|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 12/15/2008 Meddelanden: 9
|
Hur kommer det sig att så många bra judoka från Ik Södra inte platsar i landslaget  Det måste väl ligga i ett landslags intresse att kunna välja bland dom bästa inför viktiga mästerskap eller!? För det kan väl inte vara så illa att landslagstränarna med makten i sin hand använder sitt missnöje till dom vuxna mot hårt satsande ungdomar
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Kan det vara så enkelt att dom inte är så bra att dom inte platsar i landslaget? Jag vet inte men jag försökte precis titta genom resultat från olika SM-tävlingar på förbundets hemsida, men kunde inte hitta resultatet från årets Senior- eller Junior-SM. Kunde dock konstatera att på Ungdoms-SM (U15) fanns det bara 2 placerade Södraiter (1 silver och 1 brons). Sedan kom jag på att jag läst ett dokument på IK Södras egna sida, http://www.iksodra.se/Brevet.htm , där man beklagar sig på att inte klubbcoachen får vara med å coacha vid landslagstävlingar. Jag vet inte om det kan ha något med saken att göra. Efter lite letande hittade jag jag olika rapporter från Senior-SM och Junior/U17-SM men vad kan jag se sticker inte IK Södra ut extra mycket i dessa heller. //MF
|
|
|
kan inte se att det saknas prestationer från dom aktiva ett ex kadett och junior-SM:11medaljer och guld i lagtävling. Limfjord, NM,Swop. Samma tävlande på pallen i bland som enda svenskar. Sen om man använder andra argument mot dom aktiva än deras prestationer tycker åtminstone jag att det är fel. Men vad vet jag
|
|
Registrerade sig: 11/25/2008 Meddelanden: 48 Område: Linköping
|
[lizzi wrote:]Sen om man använder andra argument mot dom aktiva än deras prestationer tycker åtminstone jag att det är fel. Men vad vet jag Jag är inte alls insatt i på vilka grunder man väljs in i eller åker ut ur ett landslag, dock kan jag tänka mig att diskussionen kan bli obehaglig om någon insatt skulle motivera sina val i ett officiellt forum som detta. Kanske är det som du antyder att man inte bara ser till prestationer utan även till andra egenskaper, t ex hur lämpliga deltagarna är som föredömen eller hur väl gruppen fungerar tillsammans. Kanske har valet skett mer eller mindre godtyckligt eller med en partisk jävighet. Oberoende av hur valet har skett så kan säkert de som gjort valet presentera argument för just sitt val. Sådana argument kanske inte bara handlar om kandidaters positiva meriter utan även om negativa illgärningar och tillkortakommanden. Inläggen i diskussionen skulle då väldigt lätt kunna spåra ur i något som i bästa fall bara blir ett pajkastande flamewar eller i värsta fall lagbrott mot PUL där ofördelaktiga saker skrivs om diverse personer utan deras samtycke och sannolikt mot deras vilja. m v h Henrik
|
|
|
Henrik! Tycker att min diskussion ang landslaget fick en märklig vändning. Är inte forumet just den platts som ska ge möjlighet till att dryfta olika åsikter, man kan väl ändå inte förutspå att vissa ämnen skall sluta i pajkastning och lagbrott  . Förhoppningsvis är vi alla vuxna nog att klara det avgörande själva eller..... m.v.h./ Lizzi
|
|
|
Det var inte min avsikt att vända diskussionen i någon riktning, se hellre mitt inlägg som ett oinitierat icke-inlägg då jag inte har några svar på den ursprungliga frågan. Min enda avsikt med inlägget var att ge en möjlig förkliaring till att du inte fått något svar på din fråga. Jag tror att det vore omöjligt att besvara din fråga utan att konkretisera den genom att jämföra person X från IK södra som eventuellt skulle kunna ersätta person Y i landslaget. I samma ögonblick som dessa två personers egenskaper jämförs blir det väldigt lätt hänt att man bryter mot PUL.
m v h Henrik
|
|
|
Måste förtydliga mig, Jag ifrågasatte varför inte någon av dom hårt sattsande aktiva som presterat bra på uttagningstävlingar inte platsat. Då jag tycker att man i ett landslag ska kunna välja bland dom bästa. Därmed har jag inte menat att man ska byta ut någon utan man ska tillföra dessa aktiva.
m.v.h./Lizzi
|
|
|
[lizzi wrote:]Därmed har jag inte menat att man ska byta ut någon utan man ska tillföra dessa aktiva. Aha, det är en annan fråga än så som jag först tolkade den. Ja, förslaget att utöka landslaget med ett antal platser för att ha några reserver på bänken vid tävlingar borde ju kunna diskuteras utan problem. Dock kanske inte en sådan diskussion borde vara låst till bara ett visst antal individer från en och samma klubb? Jag beklagar att jag bara kan delta i denna meta-diskussion och inte i själva sakfrågan, jag är som sagt inte särskilt insatt i hur landslaget fungerar och inte heller ens vilka tävlande det finns att välja på. Jag hoppas ändå på att det skall bli en givande diskussion här. m v h Henrik
|
|
|
[Quote:]Ja, förslaget att utöka landslaget med ett antal platser för att ha några reserver på bänken vid tävlingar borde ju kunna diskuteras utan problem. Dock kanske inte en sådan diskussion borde vara låst till bara ett visst antal individer från en och samma klubb?
Ja men det är ju det hela min frågeställning går ut på, varför dessa aktiva från IK SÖDRA som presterat "glömts bort". Att dom är flera och kommer från samma klubb är ointressant. /Lizzi
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Lizzi:
kankse lite sent att svara på den här frågan men......
mörka fakta (varför är det alltid jag som skall skriva upp dem)
1 Södra har inte med några deltagare då de har i närmaste bojkottat landslaget då en viss framträdande person inte får vara självutnämnd landslagscoach.. (refererar till en dl offentliga utalanden och en del brev man har fått ta del av och offentliga bråk mellan södra och förbundskaptenen på självaste tävlingsgolvet...)
2 att 3 om inte 4 av södras bästa landslagskandidater har emigrerat till en annan klubb då de blev utkastade på bar backe från klubben pga punkt 1 här.
3 att en del av södras landslagsdeltagare figuerar i vissa brottsregister mm...
4 att en av södras hörnpelare har emigrerat till en annan klubb, vilket gör att det bara finns några fåtal av de gamla hörnpelarna kvar (de som håller uppe klubben) jag säger bara grattis till den klubben som fick äran att få in en VM medaljör och en supertränare som medlem.......
detta är svaret på varför inte södra har så många eller inga als med.... Det finns inga kvar att deltaga med, och de som finns får inte vara med....
|
|
|
Nu förstår jag! Det är den berömda jantelagen som spökar  . Eftersom klubbens koncept tydligen är framgångsrikt så blir det förstås ett "hot" för den som är osäker i sitt ledarskap. Vet ej vad du har för roll i judoförbundet (då jag inte är insatt vilka som är med) men då du tydligen tagit del av korrenspondans mellan klubb och förbund så förstår jag att du representerar förbundet. Det jag vet med säkerhet är att dom aktiva som jag träffat under året är fokuserade och duktiga ungdomar som "straffas" för att vuxna har olika åsikter.Som jag ser det är det förbundet som använder sin makt på ett för mig felaktigt sätt.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Dags för en skärpning.... Vi på detta forum vill att man diskuterar sakligt och inte pratar i gåtor. Sedan är det kytum att skriva under med sitt egna namn och speciellt när du diskuterar andra klubbars affärer. Om du inte kan sköta detta kommer du får en liten timeout för att fundera på hur du skall formulera dig nästa gång Mvh Micael Öberg [gurgelblaster wrote:]Lizzi:
kankse lite sent att svara på den här frågan men......
mörka fakta (varför är det alltid jag som skall skriva upp dem)
1 Södra har inte med några deltagare då de har i närmaste bojkottat landslaget då en viss framträdande person inte får vara självutnämnd landslagscoach.. (refererar till en dl offentliga utalanden och en del brev man har fått ta del av och offentliga bråk mellan södra och förbundskaptenen på självaste tävlingsgolvet...)
2 att 3 om inte 4 av södras bästa landslagskandidater har emigrerat till en annan klubb då de blev utkastade på bar backe från klubben pga punkt 1 här.
3 att en del av södras landslagsdeltagare figuerar i vissa brottsregister mm...
4 att en av södras hörnpelare har emigrerat till en annan klubb, vilket gör att det bara finns några fåtal av de gamla hörnpelarna kvar (de som håller uppe klubben) jag säger bara grattis till den klubben som fick äran att få in en VM medaljör och en supertränare som medlem.......
detta är svaret på varför inte södra har så många eller inga als med.... Det finns inga kvar att deltaga med, och de som finns får inte vara med....
|
|
|
Lizzi:
Det jag presenterade är sanna fakta, och inget jag för över som något som ska svartmåla den klubb jag en gång var med i.........
En viss framträdande person i den klubben har skickad brev till en del av medlemmarna att de inte skall vara med på landslaget då denna perso ninte får vara självutnämnd landslagscoach..... Samma person vill ha individuella klubbcoacher istället för förbundskapten och han anser att hans utbildning inom idroten räcker för det uppdraget... (sedan är det inte så svårt astt bevittna bråk mellan en klubbcoach och förbundskapten när de står och skriker mot varandra vid sidan om mattan)
Med detta så ställde klubben 3-4 landslagsdeltagare på backen då de vägrade att gå med på klubbens beslut..... Detta skedde genom att höja meldemspris och sedan föra över alla resor och tävlingar som klubben skulle ha betalt till dem, så de blev tvingade att sluta i klubben. Nu har de gått över till en annan klubb och trivs nog där......
Och vi vet at det är sant att vi har minst 1 landslagskandedat som har ett brottsregister, det är inget att hymla om!
Sedan så är det också sant att en av klubbens hörnpelare har flyttat till en annan klubb och då är tre av hörnpelarna borta från klubben, och 1 är kvar... 1 avliden, 2 emigrerat/blivit utkickade
Judosnuben, jag vet inte vad du kallar för seriös diskussion? detta svar är absolut sanning och förklaringne til varför inte södra har några deltagare.... Jag behöver knappast skriva under med mitt namn då alla här inne vet vem jag är vid det här laget!
Och nej jag sitter absolut inte i SJF, det är det sista jag vill göra i mitt liv, och den som vet vem jag är vet också varför det är så.........
Mvh Marcus "macco" Stenhols
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Macco, problemet är ju att ingen kan ju vara säker på att det som du presenterar här är "absolut sanning" eftersom man inte har någon insyn i vad som har hänt i den här klubben. Dina "sanna fakta" kan se väldigt annorlunda ut för någon annan som har en annan relation till klubben.
Därför bör du tänka dig för innan du skriver "sanningen" om vad som händer och har hänt i en klubb som du inte ens längre är medlem i för sanningen kan se väldigt olika ut för olika personer.
Och angående vem du är så är det inte alls säkert att alla här inne vet vem du är. Det tillkommer medlemmar hela tiden och vem som helst kan ju gå in och läsa på forumet utan att behöva registrera sig, personer som inte har den blekaste aning om vem "Macco" är.
|
|
|
Kronos:
Givetvis kan det vara så, som jag sade så har jag tagit del av en del brev och annat från medlemmar jag känner. Jag har läst och tom pratat med personerna som har utsatts för detta....
ta dig en djup funderare på varför 3 av södras mest framgångsrika juniorer helt plöstligt har fått vingar och flugit till SPIF............. OCh ta samtidigt en funderare på varför en av sveriges största och sveriges enda VM medaljör (i svensk NT judo) lämnar sin moderklubb som har betytt så mycket för denne och sedan går över till en annan klubb.........
svaret finns också oficiellt på södras hemsida i artikeln om reflektioner om landslaget.........
|
|
|
Ja du Marcus. Ett sätt att hålla sig seriös till en debatt är att inte tala i gåtor. Sedan så antar du att alla känner till Marcus Stenhols vilket jag starkt betvivlar. Du skriver att minst en har en notering i brottsregistret. Där antar du att det finns flera. Vad du gör är ryktesspridning där du insinuerar att det är flera som kan tänkas vara straffade. Skärpning Marcus detta är verkligen inte god samtalston utan förtalskampanj. Jag vet att du är missnöjd på IK Södra och jag tror att det inte undgått flera med mig. Ring upp istället Ann Löf så kanske ni kan komma fram till någon slags konsensus. Mvh Micael Öberg [gurgelblaster wrote:]Lizzi:
Det jag presenterade är sanna fakta, och inget jag för över som något som ska svartmåla den klubb jag en gång var med i.........
En viss framträdande person i den klubben har skickad brev till en del av medlemmarna att de inte skall vara med på landslaget då denna perso ninte får vara självutnämnd landslagscoach..... Samma person vill ha individuella klubbcoacher istället för förbundskapten och han anser att hans utbildning inom idroten räcker för det uppdraget... (sedan är det inte så svårt astt bevittna bråk mellan en klubbcoach och förbundskapten när de står och skriker mot varandra vid sidan om mattan)
Med detta så ställde klubben 3-4 landslagsdeltagare på backen då de vägrade att gå med på klubbens beslut..... Detta skedde genom att höja meldemspris och sedan föra över alla resor och tävlingar som klubben skulle ha betalt till dem, så de blev tvingade att sluta i klubben. Nu har de gått över till en annan klubb och trivs nog där......
Och vi vet at det är sant att vi har minst 1 landslagskandedat som har ett brottsregister, det är inget att hymla om!
Sedan så är det också sant att en av klubbens hörnpelare har flyttat till en annan klubb och då är tre av hörnpelarna borta från klubben, och 1 är kvar... 1 avliden, 2 emigrerat/blivit utkickade
Judosnuben, jag vet inte vad du kallar för seriös diskussion? detta svar är absolut sanning och förklaringne til varför inte södra har några deltagare.... Jag behöver knappast skriva under med mitt namn då alla här inne vet vem jag är vid det här laget!
Och nej jag sitter absolut inte i SJF, det är det sista jag vill göra i mitt liv, och den som vet vem jag är vet också varför det är så.........
Mvh Marcus "macco" Stenhols
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 94 Område: Stockholm
|
[gurgelblaster wrote:]
Hmmm.. Vilka hörnpelare menar du? Vilken tidsperiod/intervall talar du om? Och jag hoppas att du inte påskiner att någon har avlidit pga IK Södra....????? Om man läser på judo.se så har valberedningen presenterat sitt förslag till ordförande. Om du nu har åsikter om hur förbundet sköts så har du ju nu möjlighet att påverka och kanske till och med kandidera till någon post...
|
|
|
hmm judosnubben....
vad har ryktesspridning dvs förtal med det här att göra? vilket är ett brott.....
JAg presenterade en förklaring till varför lizzi inte ser några från IK södra i SOK utmanarna, och det är för att de helt enkelt har bytt klubb då de har sparkats ut från södra av en självutnämnd landslagscoach..... varför skall jag ringa AL?
och det finns mängder med bevis att södra har minst 1 som har alvarliga rader i BR..... Det är inget nytt och det är inget att sprida heller..... bara en förklaring till varöf rdenne person är permanent avstängd från landslaget.....
|
|
|
[tomas.r wrote:]
Hmmm.. Vilka hörnpelare menar du? Vilken tidsperiod/intervall talar du om? Och jag hoppas att du inte påskiner att någon har avlidit pga IK Södra....????? Om man läser på judo.se så har valberedningen presenterat sitt förslag till ordförande. Om du nu har åsikter om hur förbundet sköts så har du ju nu möjlighet att påverka och kanske till och med kandidera till någon post...
haha vilken rolig tolknig av mitt citat...... så är det givetvis inte hmm så lätt fungerar inte det demokratiska systemet, man måste ju först nestla sig in i distriktet och före det i klubben...... man kan ine bara knalla in på SJF möten och få bli ordförande..... Dock så tjänar det itne heller någonting till att ens rsta bort den omvalde ordföraren då denne har klarat sig förut.....
|
|
|
Marcus kan inte du berätta för oss hur du vill att judosverige skall se ut?
Nu när på årsmötet som skall hållas i Stockholm i vår så kan du under förutsättning att du är medlem i en SJF ansluten klubb föreslå dig själv som ordförande i SJF. Där kommer årsmötet ta beslut om du kan bli det eller inte.
Det viktiga där är att tala om för årsmötet vad du vill med judosverige.
|
|
|
Guest |