Hej igen,
Det finns lite video från mina matcher på <a href=http://och.nu/yoi>BK Yoi's hemsida</a>.
Tyvärr är det inte så talande om matchbilden men lite.
Dom var väldigt duktiga på att låsa situationer så det inte kunde hända nått vilket gjorde att tävlandet inte var speciellt roligt. Däremot var det väldigt lätt att ta halslås, tyckte jag iaf. Men som Lajos säger, det är mycket guard, dvs den ena ligger på rygg och den andre befinner sig mellan benen på den som ligger ner.
Man kunde få poäng ifrån alla lägen vilket jag tycker bara verkar för att göra ne wazan mer stillastående. Man vågar inte riskera något så många låsta situationer utan att någon ville släppa. Föredrar jag judons ne waza som är mycket mer, dynamisk.
Stående, kör man med normal alá japansk stil med att man står hyfsat rakryggad kommer dom slänga sig ner i guard och dra med dig direkt. Men det går att köra lite stående judo med dom. Håll dig på sidan av dom bara så slänger dom sig inte ner direkt och du får läge att kasta.
Dom är inte så svåra att köra med generellt, var inte speciellt imponerad över svartbältarna heller. Tycker att judon är
mer teknisk och dynamisk än bjj, men det är ju lite annorlunda regler vilket leder till dom största skillnaderna. Antar att bjj försöker vara lite mer realistisk gentemot fighting ute på gatan medan judo mer är en sport.
Poängen är som följer:
Kast med kontroll, mestadels på rygg 2p
Topmount, dvs sittandes ovanpå med ett ben på vardera sida 4p
Backmount, sittandes på ryggen med hälarna hookade innanför benen på motståndaren 4p
Fasthållning 2, 3p ?
Sen kunde man få poäng om man kom loss från en guard och om man kunde rulla den andre på något sätt.
Men fick även poäng för kast i ne waza.
Kommer inte ihåg mer men man kan aldrig vinna en match med poäng så vill man avgöra tidigt får man se till att den andre ger sig. Halslås funkade väldigt smidigt. Dom är så koncentrerade på sin guard att dom glömmer skydda halsen :p
Jag körde ren judo till mesta del och jag hade inga bekymmer så judo funkar. Vi har ju faktiskt många passer och vändningstekniker mot guard också.
Mvh
Andreas
Edited by user den 15 maj 2006 23:48:00(UTC)
| Reason: Not specified