|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2/26/2006 Meddelanden: 22
|
Hej
Jag vill bara säga att de BJJ team som har möjlighet att träna judo inför BJJ tävlingar har en stor fördel. Man får två poäng oavsett hur killen landar när man sveper, kastar, välter osv. Man ska dock följa med och etablera "kontroll" för att få poängen. Vidare så ser judoträningen ofta lite annorlunda ut iom att inom BJJ tävlar man mycket submission wrestling (BJJ utan gi) och då funkar inte de kast där man måste greppa i gi. En annan aspekt som ändrar lite är att när man kastar så fortsätter fighten på marken så vissa kast där man blottar ryggen är det bara att glömma. Andra kast som seonagi får man absolut inte greppa armen "för högt", dvs armen ska ligga i armvecket osv. Jag skulle kasta uchimata på en BJJ tävling och slarvade. Jag fick två poäg men killen under kom nästan upp på ryggen, och när jag kämpade för att hindra det fick han tag i armen och vips hade han en triangel, game over...
De flesta seriösa BJJ utvövare kompletterar alltså sitt game med judo, brottning osv. Det är en nödvändighet men framför allt jäkligt roligt. Omväxling förnöjer :-) Jag är helt säker på att de judoutövare som kör BJJ nu kommer tillbaks så småningom. Judon i Sverige blir mer komplett med BJJ och vv :-)
mvh /Fredrik
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Kul att höra att BJJ TEAM och deras judo tränare jobbar för judos framgångar. Jag hoppas att vi får många från BJJ TEAM som på slutet väljer judo som huvudsport och som du har sagt kommer tillbaka till Judon.
|
|
|
Både Västerås BJJ klubb och Västerås Judoskola välkomnar de BJJ eller Judo utövare som tycker att det är långt ut till Hälla för att gå och träna eller på grund av andra orsaker avslutar träna på Hälla. Vi alla som tränar på Mariaberget både Judo och BJJ. holler oss till sporten och fortfarande bryr oss så lite vad det stor på andra klubbens hemsida. Vi hade alldrig stängt dörren och våra dörrar är öppna för alla som holler sig sporten .
|
|
|
[Modedit M.F-BJK] Inlägget raderat på begäran av Lajos
|
|
Registrerade sig: 3/13/2006 Meddelanden: 1
|
Jag var med och tränade när Nils var här för fyra år sedan. Han var då graderad till lila bälte i bjj. Och jag kan intyga att han inte var någon nybörjare då han ströp ut oss till höger o vänster. Om han råkade ha ett vitt bälte på sig den dan för att han glömt sitt eget kan jag dock inte minnas. /Victor
|
|
Registrerade sig: 2/26/2006 Meddelanden: 22
|
Hej
Jag har vitt bälte i BJJ efter snart 3 års träning och är inte tränare. Jag sitter dock med i ledningsgruppen för Västerås BJJ Team som är en sektion under Västerås Judoklubb. Vi är givetvis mycket tacksamma för det samarbete som Kjell Ingemansson och diverse svartbältare på judon bidrar med. Vi får mycket mycket hjälp med vår stående träning vinklad mot BJJ och vi har utvecklats enormt, som även visats sig under de många tävlingar vi ställt upp i. /Fredrik (www.vasterasbjjteam.se)
[Modedit M.F-BJK] inlägg redigerat på begäran
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Nu har denna tråd spårat ur och kommer att låsas!
Personangrepp har tidigare diskuterats här på forumet och är ALDRIG acceptabla!
|
|
|
Guest |