|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 6/7/2005 Meddelanden: 85
|
Först det positiva: Många duktiga spelare på plats ledde till många bra och spännande matcher med fin judo.
Det negativa: Väldigt liten hall med 2 mattor och en läktare som knappt räckte till de aktiva. Dessutom var det direkt återkval i detta SM (första gången? Varför?) vilket gjorde att antalet matcher blev för många för 2 mattor. På affischerna utannonseras finalerna till 15. 00. På programmet i hallen var det ändrat till 17.30. I verkligheten började de 20.00. Tävlingarna pågick alltså från morgon till sen kväll ändå fanns det bara små smörgåsar eller varm korv att äta. Inte bra, varken för aktiva eller den publik som trots allt trängde sig in.
Vill judon på utvecklas duger inte detta. Jag är glad att jag inte tog med släkt och vänner på tävlingen, det hade inte funkat utan sittplatser till de äldre och till mindre barn. De som kom dit för att de var nyfikna på sporten är troligen bortskrämda nu. Jag tycker att SM ska behandlas som en viktig tävling, en tävling som är stor att deltaga i när man kommer som junior. En tävling man ser fram emot. Och en sista gnällning innan jag ger mig borde man inte få en pokal som vinnare. Bara en vanlig medalj känns också väldigt påvert. Fast kanske har jag fel – det är nog bara en liten skruttävling. Såg precis i förbundets Judoaktuellt att SM bara fick några taskigt skrivna rader på sista sidan. Vad tycker ni andra
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 5/19/2005 Meddelanden: 122
|
Håller med om det mesta. Två mattor...det är lagom för ett KM för barn. Starttider per kategori dagen innan vore rimligt också.
Eloge till de tävlande dock som orkade hålla gnistan uppe, och ett par av finalerna bjöd på bra underhållning! "Big Chris" rules!
Rob
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Big chris vänster o uchigari var inte och leka med.......
|
|
Registrerade sig: 4/17/2008 Meddelanden: 7
|
Hej på er! Håller med er....Senior -SM borde vara årets höjdpunkt, den tävling som alla ställer in sig på. Jag var inte där... men jag har hört från de aktiva: "ja ja det var ju lite litet och vart lite sent...men det var ju bra arrangemang.. man tänkte ju inte så mycket på det...det var ju att vinna matcherna som gällde","det värsta var ju en del patetiska domare, vägrade i flera viktiga matcher att ge "rulle" , vilket dom "gamla stötarna" rutinerat utnyttjade så dom kunde gå 5 min utan att göra en enda attack , och sen vinna på nån koka i golden". Det är inte Linköpings fel, dom hade nog med att fokusera på på 50-årsfesten,landshövdingen och talen. Det ni snackar om är ju judo, för judons skull, på högsta nationella nivå. Det står ingenstans när man söker en sån stor tävling som arrangör att man skall uppfylla vissa krav i judodeltagaras och publikens intresse. Fast hade man haft fler mattor eller mindre antal "goldenmatcher" hade dom kunnat börja festandet före 2200. :D Såg att SPIF blev bästa klubb med hjälp av Ik Södra, två givna guld i -60 och -90 fick ju SPIF gratis.....undrar vad det kostade SPIF att få södra att göra den eftergiften att skriva på övergångarna före SM. TESSAN
|
|
Registrerade sig: 4/14/2008 Meddelanden: 5
|
[Quote:]TESSAN - 2008-04-28 11:21 PM
Hej på er! Håller med er....Senior -SM borde vara årets höjdpunkt, den tävling som alla ställer in sig på. Jag var inte där... men jag har hört från de aktiva: "ja ja det var ju lite litet och vart lite sent...men det var ju bra arrangemang.. man tänkte ju inte så mycket på det...det var ju att vinna matcherna som gällde","det värsta var ju en del patetiska domare, vägrade i flera viktiga matcher att ge "rulle" , vilket dom "gamla stötarna" rutinerat utnyttjade så dom kunde gå 5 min utan att göra en enda attack , och sen vinna på nån koka i golden". Det är inte Linköpings fel, dom hade nog med att fokusera på på 50-årsfesten,landshövdingen och talen. Det ni snackar om är ju judo, för judons skull, på högsta nationella nivå. Det står ingenstans när man söker en sån stor tävling som arrangör att man skall uppfylla vissa krav i judodeltagaras och publikens intresse. Fast hade man haft fler mattor eller mindre antal "goldenmatcher" hade dom kunnat börja festandet före 2200. :D Såg att SPIF blev bästa klubb med hjälp av Ik Södra, två givna guld i -60 och -90 fick ju SPIF gratis.....undrar vad det kostade SPIF att få södra att göra den eftergiften att skriva på övergångarna före SM. TESSAN Ursäkta om jag glider ifrån ämnet lite nu, men av nyfikenhet måste jag fråga. Får aktiva judokas verkligen tävla så kort efter övergången? Hörde ryktesvägen att dessas fick dispans av judoförbundet, men det kan ju vara ren smörja; vilket jag sannerligen också hoppas. :huh:
|
|
Registrerade sig: 4/13/2008 Meddelanden: 25
|
Konstigt att man låter en klubb arrangerar SM på 2 mattor och i en sådan liten hall. Det finns massor av bra arrangörs klubbar i landet som vet hur ett SM ska arrangeras hur kan det komma sig att Linköping fick detta arrangemang. Var det bara för att dom var den enda klubben som ville arrangera SM eller för att fira 50 år som judoklubb. Borde inte TK (för det är väl dom som bestämmer vilka som får vilka tävlingar) ha koll på så att SM arrangemangen även håller den statusen det bör. Hallen, de två mattorna och arrangemanget passar bättre in på en mindre tävling. Varför valde man att ha en uppvisning när det redan var så försenat. Kan Karlssson och Syven som var tävlingsansvariga ha ett bra svar på den frågan? Tidschema till ett SM kan inte vara svårt att göra med tanke på att det är så pass lite ändringar efter invägningen. Direkt återkval på senior SM ja jo vad blir nästa steg guldmedalj till alla. SPIF har väl alltid varit den klubb i landet som köper in spelare men dispans det låter spännande finns det någon som vet mer om den tråden?
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Vi har köpt de dyraste medaljer på senior SM som vi har arrangerat 2007.
|
|
|
SM i Västerås med Lajos som ansvarig det var ett bra arrangemang där man tänkte på de aktivas bästa hela tiden. Trots att Västerås judoskola är en ung judoklubb klarade man av att arrangera ett senior SM. Så då kan vi lätt konstatera att 50 år som judo klubb inte är någon garanti för kvallite.
|
|
|
Hej Samuraj! Lajos såg nog sin uppgift, när han arrangerade SM, ur en judoaktivs perspektiv, han försökte ge tävlingen den status han tyckte att ett svenskt mästerskap i judo förtjänade....om det är främsta målet brukar det bli bra. Sen... Dom har ju inte hållit på att arrangera SM i 50år B) Linköpings judo genomförde tävlingen på ett bra sätt utifrån de förutsättningar de hade, den i bakgrunden som initsierade hela "SM-tivolit " anser kanske inte att ett svenskt mästerskap i judo har någon högre dignitet, han håller inte med oss,vi har ju tidigare talat om att ett senor -SM borde vara höjdpunkten av årets nationella tävlingar. Nog om SM... Kan inte någon starta en ny tråd om övergångreglerna, i tävlingereglerna (TB08) står det en del om när man kan tävla efter att man bytt klubb. Jag har fått reda på att förbundstyrelsen körde över en moderklubb till förmån för en annan klubb trots att moderklubben vägrade skriva på och hävdade sjf:s egna regler. I ett luddigt "för judons skull" lämnade FS dispens för två att tävla på SM, detta mot sin egna spärregler (halvårsregeln). Alla vet ju varför SPIF blev bästa klubb på SM. TESSAN
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Saxat ur TB08
11.2 När medlem önskar byta klubb skall moderklubbens skriftliga tillstånd till övergången omedelbart inhämtas. Övergången träder i kraft först sedan ett sådant tillstånd erhållits. Vägrar moderklubben att ge detta tillstånd träder övergången i kraft nästa halvårsskifte.
|
|
|
Om det nu ligger till på det vis Tessan beskriver så är det ju beklagligt att SJF inte följer sitt eget regelverk? Hur ska klubbarna i landet då kunna behålla förtroende för förbundet, om man tänjer på reglerna när det "passar"?
Jag är väldigt interesserad till vad den egentliga bakgrunden är till att SJF valde att ge dispans, någon som kan göra mig lite visare? =)
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
En intressantare fråga är ju varför någon klubb vill hindra en fd. klubbmedlem som vill byta klubb att ställa upp sin nya klubb i ett individuellt mästerskap?? Hade vi pratat lag-SM så hade jag förstått det bättre då den gamla moderklubben kanske tappar viktiga kuggar i sitt lag till en motståndare, men i enskild tävling??? Tycker det låter patetiskt och revirpinkande, "tävlar du inte för oss så får du inte tävla alls...." På så sätt kan jag förstå om FS körde över moderklubben och tillät övergången "för Judons bästa" och för att de bästa judospelarna skulle kunna vara med i uppgörelsen om SM-tecknen.
|
|
|
[Quote:]M.F-BJK - 2008-05-07 11:36 PM
En intressantare fråga är ju varför någon klubb vill hindra en fd. klubbmedlem som vill byta klubb att ställa upp sin nya klubb i ett individuellt mästerskap?? Hade vi pratat lag-SM så hade jag förstått det bättre då den gamla moderklubben kanske tappar viktiga kuggar i sitt lag till en motståndare, men i enskild tävling??? Tycker det låter patetiskt och revirpinkande, "tävlar du inte för oss så får du inte tävla alls...." På så sätt kan jag förstå om FS körde över moderklubben och tillät övergången "för Judons bästa" och för att de bästa judospelarna skulle kunna vara med i uppgörelsen om SM-tecknen. Fast det finns ju förvisso prestige i vanliga tävlingar, att bli "bästa klubb" till exempel på senior SM.
|
|
Registrerade sig: 6/7/2005 Meddelanden: 85
|
När vi talar om två 19-åriga judospelare måste väl ”deras bästa” vara det viktigaste. Inte vilka som blir bästa klubb i ett SM. Vad jag har förstått är de inte värvade utan snarare fått chansen att fortsätta sin satsning inom judon på de villkor som de och deras föräldrar önskar. Vilka som har rätt eller fel när det gäller brytningen mellan dem och deras tidigare klubb har jag inga synpunkter på. Men jag är övertygad om att svensk judo skulle må sämre om dessa talanger skulle tappa sugen pga stridigheter och politik.
|
|
|
Hej! Det är klart att det handlar om prestige, det borde var och en förstå men det är ju principen som är viktig.
Man talar om vad som är viktigast för judon....och väger det mot den sk moderklubbens, i vissas ögon patetiska, skäl till att vägra övergången innan halvårsskiftet....man kan säga vad man vill om detta, men har man åsikter bör man nog precisera både "viktigast för judon" och "moderklubbens skäl" för att kunna ta ställning till det ena eller det andra. Det är därför regelverket finns och har man uppfattningen att reglerna bara handlar om regler för lagtävlingar så har man inte insett vidden av vad de som skrev reglerna syftade till.
Några "patetiska" skäl till att hålla på övergångsreglerna: Tror ni att dessa halvprofetionella ,vuxna (några är väl myndiga) elitjudokas, som tävlat på internationell nivå i flera år,blivit så här bra av sig själva...kan det vara så...vi har redan talat om fenomenet i EM-tråden. Är det sant att träning uti klubbarna resulterar i att de aktiva når denna elitnivå oavsett vilket träningsupplägg/plan eller organisation som deras klubbar har. Törs någon av er "grabbar" ställa er upp och förringa alla de målinriktade,hårt ideellt arbetande tränares/coachers/ledares arbete genom att säga att deras insats under några år inte haft någon betydelse.
Sen är det väl så att alla klubbar med aktiva på den här nivån har väl sponsorer som ställer krav på klubben avhängigt av deras bästa aktiva inför ett mästerskap eller säsong, tex SM. Jag tycker alla aktiva ska få tävla och vara med i vilken förening de vill men övergångar måste ske under ordnade former, man måste avverka de åtagande alla inblandade kan vara inne i.
Det är därför övergångsreglerna finns och måste värnas om.
Jag tycker inte om att förbundet ägnar sig åt den här typen av "ministerstyre" och medverkar till att bryta mot en regel som de själva har infört som syftar till stabilitet klubbar emellan.
Å andra sidan....jag undrar vad förbundet skulle säga om vi som liten, kapitalstark klubb, som inte har resurser/tid att få fram egna elitjudokas, skulle köpa in/övertala tre av de bästa att gå över till oss, vi kan på så sätt få fler sponsorer, vinna ekonomisk fördel, anställa en heltidstränare.....undrar hur motiveringen till förbundets avslag/bifall till dessa dispenser kommer att se ut.
TESSAN
|
|
Registrerade sig: 5/6/2008 Meddelanden: 3
|
Jag förstår inte vad TESSAN vinner på att smutskasta SPIF som "hon" gör. Om det finns minsta belägg för att dessa tre har blivit inköpta/övertalade att byta klubb tycker jag "hon" ska lägga fram dessa, eller sluta uttala sig. Enligt §5 i reglerna på detta Judoforum, gällande förtal och smutskastning, tycker jag TESSAN bör ta sig en funderare innan "hon" uttalar sig mer.
|
|
|
Det troliga är väl att SJF kommer med nya övergångsregler efter detta för nu står det klart att de aktiva kan byta klubb närhelst det behagar dom själva. Blir intressant till årets lag SM.
|
|
|
Oj då "Mungo", det var visst en öm tå...Men jag tror att resonemanget som fördes var en generell betraktelse över vad den "egna lilla kapitalstarka klubben" skulle kunna göra om förbundet luckrar upp reglerna, inte SPIFs eventuella förehavanden. Försök att hålla isär begreppen. Man ska inte vara för snabb att hänvisa till paragrafer i forum om det inte finns någon grund, det förstör ju själva tanken med företeelsen - att kunna föra en öppen debatt och lyssna på argument för och emot. ...För det är väl inte censur du traktar efter...? Då är vi illa ute. ;/
|
|
Registrerade sig: 5/6/2008 Meddelanden: 3
|
Missförstå mig rätt! Om TESSAN hänvisar till at SPIF övertalat/betalat de tre för övergången från sin moderklubb vore det intressant att höra vad "hon" grundar detta på. Att förtala en klubb utan att konkret hänvisa till fakta är inte riktigt min grej. Och jag tror tråden då tenderar till att bli trams. Därav hänvisning till §5.
|
|
Registrerade sig: 5/9/2008 Meddelanden: 1
|
Hej Bettan heter jag, mamma till Marcus Nyman. Jag har tillhört IK Södra i över 30 år så det var inget lätt beslut att fatta när vi beslöt oss för att Marcus skulle sluta samarbetet med IK Södra. Marcus är under 18 år och jag och Micke (Marucus pappa) tog beslutet åt honom. För att göra en lång berättelse kort så drog inte IK Södra och landslaget jämt och Marcus kom emellan. För att slippa ta ställning och för att Marcus skulle få lugn och ro beslöt vi oss för att sluta i IK Södra.
Efter ett tag tog Marcus beslutet att han ville fortsätta med judo och SPIF blev det naturliga eftersom han tränat där 1-2 ggr i veckan sedan 2 år tillbaka. Det ingick i hans träningsupplägg även när han tillhörde IK Södra. Marcus har mycket att tacka IK Södra för, då speciellt Ann Löf. Nu ser vi framåt och han trivs bra i SPIF.
Att Marcus skulle ställa upp i senior SM kanske inte var rätt beslut tycker alla? Men efter mycket snack fram och tillbaka så tog vi det beslutet och det blev med klubben SPIF som han tävlade för. Rätt eller fel? För oss kändes det som om det bara fanns två alternativ som var aktuella för Marcus, att han skulle avstå från SM eller att vi skulle söka dispans och tävla för SPIF. Det finns inga regler utan undantag eller? Jag är i alla fall tacksam för att SJF gav Marcus dispans att tävla på SM med SPIF eftersom IK Södra inte tillät honom det. Han ställde inte upp för att SPIF kunde bli bästa klubb om han vann, utan mer egoistiskt den här gången för hans egen skull. Rätt eller fel? Det finns många åsikter om det. Men Micke och jag kände att det var bäst för Marcus, därför vill jag inte att någon ska snacka skit om SPIF utan alla beslut som att byta klubb och söka dispans låg hos oss (Marcus föräldrar).
Jag kommer inte att fortsätta någon diskussion på detta forum utan är det någon som har några synpunker får ni ta det med mig personligen per telefon eller kom fram på någon tävling/läger.
MVH Bettan
|
|
|
Guest |