|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Jag tycker att Kodokan goshin jutsu no kata är vacker att se på. Även Kime no kata är skön att se. Åsikter?
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 37
|
Hej!
Jo de är väldigt trevliga kata att se på men också att utföra. När det gäller Kodokan Goshin-jutsu så märks det att Kodokan verkligen lagt ner mycket tid på den när de skapade den. För några år sedan så gjorde jag en jämförelse med de principer som är inbyggde i Kodokan Goshin-jutsu med de tekniker som finns i Gregers Jujutsu-system (dock endast genom att jämföra med deras systembok). Principerna fanns med genom hela systemet i kombination med de mer "vanliga" judo-teknikerna. Var rätt intressant faktiskt...
Kime no Kata gillar jag för de kraftfulla tekniker som Kano valt att ta med. Det finns t.ex inga handledstekniker som jag tror kan var svårt att ibland få till i en kampsituation...Och han har valt ut ett fåtal kontrolltekniker som används i många situationer. Lite likt koryu faktiskt...
Mvh, Tommy
|
|
|
Det är som du säger det är inget nytt som man finner utan det är mycket "judons handgemäng" som du finner i Jujutsu kai. Alla frontfigurer som låg till grunden för den stilen fann du på en gammal anrik klubb som heter Budokwai. Greger han tränade Judo där och blev brunbälte tills hans intresse tog tag för jujutsu och då har jag för mig att det var Durewalls system.
Nu har de reviderat systemet rätt mycket men visst så klarar man sig rätt bra på att vara enbart judoka och pröva på. Nästan allt de gör finns med i judon för utom tekniker så som shiho nage som jag inte funnit någon stans i judo.
En trevlig bok som handlar om judotekniker och inte bara tävling är Judo a-z av Syd Hoare.
|
|
|
Hej...
Har för mig att shiho-nage finns med i cannon of judo när mifune gör den...Men den utförs något mer som ude-garami, fast plockar man bort ena handen får man det utförande som den görs i svensk jujutsu...Intressant att nämna att är att stående ude-garami brukar klassas in i gruppen shiho-nage när man tittar i böcker som handlar om koryu. Har en bok som heter Hiden Koryu Jujutsu Giho, och den jämför hur bl.a. hur shiho-nage utförs i olika koryu. Den version som Tenjin Shinyo-ryu utför liknar mycket ude-garami som vi har i judo (även om den inte är exakt lika)...
Mvh, Tommy
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Jag tycker alla kodokan katorna är vackra att se på om dom utförs bra. Men ska jag vara riktigt ärlig så är jag lite svag för ju no kata. Kan inte hjälpa det B)
Andreas
|
|
|
Självklart blir det inte så vackert när de inte utförs bra :-)
Min personliga favorit är nog koshiki no kata... :-) När allt stämmer i teknikerna så känns de helt underbara. Vissa av dem är otroligt kraftfulla trots att man själv inte tar i speciellt mycket...
Men ju no kata är skön dem med. Vi brukar köra den som uppvärmning innan man börjar med de tuffare katorna...Min favorit i ju no kata är nog ryogan-tsuki. Växelspelat mellan tori och uke är helt underbart i den formen...
Mvh, Tommy
|
|
|
Visst är det så! :) Håller med om ryogan-tsuki, tycker att obi-tori har lite av samma kvaliteter. Tycker fotarbetet är kusligt skönt när man får det att flyta på. Bra idé att köra den som uppvärmning inför de kommande katorna. Har själv inte kört koshiki no kata än men det kommer, väntar med iver på att dom ska släppas på dvd. Det är ju så att kata kurser med koshiki no kata är hyfsat sällsynta. Tyvärr är det väl så att många tränar bara kata inför graderingar.
/ Andreas
|
|
|
Är det många som kör kata i Landvetter? Sedan undrar jag vilka kator som avhandlas?
|
|
|
Det är lite olika. Igår var vi bara 3 st, men det var bra för min del eftersom man fick mycket hjälp. Förra gången jag var där var vi många fler, runt 15 kanske. Det är inga bestämda kator vi kör olika veckor, vi tränar på de kator vi vill träna på.
/ Andreas
|
|
Registrerade sig: 1/22/2006 Meddelanden: 8
|
tjena o tack för senast
skulle vi inte kunna ha ett kata läger med spökerna i tälje hadde himmla trevligt där sisst men då får mattias inte laga maten ja gick upp i vikt där ja vill ju gå ner av någon uderlig anledning så kan ja inte få nog av läger
mvh robert Ejk
|
|
|
Guest |