Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Börja träna [Options]
Ookami
Postad: Wednesday, January 16, 2008 1:46:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 1/16/2008
Meddelanden: 4
Har funderat på att börja träna lite judo ett tag nu. Jag har tränat andra kampsporter innan, mestadels stående, men även testat på lite Shuai Chiao (stavning!?) - kinesisk brottning med kast. Dock så verkar det inte finnas någonstans att träna judo (på basic-nivå är bäst att tillägga) om man är lite äldre som jag är - 26år. Jag hittar bara intag för nybörjare mellan 14-20 år. Måste tyvärr säga att det inte låter allt för lockande att träna med så pass unga som 14-15-åringar.

Så jag tänkte höra med er här som kan det här bäst :D
Är jag för gammal för att börja judo? Finns det klubbar där jag inte behöver vara en "farfar" i gruppen som 26åring?
Tycker att det verkar vara väldigt skoj med judo, så jag hoppas att jag kan få tillfälle att börja träna lite.
Bör kanske tillägga att jag bor i Sthlm och att en klubb nära Karlaplan är att föredra (såg på nätet att det fanns en klubb ganska nära, men de hade ingen hemsida tyvärr).

Tack för mig och lycka till samtliga judokas!
Rob
Postad: Wednesday, January 16, 2008 2:15:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 5/19/2005
Meddelanden: 122
För gammal? Nix!
De som sysslat med någon form av brottning eller annan "kramande/greppande" kampsport
har ofta en kort uppstartsträcka. Ett fåtal klubbar har rena nybörjargrupper för vuxna (lyxigt!)
ett flertal har mixade tonårs/vuxengrupper som då kan slussa in enstaka nybörjare relativt enkelt.
Innerstaden har inte så många judoklubbar. (beror väl på lokalhyra misstänker jag).
De få som finns har jag ej koll på. (ni får hojta till !)
I "närområdet" finns en hel del dock, nämner några som har schyssta blandade vuxengrupper
Stockholms JK, Spif, Nacka JK
å lite längre ut: Saltsjö JK, Täby JK, Solna JK...
De andra har jag mindre koll på.

Välj någon klubb, maila/kolla på någon träning!
Mvh/ Rob

Ookami
Postad: Wednesday, January 16, 2008 4:37:00 PM

Tack så mycket för det snabba svaret Rob!
Kul att höra att jag inte är för gammal =)

Jag ska kika närmare på de klubbar som du föreslagit, tack så mycket!
Om någon mer har annan information så är ni välkommna att fylla på. :)
Anders
Postad: Wednesday, January 16, 2008 4:45:00 PM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Vill du åka låååååååååååååååångt så har Södertälje JK en vxn nybörjar/motionärsgrupp.

MVH/Anders
Ookami
Postad: Wednesday, January 16, 2008 4:54:00 PM

Tack Anders :)
Men jag försöker hitta nåt så nära som möjligt så att det funkar med plugg och BJJ träningen också.
Blir det för långt att pendla så tror jag inte att jag kommer att orka med det i längden.
Men tack i alla fall :)
Rob
Postad: Thursday, January 17, 2008 10:37:00 AM

Registrerade sig: 5/19/2005
Meddelanden: 122
Gå från BJJ till Judo lär väl inte va´ nåt problem (i alla fall har Judokas som provat BJJ haft lätt för sig) :-) )
Har du hållit på ett tag med BJJ så är det väl inte direkt Nybörjarjudo du ska gå till.

Undra om inte Solna kör både BJJ och Judo...(i alla fall samma Dojo)

Lycka till/Rob

Judosnubben
Postad: Thursday, January 17, 2008 11:27:00 AM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Det är Submission de kör
Ookami
Postad: Thursday, January 17, 2008 10:27:00 PM

Har bara tränat BJJ en termin och det var ett tag sen. Börjar igen nu den kommande veckan - så jag är ju inte direkt nån hejare på den stående biten (har tränat SW innan så på newazan är jag kanske aningen bättre än nybörjarnivå, men själva kasten är jag nog ganska så kass på :( ).
Jag får kika runt hur det hela går med BJJn först och sen förhoppningsvis trappa upp med judo nästa termin istället.
Hade dock gärna lagt fokus på judo istället, men det är lättare att hitta en BJJ-klubb i centrum vars tider passar med plugget.
Tack för alla svar!
Lajos
Postad: Friday, January 18, 2008 12:30:00 PM

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Om jag har rätt då ligger SPIF dojo ganska centrallt.Dvs.Stockholm polis. De har ganska bra judo utövare och det är bara att holla tempon. Självklart att kunna stående tekniker behövs mera tid för en vuxen en att komma i gång med Ne Waza.Men det är inte omöjligt. Det tar tid men när man kan det då börjar bli roligt. Så prova på med Spif.Som sagt de har dojo centrallt.
Sök på judo.se under länkar :Spif eller stockholms polis.
Themil
Postad: Sunday, February 03, 2008 11:00:00 PM

Registrerade sig: 6/12/2006
Meddelanden: 6
Tack Lajos helt riktigt så ligger spifs dojo 10 minuter från stockholmscentral t banan midsommarkransen, för närvarande har vi en ganska stor vuxengrupp med ca 15-20 personer som tränar regelbundet, där de fleata är mellan 20 och 40 år.
Varmt välkomen!
www.spifjudo.se
Caroline
Postad: Wednesday, February 06, 2008 12:11:00 PM

Registrerade sig: 11/23/2008
Meddelanden: 41
Område: Tyresö/Stockholm
OCH bara ett stenkast ifrån SPIF ligger Stockholms judoklubb som har både motionsjudo för vuxna nybörjare (och fortsättare) och dessutom en mycket trevlig mjukjudogrupp där träningen är mindre kampinriktad och mer teknikinriktad.

För mer beskrivning av de olika grupperna så kolla in hemsidan www.stockholmsjudoklubb.se

Hälsningar Caroline, som både tränar "ordinarie motionspass" OCH i mjukjudogruppen (bra komplement!)

Mot oändligheten och vidare.....
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)