|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Så, vad tycker ni om denna sak från Internationella förbundet då?? Frågan hur detta kommer att tillämpas på inhemska tävlingar blir ju intressant å ställa till RDK nu i helgen i Borlänge!! http://judodokument.info/inc/uploads/coach_info.pdf
|
|
Registrerade sig: 11/25/2008 Meddelanden: 48 Område: Linköping
|
Vid större inhemska tävlingar som tidigare haft en läktare för publiken och en särskild plats för coach vid mattkanten kommer väl nu platsen för coach att försvinna. Vid mindre tävlingar brukar publik och hejaklacken stå direkt vid mattkanten, om någon i denna hejaklack officiellt eller inofficiellt har en coach-roll kan ju inte det vara skäl att neka just den personen att stå vid mattkanten.
m v h Henrik
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Som jag tolkade diskussionerna under lördagen så äger TK frågan och Sonny meddelande att dom avvaktar för att se hur det kommer se ut på de internationella tävlingarna innan dom inför detta här i Sverige. På SWOP i Borås blir det naturligtvis enligt det nya dokumentet då det är en internationell tävling.
|
|
Rank: Member
Registrerade sig: 1/19/2009 Meddelanden: 15
|
Jag tycker att det är positivt. Det ska vara en fördel att vara förberedd och kunna tänka självständigt. Vissa gör ju inte något på mattan utan att coachen styr dem. Om det dessutom innebär att domarna inte blir lika påverkade är det ett ytterligare plus.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Frågan är hur man skall kunna styra upp detta rent praktiskt på våra tävlingar. För att ta ett exempel så är farsta hallen så kommer publiken väldigt nära mattan. Då är frågan vad är en "supporter" och vad är en coach. En åskådare kan också ropa ut taktiska moment.
Frågan är hur man skall kunna lösa detta praktiskt.
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 1/19/2009 Meddelanden: 5 Område: Varberg
|
Tittade en del på OS i sommar självklart mycket judo. Jag måste nog säga att för mig verkar alla aktiva på den mattan vara väldigt väl förberedda och självständiga individer. Om domarna blir påverkade av vad som händer runt om bör dom nog byta jobb
|
|
Rank: Member
Registrerade sig: 1/19/2009 Meddelanden: 15
|
[Stina wrote:]Tittade en del på OS i sommar självklart mycket judo. Jag måste nog säga att för mig verkar alla aktiva på den mattan vara väldigt väl förberedda och självständiga individer. Om domarna blir påverkade av vad som händer runt om bör dom nog byta jobb
Om de tävlande klarar sig utan coach och domarna inte blir påverkade av deras rop. Vad är då problemet med att flytta bort dem från tävlingsområdet? Finns det något negativt i så fall? Jag vidhåller att det gynnar den bästa judokan om coacherna flyttas. Dessutom är det mänskligt att påverkas, även om man är domare. Vi påverkas alla av andras uppfattningar.
|
|
|
Guest |