logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

drbgaijin
#1 Postad : den 6 juli 2006 10:41:00(UTC)
drbgaijin

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-25(UTC)
Meddelanden: 69

<p>After 14 years I have at last found a little time to begin editing a collection of videos I made with Geof Gleeson back in 1992.<br />Even today his thoughts and ideas are full of interest and usefulness.</p><p><a href="http://www.gaijin-eyes.com/judo/grg">http://www.gaijin-eyes.com/judo/grg</a></p><p>The material is unique.</p>
Thorwald
#2 Postad : den 6 juli 2006 19:35:00(UTC)
Thorwald

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-13(UTC)
Meddelanden: 10

Käre vän !
Tack för den publicerade intervjun - hoppas Du har mer av samma vara att erbjuda !

Själv var jag närvarande vid seminariet i Nyköping (faktiskt som den ende från södra Sverige - om man räknar från sydkusten upp till Halmstad). Gleesons sätt, att tränga djupt in i judons filosofi, var säkert unikt. På mig gav den i varje fall ett outplånligt intryck.

Jag är själv fullt och fast övertygad om, att Geoff Gleeson i Din intervju, tolkade de tankar Kano ev skulle fått, om han fått se judo av idag. Som en av de första, västerländska pionjärerna inom judo, hade Gleeson säkert en stor insikt i judons själ.

Idag verkar allt gå ut på att "vinna eller försvinna" - får någon lära sig något annat, om judo, än villkoren för den som tävlingssport ? Och - hur är det med "fair play" - både på tatamin och inom organisationen ?

Mycket hade säkert förfärat den gode Jigoro Kano !

Hälsningar,
Thorwald
hakhed
#3 Postad : den 31 juli 2006 10:38:00(UTC)
hakhed

Rank: Member

Registrerade sig: 2005-04-16(UTC)
Meddelanden: 86

Tack för den lilla filmen. Jag ser fram emot flera klipp när du får tid att bjuda på dem.
:)
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.