Man ska bli varmt och svättig men inte trött inför matchen. Det är regel A-O enligt mig. Men jag har ärfarenhet att ingen barn och ungdom vill värma upp sig just inför matchen . Antingen följer dem tävlingen eller bara tycker, att det är trokig med uppvärmning just då när tävlingen är i gång. På alla tävlingar har man en uppvärmning inför att tävlingen har börjat. Men följden är att barn och ungdomar kan inte uppnå samma resultat när just deras matcher kommer. Det är min åsikt behövs inte vara att andra tycker på samma sätt.
Jag tycker att en liten uppvärmning och en två minuters randori behövs minst 5-10 minuter innan att individen ska börja tävla . Men hur kan man ordna att alla de 200 tävlare har en randori just 5-10 minuter innan sina matcher? Och hur ska man ordna sparring partner för de? Vi alla jobbar ideelt men har inte hört att sparring partner följer klubben ideelt till tävlingen. ( har hört ryckte från de funktionärer på EM i BElgrad att Ryssar hade 50 sparring partner för sina tävlare)
Jag uttgår från följande: första randori är det kanske svårt på en träning.Sedan rullar det bara och när träningen avslutar då vill man ha mera. Självklart är skilnad på randori och tävling.Men jag tror att en riktig randori inför första matchen kunde hjälpa tävlaren att starta tävlingen på rätt sätt. Och jag tror att de flästa Elit judo utövare gör det på så sätt som jag har beskrivit.
Lajos
http://www.vasterasjudoskola.se/