|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 5/5/2005 Meddelanden: 29
|
Jag skulle vilja ha tips på bra program för en judoanapassad styrketräning. Jag kör varierad träning för hela kroppen, med några övningar som är mer specifikt anpassade för judo, men skulle vilja veta mer.
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Det verkar vara dåligt med tips här. Hur som helst så såg jag just att judoinfo.com håller på att jobba på en "fitness" avdelning. Just nu finns bara två artiklar där men enligt diskussioner i deras forum så verkar många artiklar vara på gång. http://judoinfo.com/fitness.htm
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Kan även tipsa om träningsprogrammen här http://www.trainforstrength.com/workouts.shtmlHar själv kört workout 1 en del och det brukar resultera i väldigt mycket ont dagarna efter, särskilt i benen.
|
|
Registrerade sig: 6/29/2005 Meddelanden: 3
|
Styrketräning via mycket olika dragövningar för överkropp ben tränar jag i allafal traditionellt tyngdlyftning ryck stöt friivändningar samt marklyft
|
|
|
Nu under sommaren ligger jag på 4 pass i veckan, försöker köra måndag, tisdag, torsdag, fredag. Delar upp kroppen på två dagar och kör tre övningar per muskelgrupp. Just nu är det mest ganska tung styrketräning för att bygga lite, men ska senare i sommar gå över mer till explosiv och mer judoanspassad träning. Men kör även nu vissa dragövningar som kan överenstämma med judo, samt frivändningar och lite annat.
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
[MODedit] Post flyttad hit: http://www.judoforum.se/forums/thread-view.asp?tid=254&mid=1816#M1816 Håll dig till topic. Rataxes efterfrågar förslag M.F-BJK
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
frågan är följande:
gör du detta för BARN??? du vet väl varför det är 16års gräns på gymmet va?
barn får sin styrka och kondition av att bara göra enkla kroppliga rörelser, och att brottas självklart. ålningar av alal former stärer alal muskler och dessutom ger HAB och REHAB till de som behöver. Jag gör knappt armhävningar, då den är ersatt av en specifik ålning, som dessutom är mycket roligare
kankse en misstolkning på topic, men jag frågar iaf, jag tar risken att bli OT
\Macco
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Inte någonstans tidigare i tråden nämns barn, så jag skulle tro att det är hans egen träning han pratar om! Att barns tillväxtzoner skadas av för tidig och för hård styreträning hoppas jag alla utbildade tränare känner till!
//Magnus
|
|
|
Precis, förstår inte varför någon skulle tro att min fråga handlar om något annat än min egen träning. Ämnet heter nämligen, "Hur tränar ni?"
|
|
Registrerade sig: 12/19/2006 Meddelanden: 6
|
Gammal tråd men varför inte. Vanligtvis tränar jag klassiskt gymmande för att bygga massa. Då kör jag alla basövningar, typ bänkpress, knäböj, marklyft, chins och liknande. Nu det senaste har jag mer konsentrerat träningen till underarmar, rygg, mage, axlar och ben. Det mesta går att köra med en skivstång och lite vikter. Marklyft, frivändningar, militärpress och knäböj är lite av det jag brukar köra.
|
|
Registrerade sig: 2/22/2008 Meddelanden: 1
|
Jag har nästan övergett gym-byggandet totalt. När man klättrar över 100-110 kg så är det inte mycket muskler som du har nån användning av. Jag har nästan blivit handikappad av dem, jag åker lättare dit i lås och fasthållningar och jag har en ENORMT pinsam kondition. Jag har gått tillbaks till lumpens b.r.a.k träning. Känns liksom hälsosammare i kombination med judon plus att jag har mycket mindre tränings relaterade skador.
Sen skadar det inte att det e billigare :D
|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 8/8/2009 Meddelanden: 15 Område: skänninge
|
Så här ser mitt schema ut för närvarande. tränar ingen judo alls nu för tillfället pga av studier så gymmet får mer tid. när jag sen börjar igen så kommer jag ändra schemat lite grann.
tis:rygg,bröst mage 6rep 3set rygg: shrugs15,20,30 enhandshantell rodd 15,25,35 latsdrag:27,37,47 marklyft
bröst:6reps 3-4set hantellpress 15,25,25 bänkpress: samma som ovan. kör även 2 maskiner på denna övning med kör 25.35,45
mage:där kör jag i en maskin enkelt och simpelt.
tors.
ben,axlar,Fys bestånde av crosstrainer 30min
axlar: 6reps 3set. axelpress och lyft åt sidan. 15.25,25 kör jag på båda
ben: 6reps 3set. knäböj:65,75,85
benspark:25,35,45
stående vadpress. 20,25,35
Lör:armar 6reps 3set biceps hantelcurl:10,15,25 Hammer curl:10,15,25
triceps enhands triceps press. 10,15,25 kickbacks 10,15,25
plus en maskin där man kör likn triceps press. 27,37,47
idag väger jag in på 98.8 kilo med pb i marklyft 60kilo kan säkert ta mer men utan bälte så vill man spara på ryggen. överarmarna mäter 39cm i omkrets ;)
vit bälte / gul markering tränar på linköpings judoklubb
min blogg:http://gustavolofsson.blogspot.com/
|
|
Registrerade sig: 7/21/2010 Meddelanden: 2
|
Jag koncentrerar mig mycket på kroppsvikt och basövning som stärker många muskler på samma gång, det kan vara tex: Chins, dips, armhävningar, marklyft, knäböj, militärpress och bänkpress. Jag går U -66 med 135 i marklyft (sumo) bänkpress 97,5 och böj 110 =)
|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 8/8/2009 Meddelanden: 15 Område: skänninge
|
har börjat att träna styrkelyftning nu som komplement och har ökat rejält i styrka. fokusering där ligger på marklyft,knäböj och bänkpress. plus lite komplements övningar. rätt tuffa scheman men de ger resultat :D
vit bälte / gul markering tränar på linköpings judoklubb
min blogg:http://gustavolofsson.blogspot.com/
|
|
Registrerade sig: 7/21/2010 Meddelanden: 2
|
Härligt, fortsätt så!
|
|
|
Guest |