Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Ne waza tävling [Options]
di00wala
Postad: Saturday, April 30, 2005 9:57:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 4/7/2005
Meddelanden: 68
Jag som är stormförtjust i ne waza undrar om det finns likasinnade judokas ute i Sveriges judoklubbar B)
och isåfall om man skulle kunna tänka sig att tävla med bara ne waza.

/ Andreas
Frej
Postad: Saturday, April 30, 2005 1:24:00 PM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 10/24/2008
Meddelanden: 319
Jag är också väldigt förtjust i Ne-Waza!

Skulle vara kul om man kunde hälsa på någon annan klubb och köra en ne-wasa träning/tävling på skoj!
Ado
Postad: Tuesday, May 03, 2005 11:29:00 AM

Rank: Member

Registrerade sig: 11/23/2008
Meddelanden: 72
Vi testade vid vårt senaste KM att ha en klass vuxna ne-waza, då vi hade flera vuxna som relativt nyligen börjat och var tävlingsintresserade. De hade hittills under träningen fått betydligt mer ne-waza randori än tachi-waza, och vår tanke var att köra en tävling utifrån detta. Vi hade dessutom hämtat inspiration från handikappreglerna där bland annat kastliknande vändningar ner på rygg från knästående kan ge poäng som om det varit kast. Klassen fick tyvärr bara tre deltagare så det är inte säkert att vi kommer fortsätta med det, men själva tävlingsformen fungerade bra.

/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
tommysella
Postad: Tuesday, May 03, 2005 12:57:00 PM

Meddelanden: 37
Andreas...om du är sugen på mer newaza-inriktning på tävling kan du kanske kan ställa upp på Kaisho BJJ Cup i Helsingborg 28-29 maj. Såg info om det på www.kampsport.se/forum. Länken är:

http://www.kaisho.nu/event/

Reglerna skiljer sig en hel del från judo och benlås är tillåtet (verkar vara förbjudet i vissa åldersklasser) men det kanske kan vara kul att prova. Sedan är det ju inte så överdrivet långt ifrån där du bor...Skulle vara kul att se hur Svensk judo står sig mot BJJ :-)

Mvh,
Tommy
di00wala
Postad: Tuesday, May 03, 2005 1:07:00 PM

Meddelanden: 68
Blev riktigt sugen där alltså.. Men jag är fullt upptagen med att sköta om en judo tävling den 28:e.
Däremot såg jag att dom körde en del klasser på söndagen. Ska nog åka ner och kolla.
Så kan man vara med nästa gång :)

Andreas
Underbarnet
Postad: Wednesday, July 27, 2005 2:10:00 AM

Registrerade sig: 7/27/2005
Meddelanden: 13
Ja man får passa fötterna och benen om man ställer upp som judoka i en BJJ-tävling men även "guilliotine" som man aldrig blir utsatt för i judo. Förövrigt så tycker jag mycket mer om Ne waza-biten av judo än tachi waza. Hade det funnits ÄNNU mindre ne waza i judo så hade jag förmodligen inte tränat det.
Judosnubben
Postad: Wednesday, July 27, 2005 3:38:00 AM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Gilliotine är sangakujime och finns med i judon.
När man kör mot grapplers eller BJJ killar så vill de fiska längst med bena och göra morote gari.
En annan taktik de har är att hoppa upp och slå benen runt midjan på en och ofra sig för att få börja jobba i mattan från rygg läge.
Där är det viktigt att kasta dem stenhårt i backen så de tappar luften så man får en sekund eller nått att smita förbi deras ben.

Din andra kommentar så vil jag svara så här att det blir mer och mer newaza gushelov.
För att bli duktig på tachiwaza/shiai så bör du vara duktig på newaza.
Då känner man ingen rädsla för att hamna på backen.

Mvh
Micael
Underbarnet
Postad: Wednesday, July 27, 2005 1:24:00 PM

[Quote:]
Gilliotine är sangakujime och finns med i judon.

Det finns dock två olika sorters guilliotine och om jag inte misstar mig måste man alltid ha en arm med när man sätter press på nacken i judo, följande borde alltså inte vara tillåtet:

http://www.frontiernet.net/~chzog/acj1.jpg

Utan snarare:

http://bjj.org/techniques/barra/soca/JJ_06.gif

Synd att de inte har fixat "img"-funktionen men klicka istället på adressen så ser du.
Judosnubben
Postad: Wednesday, July 27, 2005 4:37:00 PM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
du har rätt..jag förvirrade ihop det med en "triangel"
Denna typ av strypning får du göra om du inte har press på nacken.
Avsikten skall vara att strypa och inte slita skallen av folk om du förstår skillnaden.
Underbarnet
Postad: Wednesday, July 27, 2005 5:10:00 PM

Ja, jag misstänkte att du tänkte på triangeln men om jag minns rätt heter den "Sankaku", inte Sangaku och därför vågade jag inte inte föreslå det. En giljotin är mycket svårare att aplicera så som du tänker dig än om man helt enkelt går in för att strypa sin motståndare med risk att huvudet åker med på köpet (har dock aldrig hänt men ändå). :)
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)