Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Vad tycker vi om detta?! [Options]
Judosnubben
Postad: Saturday, November 29, 2008 3:26:46 AM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Nya domarregler beslutade
Från EJU-kongressen i Aten meddelar Johnny Kullenberg, den 28 november, att nya domarregler kommer att gälla från den 1 januari 2009.

Koka kommer att försvinna. Som konsekvens av det kommer första shido bara att bli en tillsägelse. Först andra shido ger poäng till motståndaren. I osaekomi-waza kommer man att behöva hålla fast i minst 15 sekunder för att få poäng (yuko). Man kan misstänka att det blir fler golden score när koka försvinner. Därför kommer golden score att bli max 3 minuter i fortsättningen.

Domarna ska i fortsättningen noga bevaka grepp i byxben och kraftfullare slå ner på defensiv judo.
De tävlande kommer att bedömas som inne så länge någon av dem har en kroppsdel (fot) på matchområdet även i tachi-waza precis på samma sätt som nu gäller i ne-waza.

m.f-bjk
Postad: Saturday, November 29, 2008 9:42:46 AM

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Domarrapporterna från J-VM och U23-EM verkar ju vara positiva när det gäller regeländringarna.
Syftet verkar ju vara att få bort alla dessa "fällknivar" man ser mer å mer av på judomattorna samt att stoppa att Judon blir mer lik Brottning eller Sambo med folk som slänger sig ner på knä så fort motståndaren gör ett kastförsök.

Jag tycker det ska bli intressant att se hur detta kommer att påverka matcherna i framtiden.
m.f-bjk
Postad: Thursday, February 12, 2009 11:37:17 PM

Var uppe å dömde Norrcup i Gävle.
Tyckte de nya reglerna fungerade överlag bra. Det blev en del varningar för grepp i byxan och bara en Koka utdelad totalt utav samtliga 14 domare.
Spelet runt kanterna flöt på bra och det var bara ett fåtal situationer jag kunde se som var oklara om det var inne eller ute.

Läste dock nu något intressant i Dick Johansson domarrapport från Paris nu:
[Quote:]
1. Grepp i byxan är förbjudet vid så väl attack som försvar. O uchi gari med grepp i andra byxbenet som förstärkning är OK. Inget annat!

2. Golden Score – shido är inte kinsa utan övriga kriterier vid Hantei (kinsa, attacker, aktivitet och positiv judo) skall beaktas först.

3. SOKUTEIKI – den nya regeln tillämpas inte strikt. Hansoku make utdelas inte utan judokan får byta dräkten. Detta gäller tills vidare. När regeln i framtiden tillämpas fullt ut får den diskade judokan fortsätta i återkvalet eftersom diskningen inte har drabbat motståndaren.

7. Långa tights bör inte tillåtas under judobyxorna, utan endast korta byxor. Det ser inte snyggt ut och motståndaren kan fastna i de långa underbyxorna. Frågan skall tas upp vid årets Domarseminarium i Moldavien.

Framför allt punkt 1 som är intressant, fick för mig att Mario tidigare förklarat att man skulle få försvara sig med grepp i byxan vid kastförsök.

När man sedan läser Christer Löfgrens rapport från Sofia som gick veckan innan så skulle man få både försvara sig genom att greppa i byxan OCH kontra med detta grepp.
Misstänker att det kommer bli intressanta diskussioner om detta vid kommande domarsamlingar.
Judosnubben
Postad: Friday, February 13, 2009 3:36:11 PM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Hur var det med coachning då??

Jag misstänker att det var tvärdrag ifrån mattkanten som brukligt på tävlingar??
m.f-bjk
Postad: Friday, February 13, 2009 7:49:03 PM

Tycker det var mindre coachning än vanligt, men inga speciella regler för detta.
Det är sagt så att det enbart vid de internationella tävlingarna som hålls i Sverige (SWOP å J-SWOP?!) kommer coachningregeln att gälla. Vid våra mindre tävlingar så kör vi som vanligt.
Av kommentarerna att döma från Christer och Dick så verkar ju coacherna stoppas vid dräktkontrollen bara för att springa upp på läktaren å gorma desto värre!
Ninjin
Postad: Thursday, February 19, 2009 10:50:30 AM
Rank: Member

Registrerade sig: 1/19/2009
Meddelanden: 15
Har en fundering på greppning i byxan.

Jag greppar byxan som en förstärkning i attack ett.
Motståndaren står emot attacken.
Jag fullföljer och gör ytterligare en attack som nu lyckas.

Måste jag då släppa greppet däremellan?

Ofta är ju detta en och samma sekvens. Hur länge kan jag hålla ”förstärkningen”?
m.f-bjk
Postad: Thursday, February 19, 2009 5:17:58 PM

Jättebra fråga.
"Förstärkningen" får ju bara sättas in efter att balansen är bryten och kastförsöket är uppenbart. Står Uke emot och det blir en kort paus innan Tori fullföljer skulle jag döma Shido. Men man måste nog se en situation innan man kan säga något klart.
JohanSchyllander
Postad: Monday, January 11, 2010 1:43:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 1/11/2010
Meddelanden: 1
Område: Jönköping
Lite tveksam till de nya reglerna.
Man riskerar kanske att begränsa Judon genom att försöka "förbjuda bort" allt som man inte gillar.
Genom att begränsa utbudet av möjliga tekniker kan kanske att göra sporten torftig och mer komplicerad vilket kanske också gör det svårare för domaren?
Jag förstår syftet men tvekar när det gäller lösningen. Jag har svårt att förstå problemet med ett tillfälligt grepp i ett byxben i samband med an attack och i en kast situation.
Jag tycker att charmen med judo har alltid varit den stora bredden av olika tekniker (givetvis med begränsningen att en teknik aldrig får vara farlig eller innebära onödiga risker för spelarna)..
Vore kul att höra fler synpunkter om detta!!
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)