Judoforum
»
Allmänt
»
Öppen dojo
»
Lite om stöd för Lasse Ö. Mina åsikter.
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-10-31(UTC) Meddelanden: 443
|
Man kan ha olika åsikter och man kan stödja olika personer inom judo Sverige. Vi har också våra åsikter. Men jag har märkt att många personer som stödjer Lasse Ö.har lagt när med sin judo eller är inte aktiva i sina ägna klubbar inom judo. Varför är allt det då med stöd om man inte är aktiv inom judo?! Jag själv kan inte postå att jag tyckte allt om föredetta SJF personal i dem gamla tider men jag har alldrig lagt när med judo bara att jag hade andra åsikter en några från dåvarande personer inom dåvarande SJF. I helgen hade vi en utbildning inom Judo och några personer som finns på stöd listan (från region) har inte alls försökte kontakta oss några har svarat att dem har lagt när med sin judo osv. Hellt ok och korekt. Men om dem har lagt när med all judo varför finns dem på stöd listan? Ska dem tillbaka till judon om Lasses planer går som dem alla har tänkt sig?? Eller ska dem alla stödpersoner (klubbar?)om det går dåligt för Lasse fortsätta med stöd fast dem har lagt när med sin judo och stödet blir som en klapp på ryggen utan personlig ansvar. Bra jobbat Lasse sedan som åfta brukar det vara efter en dålig försök vända på ryggen ,just mot Lasse Ö. Eller ska alla dem tillbaka till sandlådan på väntan till en nytt försök? Och på så sätt ska vi kunna läka mus och katt i framtiden med varandra i stället för att jobba med judo. Flera personer som stödjer Lasse skulle börja jobba aktiv i sina klubbar med judoframgångar för att främja judo och då kan man ta på allvar deras underskrivna namn. Men tills dem medverkar inte inom judo och deras klubbar stor i ruiner på judons sida tror inte jag att någån ska ta på allvar allt detta. Edited by user den 23 februari 2007 11:22:00(UTC)
| Reason: Not specified
|
|
|
|
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 169
|
Till och börja med dina åsikter respekterar jag men jag måste få replikera över saker och ting som klingar illa i mina öron: Angående Larsas engagemang. Det finns få människor som har lagt ner så stor själ i judons väl som Larsa. Trots allt som har hänt så är han mycket aktiv i klubben och judo Sveriges väl befinnande. När man når till en viss nivå av kunnande och engagemang så behöver man inte vara aktiv för att vara bra och kunna mycket. Jag vet att många av Larsas kamrater befinner sig på samma nivå och även över i vissa fall. Vid en viss ålder håller kanske inte kroppen för aktiv judo. Det finns få människor jag uppriktigt kan säga att jag beundrar, ser upp till och respekterar men Larsa tillhör den skara människor. Att få in Larsa som ordförande för SJF kan i mina ögon knappast bli sämre utan snarare en befrielse. Jag har haft privilegiet och träffa en del av Larsas kamrater. Kunnigare människor får man leta efter. Vi vet att Du Lajos är tävling och tränings inriktad men Judo består av mer än så. De flesta av oss kan lära oss mycket av Larsa och hans "gäng". |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2006-02-26(UTC) Meddelanden: 22
|
Håller med Anders här. Har man tex dåliga knän så kanske man inte kan köra randori längre utan får inrikta sig på klubbverksamhet och att vara tränare. Det kanske tom är en fördel för då kan man fokusera på just dessa bitar. Alla ska vi bli gamla och då gäller det att hitta de bitar inom kampsport som passar. Har sett att självförsvarsträning med mycket ledbrytningar men även att newaza passar de som inte är 100% fysiskt.
/Cheers
|
|
|
|
|
|
|
Jag vet att judon bestor mer en bara tävling. Om du läser genom min inskrivning , det handlar inte om L.Ö. kompetens. Om Larsa blir ordförande av vem ska han befria oss? Edited by user den 26 februari 2007 13:19:00(UTC)
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-04-09(UTC) Meddelanden: 130
|
Jag är lite nyfiken över vilken lista du refererar till Lajos.
Den enda lista jag kan hitta är den på svenskjudo.nu och den listan i sig är inte en lista på personer som stödjer Lars ö som ordförande. Den listan visar på personer som stödjer en del eller allt av innehållet på just den hemsidan. Sen är det säkert flera av dom på listan som även stödjer Lars Ö som ordförande i SJF - men det är en helt annan sak. Utöver detta så är det bara 3 personer som uttryckligen ger sitt stöd till Lars Ö på den hemsidan och av dessa är 2 fortfarande aktiva.
Gällande listan så kan jag bara hitta 5-10 namn som inte är aktiva längre, de flesta på listan är faktiskt aktiva på olika poster i sina klubbar Lajos. Så du har fel i ditt påstående.
Att föra en debatt om hur svensk judo ska se ut är inte bara viktig utan även nödvändig för att judon ska utvecklas. Men det verkar som om varje gång kritik framförs så hör jag orden sandlåda, det bara gnälls, osv osv. Enligt mitt sätt att se det hela är dessa kommentarer enbart ett larvigt försvar istället för att våga ta diskussionen. Jag har hört såna kommentarer under de senaste 5 åren och ärligt talat så börjar dom bli lite uttjatade. Mycket av den kritiken som framförs följs med förslag på hur saker kan göras bättre - då är det inte gnäll längre utan kritik som bör tas på allvar.
Det största misstaget som görs idag är att man tror att all kritik kommer från Lars Ö eller personer runt honom. Det finns betydligt fler som har åsikter om hur svensk judo bedrivs idag.
Så jag frågar dig Lajos - sitter alla som inte håller med din bild på svensk judo eller FS sätt att sköta förbundet i sandlådan??
Mattias R
|
|
|
|
|
|
|
5-10 namn. Och lite till. Det räcker gott. Kritik är jätte bra. Jag har varit i Stockholm på utbildningen på Båsön med Lascau och många andra personer som har varit då med. Och det var många som har kritiserat exempel utbildningsprogrammet .På slutet blev det ganska bra och åsikterna har börjat närma sig varandra. Jag tror att i SJF internet tidning ,nummer 12 kan man läsa om det. Ingen från SJF backade bakom kritik.Dem var villiga att lyssna hade jag förstått. Det finns platser där kritiken kan framföras på ett eller annat bra sätt. Den här modellen som den andra sidan driver liknar inte kritik utan snarare upplopp . Allt och alla ska bort. Ingenting är bra. Allt som dagens SJF gör är dåligt .Jag är rädd att det splittrar utterligare mer en binder oss. Sedan som åfta brukar det vara karrier sugna stödpersoner ,klubbar kommer fram med öppna händer för lite poster här och där om allt går bra. (Ibland satsar man på båda hästen.) Då har man en annan problem i framtiden. Stödet är faktiskt inte gratis. Men vi få se vad som händer den 18-e på årsmöten. . Få vi en ennu mera splitrad judo i Sverige eller ska man kunna förbättra , fortsätta och avsluta med jobb som dagens SJF har börjat. Jag påstor inte att allt är bra och perfekt. Men vi skulle vänta vad som kommer fram i framtiden och inte försöka brommsa tills om splitra deras jobb på varenda dag. Och det gör den andra sidan nästan 2 år tillbaka. Bromsa ,splitra ,bromsa ,splitra. Edited by user den 26 februari 2007 14:13:00(UTC)
|
|
|
|
|
|
|
Du har rätt till dina åsikter lajos - men jag delar dom inte. Jag anser inte att SJF är speciellt mottagliga för kritik och det har jag flertalet exempel på.
Mattias R.
p.s hoppas verkligen inte du menar mig när du pratar om karriärsugna personer.... jag är helt ointresserad av nån post inom sjf... trots att jag tillhör den "andra sidan"..... och jag tycker inte allt SJF gör är fel.. men tyvärr en hel del.
|
|
|
|
|
|
|
"5-10 namn. Och lite till. Det räcker gott. "... Återigen lajos, Listan har inget med stöd åt Lars Ö och hans kanditatur till ordförande att göra.......har kollat listan lite mer noggrannt och enligt andra så är det bara 3-4 som inte är aktiva längre.. Ditt antagande i ditt första inlägg att folk som stödjer Lars Ö inte är aktiva är alltså fel Lajos. Detta gör att hela ditt inlägg faller. För ett bra tag sen..kanske ett år sedan.. skrev du i detta forum att du inte ville diskutera politik, men som jag ser det är du en av dom som debatterar mest gällande judopolitik. Skulle du inte syssla med judo på mattan?? Du kritiserar oss som inte håller med SJF på alla plan för att förstöra. Du får tycka som du vill men för att vara en som inte ville diskutera politik (kommer du ihåg din grundlösa oro inför lägret för 1 år sedan??) så har du en förmåga att alltid ha en åsikt.. om allt och alla. Mattias R Edited by user den 27 februari 2007 11:28:00(UTC)
|
|
|
|
|
|
|
Jag hoppas att nu efter denna årsmöten kan vi verkligen kunna forsätta ägna oss på judo och inte judons politik. Att vi har lämnat en period bakom oss där man har slösat bort massor med tider på olika diskusion i stället för att syssla just med judo. Jag märkte att det finns ganska många från Södertälje JK som kommer till Västerås för att tävla och det är bra. På kommande helgen ska vi kunna hamna på samma sida. Judons sida. Sportens sida. Vi ser framot en bra tävling den 24-e mars. Jag hoppas att vi ska ha gott med publik. Edited by user den 19 mars 2007 15:46:00(UTC)
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 169
|
Om alla är på en och samma sida så stagnerar utvecklingen. |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-12-14(UTC) Meddelanden: 188
|
Men Lajos:
Hur skall vi kunna träna och lära ut judo när SJF sätter käpparna i hjulen så fort man hittar på något vettigt? Hur skall vi kunna instruera barn och ungdomar när SJf tränarutbildnig riktar sig till eliten och de äldre ungdomarna som vill tävla? hur skall vi kunna ha tävlingar utan att RTK lägger sig i med nya regler?
I all idrott som har ett förbund så är det politik, det där med att vara endast på mattan och skita i allt annat går inte hem..........
Sedna är inte tävling allt!.......
|
|
|
|
|
|
|
Elit. Vad är Elit för dig? Lite svättig på träningen ,tävlar på några Norr cup och SM ? Jag har inte hört att du var på årsmöten och på så sätt kan du inte veta idag vem har lagt käpparna i hjulen. Edited by user den 21 mars 2007 08:11:00(UTC)
|
|
|
|
|
|
|
Hmm nej jag var itne på årsmötet då jag inte har någonting att representera där... och varför? jo för att vår fina parlamentariska demokrati gör så att en klubbmedlem inte kan gå upp på högsta nivå utan att ha hela klubben med sig, vilket jag inte kan ha då min klubb sover när det gäller årsmöten.... Men jag vet sedan andra årsmöten med samma system och samma cup att så länge 5 mandat per klubb är i gång och att de mindre klubbarna lämnar blank till de större som ringer runt och samlar ihop fullmakterna så kommer det se ut exakt på samma sätt som det har gjort i snart 10 år.... Däremot lajos kan jag skryta med att jag har varit på RIM vilket inte så många här inne har varit då det bara är förbundens FS som får vara där......
Ja lajos vad är eliten? kan det vara de ungdomar och vuxna som tränar 7 dagar i veckan och försöker hävda sig på SM EM VM OS? för det är dessa som du och vårt käre förbund vill satsa på istället för att påverka barns och ungdomars hälsa och utveckling! Idrott är mer än bara tävling....
|
|
|
|
|
|
|
Idag räcker inte att du tränar 7 gånger per vecka för att du ska kunna kvalla dig till OM. Minst 10 gånger behövs pluss lite styrketräning många läger bland annat i utlandet. Just nu har man ,exempel en veckans läger i Ungern i Olympisk center i staden Tata en läger med 280 tävlare som vill tävla på kommande EM i Belgrad. Du måste vara som tävlare där där dem bästa finns. Att förbundet satsar på dem tävlare pengar det är bara tacka för och det är kanon. På vem skulle dem satsa annars? På mina motionerär som kommer till träningen när det passar , eller när finns ingen bra program på TV? Barn och ungdomarnas hälsa? Utväklar inte tävling barn ? Och vem sa till dig att SJF vill inte påverka barns och ungdomarnas hälsa? Idrott är mer en tävling . Men eftersom man tävlar i nästan alla idrott kan inte judo följa andra tränder. Tävlingen kostar och självklart ska SJF satsa pengar på dem tävlare som ger en bra bild både innanför och utanför landet om våran Judo. Tycker jag. Sund att din klubb sover som vanligt. Båda sidor samlar rösträtter och smoklubbar har möjlighet att välja till vilken sida klubb ska ge dem fullmakter.Det hade dem alltid gjort. En person har konstaterat på årsmöten att det är inte sant att stora klubbar har makt på möten eftersom dem småklubbar som var då med har flera röster. Edited by user den 21 mars 2007 13:53:00(UTC)
|
|
|
|
|
|
|
Nej lajos, en match på 2 minuter utvecklar inte ett barns fysiska och mentala stadie lika mycket som en träning på 1.5 timme. Till skillnad från dig så sätter jag alltid judon som nummer 2 när jag undervisar barn och ungdomar. nummer 1 är ALLTID barn och ungdomars utveckling, och träning för utvecklingen. Det är den träningen som barn och ungdomar kommer att ta med sig i hela livet, och det är den träningen som gynnar barn och ungdomar mest. Sedan så lär man ju självklart ut sin sport,, sin judo! man lär ut utifrån judons värderingar och grunder, men fortfarande är detta bara ett verktyg för att träna de fysiska och mentala. Tävling är endast en del av denna träning och är egentligen endast ett sätt att träna sin erfarenhet och kunskap till precision genom att testa tekniker och "leka" upp färdigheterna mot varandra.
man tränar inte för att bli bäst på tävling, man tränar för att utvecklas i livet, däremot tävlar man för att träna, för tävling är alltid en träning!
stora klubbar har alltid makt på årsmöten helt om de sitter med 5 mandat var. Dessutom så vet vi all att vissa av kullenbergs anhängare ALLTID samlar inte röster!
|
|
|
|
|
|
|
börjar bli dags att byta tråd eller hur.. det här har väl knappast nåt med ämnet i denna tråd att göra. Tycker moderatorerna kan låsa denna tråd nu.
Mattias R
|
|
|
|
|
|
Judoforum
»
Allmänt
»
Öppen dojo
»
Lite om stöd för Lasse Ö. Mina åsikter.
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.