Thursday, April 21, 2005 3:39:00 PM

Om du kollar följande länk så hittar du ett som jag tycker är ett bra exempel på tai-otoshi:

http://www.freebudo.com/Okano%20Tai%20Otoshi.htm

Att kasta över höften känns lite som det finns risk att man kan börja använda höften...

mvh,
Tommy

PS! Länken jag skrev är iof till en italiensk side, men bilderna är rätt tydliga :-)
Per
Postad: Thursday, April 21, 2005 4:38:00 PM

Registrerade sig: 4/11/2005
Meddelanden: 34
Judosnubben - 2005-04-21 3:02 PM

För mig så är Taiotoshi ett handkast och inte ett höftkast.
Detta skulle jag nog mer benämna som seoitoshi istället.

Isåfall blir det en seoinage, inte seoi otoshi. Lyfter man upp uke är det alltid en "nage"; otoshi är en kort rörelse som driver uke direkt ner i mattan. Vid seoi otoshi står man med ett eller båda knäna i mattan när man kastar (detta kallas ofta men felaktigt "drop seoi nage" i västerlandet - vid en riktig drop seoi nage går man ner på knä och ställer sig sedan upp när man utför själva kastet)
Judosnubben
Postad: Thursday, April 21, 2005 5:15:00 PM

Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Hej Per!

Det finns många djur i vår herres hage och detta gäller kast med.

Jag håller med dig i beskrivningen att "nerdragning" är otoshi kast.
Där emot så behöver man inte ha ett eller två knän i mattan för att utöva seoitoshi.
Se exempel tex kata eri seoitoshi.
Men allt är beroende på vilken Stil/skola man talar om.
Kodokan använder den klassificeringen du gör.
Internationella förbundet har en annan.
Kronos
Postad: Thursday, April 21, 2005 8:46:00 PM

Tackar för svaren, det verkar i alla fall som att jag är på rätt spår med min tai-otoshi. :)
Per
Postad: Friday, April 22, 2005 9:15:00 AM

Registrerade sig: 4/11/2005
Meddelanden: 34
Judosnubben - 2005-04-21 5:15 PM

Jag håller med dig i beskrivningen att "nerdragning" är otoshi kast.
Där emot så behöver man inte ha ett eller två knän i mattan för att utöva seoitoshi.
.

Nej det är klart - "otoshi" är som sagt "nerdragning". Det är nerdragningen och inte knäet som gör det till en "otoshi". Men det är vanligast att man gör det med knäna i.
kalle stropp
Postad: Thursday, March 16, 2006 11:44:00 AM

Registrerade sig: 3/16/2006
Meddelanden: 4
JAg själv när jag kastar så använder jag lite av mitt knäveck när jag kastar.
men som sagt jag använder mest händerna när jag gör en tai-otoshi :)
Anders
Postad: Thursday, March 16, 2006 9:41:00 PM

Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Jag vill också placera min höft utanför uke. Klickar man på den ursprungliga länken och klickar på se "Animation" så tycker jag den visar kastet på ett tillfredställande sätt.
Ibland brukar Tai otoshi kallas ett av judons snabbaste kast. De som är duktiga på denna teknik gör den så kvickt att jag inte har en susning vad som har hänt förens jag har landat. :blink: En bra teknik.

MVH/Anders
Calzadar
Postad: Monday, March 26, 2007 11:10:00 PM

Registrerade sig: 3/26/2007
Meddelanden: 1
Hej hej! helt ny på det här forumet är jag.. Snabb introduktion till vem jag är..
Namn: Gustaf Ahlner
Tränar i Borlänge Judo Club, mest tränare där.
17 år, 1:a kyu.

Mina tankar på tai-otoshi är:
om man kollar på följande länk (postad tidigare också) http://judoinfo.com/images/nauta/taiotoshi.htm
ser man tydligt att uke har en defensiv postur i början av kastat men sedan blir uträttad av tori.
Detta åstakoms bäst (i min mening) av ett kraftfullt arbete med toris högerhand/armbåge. Då taiotoshi utförs absolut bäst då uke står med all vikt på ena benet (förhindrar kontring bland annat.) blir den högra handens arbete viktigare och viktigare. En sak jag tycker alltför få personer påpekar när det gäller tai-otoshi.
Vidare, frågan med höft placering är inte så lätt då uke puttas åt sidan och rätas ut. Enligt mig ska höften placeras ungefär som när man går in på någon höft teknik.
Om vi kollar på bilden på JudoINfo.com vidare finner jag en hel del info om taiotoshi där som inte är så självklar.. Bland annat är toris stödben tydligt ganska utsträckt och tryckande.. detta visar att kastriktningen snarare är mer åt ukes sida än rakt framåt, vilket stämmer väldigt väl om man överdriver högerhandens rörelse!
Alltså. man placerar inte sin höft utanför uke.. utan genomför kuzishi såpass bra att uke åker utanför sin egen höft! Ungefär..

Blev lite ostrukturerat.. ska gå och sova nu ändå. :sneek:

If it moves - BREAK IT!
If it breath - CHOKE IT!!
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)