|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 5/19/2005 Meddelanden: 122
|
Intressant om de förslag till nya regler för domare och tävlingar som provas nu. http://www.judo.se/dokumentbank/sjf/sjf-aktuellt/2007/sjf-aktuellt_20-2007.pdfBra med färre poängtyper, å lättare sammanräkning, lättare för publiken. Men det där med bara EN domare vid mattan....klar försämring. Vi får väl se vad som blir kvar... Rob
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Egentligen vet ej är det bra eller inte. Min erfarenhet är att varenda reglerändring brukar minska på antalet klubbmedlemmar.
|
|
Registrerade sig: 6/7/2005 Meddelanden: 85
|
Känns lite konstigt att man ska kunna kan ta en shido utan att bestraffas poängmässigt. Det kan ju vara väldigt avgörande och gynnar den destruktiva/passiva.
|
|
|
Enligt mig och jag är inte ensam med denna åsikt skulle man gå tillbaka till judons grunder och minska inte på markkamp på grund av att markkampen är en del av judon.
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Ska bli intressant att följa utvecklingen av detta och höra vad våra IJF-domare säger om att döma på detta sätt vid nästa RDK-konferans.
Förstår bara delvis vitsen med det (att spara in antalet domare och därmed domarkostnaden) samtidigt som det kommer att kräva en massa teknik och folk att övervaka tekniken samt domare som övervakar och bedömer utanför mattan....
Att första Shidon bara blir en "poänglös" tillsägelse blir ju följden av att ta bort Koka-nivån i poängskalan. Samt att det gör att man inte i slutskedet av en match kan gå omkring å försöka få motståndaren varnad för passivitet eller liknande och vinna på den där "enkla" kokan, utan man blir själv tvungen att försöka avgöra matchen.
|
|
|
Detta med att tillåta mera NeWaza tas upp och poängteras varje RDK-konferans tycker jag! Jag (och förhoppningsvis alla andra av mina kollegor) försöker låta judokorna jobba på i NeWazan så länge man kan se att det sker något konstruktivt.
Ett roligt och lärande inslag på det senaste konferanserna har varit att Daniel Lascau, Robert Eriksson och Jakob Reinius vartit med och visat på mattan hur lite man hinner göra på 10 sekunder i NeWaza osv.
|
|
|
Vad tror du om 5 sekunder för Yuko och 10 sekunder i fasthållning och man får en Wazari?
|
|
|
Jag hade nog hellre sett 10,15,20 sekunder. Men utan att prova så vet man inte.
Då jag oftast är ensam domare när vi kör klubbmatcher ska ska jag kanske ta å prova dessa regler till våren, får se vad min klubbs styrelse säger.
|
|
|
Vågar man gå in i en kast där motståndare får efter en kontring en Yuko efter 5 sekunder eller en Wazari efter bara 10 sekunder på fasthållning? EFter det kommer passivitet som följd av denna tävlaren som fick yuko på fasthållning. Ibland har man en känsla att de höggraderade bara forskar och på slutet skojar med judo. Vi hade också en försök med nya barnregler och olika förslag som gick inte så riktig bra så fortsätter man med forskning fast nu vet man ej varifrån har kommit de nya förslagena. Sedan idag får man ippon för de kaster som man fick Yuko för många många år tidigare. Det är alltid alltid nogånting som man forskar utan att kanske tänka efter om resultat som följer. Kanske har man önskemål att judon ska vara mera sport för tv och olika medier men ibland har jag denna känslan att man kommer längre och längre med det. Vi få se vad kommer att hända.
|
|
|
Har ställt frågan på en annan forum och fick svar från en känd V dan mästare som svarade följande: Enligt Aikido är på uttag av styrkan finns en gräns nonstans ,men att följa efter eller med annat ord låta sig följa efter , finns ingen slut på det -enligt honom(Vdan) det gäller också samma regler för dumheter angående- vad kan uppfinna pappersarbetare vid skrivbordet .
|
|
|
Guest |