logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

2 Pages12>
öjk
#1 Postad : den 29 december 2005 12:07:00(UTC)
öjk

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-12-29(UTC)
Meddelanden: 1

har hört att man kan som judoka tävla i bjj stämmer de? isånafall ska ja de
Judosnubben
#2 Postad : den 29 december 2005 12:36:00(UTC)
Judosnubben

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Gå in på www.budo.se klicka dig vidare till forum sedan jujutsu och ställ din fråga där.

Mvh
Micael Öberg
Kronos
#3 Postad : den 29 december 2005 18:14:00(UTC)
Kronos

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

Ja det kan du antagligen men sätt dig in i reglerna noga innan så du vet vad som ger poäng och vilka tekniker som inte finns i judon som du måste vara beredd på.
di00wala
#4 Postad : den 13 maj 2006 22:34:00(UTC)
di00wala

Registrerade sig: 2005-04-07(UTC)
Meddelanden: 68

Jag ska ner till Helsingborg och tävla i Kaisho cup nu på söndag. Det ska bli intressant. Jag har läst på reglerna och min coach (Ivar) har försökt informera mig om vad som gäller. Men jag antar att jag kommer köra judo ändå till slut, på gott och ont. Får man dom bara att ge upp innan matchtiden är slut så måste man ju vinna =)
Vem vet, man kanske får mersmak.

Mvh
Andreas
Lajos
#5 Postad : den 14 maj 2006 00:01:00(UTC)
Lajos

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

På dem tävlingar som jag hade varit som publik var det föredätta judo utövare som tävlade i BJJ. Jag tror inte att dem judo utövare som tränar och tävlar i Judo idag på olika kup tävlingar runt om i Sverige och utanför Sverige tävlar inom BJJ. I så fall blir du och Diwala mellan de första.
Lajos
#6 Postad : den 14 maj 2006 00:28:00(UTC)
Lajos

Det är många som kör eller försöker köra Judo och du blir inte ensam. Ibland undrar man är det Judo man kör eller bjj? Sporten börjar likna mer och mer Judo hos några klubbar ,tror jag . (Eller kanske är bara målet att få dem tillbaka till Judo av några judo tränare som tränar dem BJJ utövare i olika klubbar?) . Hur som helst dem som är bra i Judo brukar samla tillräckligt bra med poenger tack vare att man ger poeng för kast ,men det gäller också bra kontroll på mattan efter en kast. Och glöm inte att reglerna tillåter att du ska behöva inte ha en knä på mattan som vi brukar göra i Judo utan ska du bryta guart helst stående annars är risken att du får en Sankaku väldigt lätt. Sedan ska du helst glömma att ligga på magen . Undvik knästoende ippon seoi nage.
Man skulle gå i Tai Sabaki i cirkelrörelse på grund av att undvika direkte dragningar när på mattan eller att motståndaren hoppar upp och binder sina fötter bakom din rygg.
Dem vanligaste attacker är Morote Gari och för en bra judo utövare skulle det inte innebära någon problem. Sedan tror jag att en giljotina stående är tillåten.
Använd inte Kesa Gatame utan Kusure Kesa gatame på grund av att därifrån kan du med hjälp av klockan komma in i Tate Shiho Gatamme som man får 4 poeng för. Kesa gatame har inte syffte eftersom du kan inte vinna på fasthållning och du har ingen bra kontroll .Du blir trött.Derämot Kusure Kesa gatame är väldigt bra
Lycka till.
di00wala
#7 Postad : den 14 maj 2006 20:45:00(UTC)
di00wala

Så nu har jag iaf tävlat i bjj.
Det var en rätt stor besvikelse och jag längtar redan till nästa judotävling. Jag hamnade på en 2:a plats, förlorade i finalen mest kanske beroende av att vara uttråkad. Normalt gillar jag ne waza starkt men när det inte händer nånting och man bara låser varandra hela tiden och domaren låter det fortgå hela matchen så är det varken roligt att delta eller att titta på.
Det var utslag som gällde för min del i -70kg (med gi på). Invägningen skedde precis innan man skulle upp och tävla. Lite kaotiskt och alla sprang runt och letade efter dom som skulle väga in. Körde 2 matcher sen väntade dom med att köra semi-finaler och finaler tills sist så efter mina matcher var det att vänta, vänta och åter vänta. Sen när jag skulle upp igen, jag var nästa match, då bröt dom allt och då skulle svartbältare och brunbältare köra, samt alla skulle titta på så dom använde bara en matta. Efter mkt lång väntan blev det då äntligen min tur igen men jag var så trött på det att jag velat åka hem för länge sen. Fixade semin iaf men tabbade mig i finalen. Fastnade i en sankaku och min onda nacke gav med sig så jag klappade så fort strypningen kom. Men men, en erfarenhet rikare och jag kommer inte vara där nästa år.

Föresten, jag vann alla mina matcher på halslås.

mvh Andreas

Edited by user den 14 maj 2006 21:26:00(UTC)  | Reason: Not specified

Mattias R
#8 Postad : den 15 maj 2006 18:24:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

Kul att du provade, jag har oxå haft funderingar på att prova. För erfarenhetens skull. Skulle va kul om du kunde berätta lite hur matchbilden såg ut. kunde du kasta något? Hur funkade judons greppteknik etc. Grattis till silverpengen förresten.

Mattias R
Lajos
#9 Postad : den 15 maj 2006 18:37:00(UTC)
Lajos

Hej Matias.
Prova inte utan att kunna passera guard på sätt som passar BJJ. Dessutom vi är vana på att holla en knä på mattan vilket funkar inte riktig bra i BJJ. Sedan en moment till. Denna låset som Diwala pratar om är just på grund av att man gör fel och får en sankaku särkilt om man har en knä på mattan.
Judo gräppena funkar .90 % av BJJ utövare vill gå in på morote gari. En judo utövare som du är dessutom svart bältare behöver 1 månad träning för att kunna komma på dem saker sedan går bra . Arm och halslås ingår i Judo. BJJ har tagit det från JUdo. Så för oss är det minsta problem .Utan den största förhinder är att glömma en knä på mattan och att försöka inte vända ryggen.
Kom och besök mig så får du praktisk råd.
di00wala
#10 Postad : den 15 maj 2006 23:42:00(UTC)
di00wala

Hej igen,

Det finns lite video från mina matcher på <a href=http://och.nu/yoi>BK Yoi's hemsida</a>.
Tyvärr är det inte så talande om matchbilden men lite.

Dom var väldigt duktiga på att låsa situationer så det inte kunde hända nått vilket gjorde att tävlandet inte var speciellt roligt. Däremot var det väldigt lätt att ta halslås, tyckte jag iaf. Men som Lajos säger, det är mycket guard, dvs den ena ligger på rygg och den andre befinner sig mellan benen på den som ligger ner.
Man kunde få poäng ifrån alla lägen vilket jag tycker bara verkar för att göra ne wazan mer stillastående. Man vågar inte riskera något så många låsta situationer utan att någon ville släppa. Föredrar jag judons ne waza som är mycket mer, dynamisk.

Stående, kör man med normal alá japansk stil med att man står hyfsat rakryggad kommer dom slänga sig ner i guard och dra med dig direkt. Men det går att köra lite stående judo med dom. Håll dig på sidan av dom bara så slänger dom sig inte ner direkt och du får läge att kasta.

Dom är inte så svåra att köra med generellt, var inte speciellt imponerad över svartbältarna heller. Tycker att judon är
mer teknisk och dynamisk än bjj, men det är ju lite annorlunda regler vilket leder till dom största skillnaderna. Antar att bjj försöker vara lite mer realistisk gentemot fighting ute på gatan medan judo mer är en sport.

Poängen är som följer:
Kast med kontroll, mestadels på rygg 2p
Topmount, dvs sittandes ovanpå med ett ben på vardera sida 4p
Backmount, sittandes på ryggen med hälarna hookade innanför benen på motståndaren 4p
Fasthållning 2, 3p ?
Sen kunde man få poäng om man kom loss från en guard och om man kunde rulla den andre på något sätt.
Men fick även poäng för kast i ne waza.

Kommer inte ihåg mer men man kan aldrig vinna en match med poäng så vill man avgöra tidigt får man se till att den andre ger sig. Halslås funkade väldigt smidigt. Dom är så koncentrerade på sin guard att dom glömmer skydda halsen :p

Jag körde ren judo till mesta del och jag hade inga bekymmer så judo funkar. Vi har ju faktiskt många passer och vändningstekniker mot guard också.

Mvh
Andreas

Edited by user den 15 maj 2006 23:48:00(UTC)  | Reason: Not specified

Rob
#11 Postad : den 16 maj 2006 12:03:00(UTC)
Rob

Registrerade sig: 2005-05-19(UTC)
Meddelanden: 122

Mycket intressant inhopp i BJJ.
Som okunnig inom BJJ, undrar jag vad BJJ tillför som inte Judo redan har?
Som sport betraktat.
Jämfört man Judo med Ju Jutsu så har Ju Jutsu ett stort antal tekniker etc som Judo ej har använder (slag,spark etc.). Skillnaderna rätt stora.
Men vad har BJJ som sport som Judo inte har? (förutom ett annat sätt att belöna, dvs räkna poäng).

di00wala
#12 Postad : den 16 maj 2006 15:30:00(UTC)
di00wala

Jag vet faktiskt inte vilka leder dom får bryta i. Under tävlingen var det endast armlås som jag såg. Det är möjligt att det ingår lite andra brytningar men det överlåter jag till experterna att berätta om.
Istället så tycker jag att bjj blir väldigt annorlunda gentemot judo just pga reglerna. Sen har dom väl inga direkta nyheter att komma med gentemot judon men som sagt, själva arbetet i ne wazan blir ju väldigt annorlunda. Tillräckligt stor skillnad för att jag t.ex. inte vill köra bjj utan judo och jag antar att det finns många som tycker precis tvärtom.

Sen vet jag inte om jag tycker det är så värst stor skillnad mellan judo och ju jutsu heller. Man lägger tonvikten på lite annorlunda saker bara. Men det mesta i ju jutsu finns nånstans i judo och tvärtom. Men jag håller med om att själva träningsupplägget skiljer sig en hel del om man tittar på en normal träning. Sen är jag inte expert på ju jutsu generellt, jag har tränat ju jutsu kai i 3 år iaf.

Mvh
Andreas
Lajos
#13 Postad : den 16 maj 2006 19:36:00(UTC)
Lajos

Ingenting.
Benlås fotlås lite anorlunda halslås.
Men min åsikt är att dem som tränar judo ska holla sig helst till Judo tävlingar på grund av att med tiden kan det bli : vi mot dem.
Det har vi roliga tävlingar inom Judo och de tävlingar behöver just tävlare.
Vill man tävla inom BJJ då ska man träna BJJ. Judo tävlare skulle holla sig till Judo. Att prova på och tävla? Inte innan man kan lite mera om olika saker inom BJJ. Att judoklubbar börjar besöka BJJ tävlingar?
Då kan det bli stämningen vi mot dem. Behöver inte vara så men det kan bli. Och just det behöver inte vi i Judo. Judo är tillräcklig bra sport att Judo utövare kan holla sig till Judo.
Jag själv rekomenderar inte mina judo utövare att gå på BJJ tävling. Vill de gå och tävla då ska dem träna BJJ och inte Judo.
Det är min åsikt .
Fredrik O
#14 Postad : den 17 maj 2006 22:45:00(UTC)
Fredrik O

Registrerade sig: 2006-02-26(UTC)
Meddelanden: 22

Hej Andreas, grattis till placeringarna...

De lås mot led som är förbjudna för vitbälten är fot, knä, ryggrad, nacke, handled och givetvis tår/fingrar.

Jag tycker det är skitkul när högt graderade judokas ställer upp i BJJ tävlingar för eftersom de inte är graderade i BJJ får de köra i vitbältesklassen. Ryktet går snabbt vilka som är judokas och BJJ killarna hoppar blixtsnabbt in i guard och håller krampaktigt :-) Sedan håller jag med om att det kan se stelt ut ibland när högt graderade killar i BJJ kör men det beror på att de tar ut varandra och måste köra supertajt. Pröva gärna att köra mot någon lila eller högre. Man blir ödmjuk :-)

mvh
/Fredrik

di00wala
#15 Postad : den 18 maj 2006 00:06:00(UTC)
di00wala

Jag får passa på att be om ursäkt om det lät som jag sågade bjj på nått sätt. Kom på det nu när jag läser mitt inlägg igen. Vad jag menar är att jag är så pass såld på judon att jag har svårt att se igenom det. Bjj är inte olikt judo men ändå en annan slags arena på tävling (har aldrig tränat bjj).
Var och en är frälst på sitt antar jag B)

Mvh
Andreas
Lajos
#16 Postad : den 18 maj 2006 08:35:00(UTC)
Lajos

Skulle rekomendera en film från 50 talet som är på DVD för att man får en bättre bild om olika saker .

KOSHEN JUDO från Masahiko Kimura
Vol1 Vol2.
Fredrik O
#17 Postad : den 18 maj 2006 12:27:00(UTC)
Fredrik O

Registrerade sig: 2006-02-26(UTC)
Meddelanden: 22

Hej Andreas

Det är lugnt. Jag är själv ett stort fan av judo men just nu är det BJJ som gäller. Man blir bra på det man tränar mycket på sen spelar det ingen roll om samma tekniker finns i båda stilarna. Om man nu kan hävda att stilarna är olika? Det kanske bara är tävlingsformerna som är olika ;-)

I vissa BJJ organisationer så tävlar man automatiskt som blåbälte om man är brunbälte eller högre i annan kampsport. Det kanske skulle vara bättre. Ett judosvartbälte är så pass duktig att det kan vara lite elakt mot vitbältarna. Har hört om ett par riktiga rysare där t ex fd svenska landslagsmannen i JJ, Carneborn, gick som vitbälte och fullständigt körde över motständet. Han är förresten graderad till lila numera om jag inte kommer ihåg fel. Sedan finns det ett antal brottare på elitnivå som varit med. De är inte roliga att tas med :-)

mvh
/Fredrik
Lajos
#18 Postad : den 26 maj 2006 05:48:00(UTC)
Lajos

Följande länk är ganska bra. Titta på filmer koshen judo vol 1.vol2. Filmen är från 50 talet.
Trävlig hälg.

http://video.google.com/...9849663208456&q=judo
Lajos
#19 Postad : den 26 maj 2006 06:19:00(UTC)
Lajos

Lajos
#20 Postad : den 3 juni 2006 06:00:00(UTC)
Lajos

Om jag har rätt och det har jag så ,arrangerar Västerås Judoklubb sin redan traditionell tävling i BJJ idag den 3-e juni i Västerås.
Användare som läser denna konversation
Guest
2 Pages12>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.