Tänkte bara lägga ut informationen om ordförande valet här.
Det är hämtat ifrån judo.se
Färgelanda 2009-01-15
Valberedningens förslag till årsmötet 2009
Valberedningen har efter att under en längre tid tagit del av intryck från samtal och möten med klubbledare/klubbar och distriktsförbund, samt de skriftliga förslag som kommit in till valberedningen, beslutat sig för att nominera Kent Härstedt, Helsingborgs Judoklubb till ny ordförande för svenska judoförbundet.
Förslag på omval, Johnny Kullenberg har också kommit in.
Övriga nomineringar; ledamöter, revisorer och ordförande för årsmötet, kommer presenteras under februari månad.
Vid frågor; kontakta valberedningens ordförande Tommy Widekärr, +46733642520,
tommy.widekarr@judo.sePresentation av Kent Härstedt
Kent Härstedt är 43 år gammal från Helsingborg. Han delar sin tillvaro mellan Helsingborg där han är bosatt och där han har sin son Joel (7 år och 6 kyu) och Stockholm där han arbetar och har en övernattningslägenhet. Kent har en varierande bakgrund och startade sitt yrkesliv som sjukvårdare, han fortsatte efter studier i Lund (statsvetenskap och vid Öst- och Sydöstasienlinjen) som rådgivare till biståndsminister Pierre Schori vid Utrikesdepartetmentet (1994-96), senare arbetade han som kolumnist vid bla Svenska Dagbladet (1996-1998). Sedan 1998 efter en framgångsrik personvalskampanj är han riksdagsledamot med plats i Utrikesutskottet.
Kent har sedan tonåren haft en lång rad förtroendeuppdrag inom föreningsliv (elevrörelsen, värnpliktsrörelsen, humanitära organisationer mm). Han är en erfaren och beprövad ledare och beslutsfattare. Kent var under 6 år (parallellt med sitt riksdagsmannaskap) ordförande för Svenska Unicef - FNs barnfond. Under denna period ökade omsättningen från ca 26 miljoner kronor till 146 miljoner kronor, Unicef ökade också ordentligt i medlemstal och organisationen blev utsedd till årets insamlingsorganisation.
Kent har en erkänt hög arbetskapacitet vilket lett till att han fått en rad förtroendeuppdrag av såväl den tidigare som nuvarande regeringen och i andra sammanhang. Fram till valet arbetade Kent som rådgivare till den tidigare statsministern. Han fick också uppdrag som styrelseledamot i SIDAs styrelse mm. Av nuvarande regering har Kent bland annat blivit utsedd till ledamot i Svenska Institutets Insynsråd.
Kent är duktig på att uttrycka sig i både tal o skrift. Han har skrivit två böcker och skriver på sin tredje. Han har fått Försvarsmaktens stipendium för sina föreläsningar. Kent medverkar med jämna mellanrum i såväl radio, tv som olika tidningar och har en stor mediaerfarenhet.
Kent har en social personlighet som gör att han har lätt att möta och umgås med människor i de mest skiftande miljöer och detta har gett honom ett väldigt stort nätverk som spänner över ett brett fält av kontakter inom såväl myndigheter, enskilda organisationer, politik och inte minst inom näringslivet. Han har också efter drygt 15 år av internationellt arbete ett starkt internationellt nätverk.
Kent blev medlem i Helsingborgs Judoklubb 1973. Han har över åren med olika uppehåll varit aktiv på motionsbasis. Kent är idag klubbtränare och tränar just nu för att ta 1 kyu i feb/mars.
I sin ledarstil betonar Kent, struktur, tydlighet, och lyhördhet.
Som ordförandekandidat vill han betona följande utmaningar: stärka ekonomin, öka synligheten, att klara den dubbla utmaningen - att satsa på såväl motion som elit, stärka "vi-känslan" i förbundet (fler gemensamaktiviteter ex fler riksfortbildningar, sommarläger mm), stärka organisationen, öka det internationella utbytet, fler medlemmar och att utveckla judokulturen.
och Jonny Kullenberg
Ordföranden har ordet
Jag ställer upp för omval till ordförandeposten.
Det nya judoåret 2009 har startat med stormsteg, landslagen startade verksamhetsåret med ett läger i Borås. Utbildningskommittén arrangerade (17-18/1) Riksfortbildning i Borlänge med ett 80-tal deltagare på matta, på distriktsnivå i Kristianstad (samma helg som RFB) arrangerades fortbildning med Pascal, Frankrike även där en stark uppslutning med ett 40-tal deltagare. Helgen efter fortsätter judo aktiviteterna med ”Unga Judoinspiratörer” med Ung Judo, Domarfortbildning, domarkurs m.m.… Härligt med denna framåtanda inom svensk judo.
Som vi kan läsa på SJF:s hemsida har valberedningen lagt fram ett förslag till en ny ordförandekandidat. Vilket har skapat oro i landets klubbar och många hör av sig till mig med frågan om jag inte tänker fortsätta? Självklart vill jag fortsätta och utveckla Svensk Judo.
Som de flesta vet tar de stora förändringarna, som vi börjat genomdriva, tid. Inom idrotten finns inga ”snabba lösningar”, vi kan bara konstatera att under min tid som ordförande har judo förbundet fått ett väldigt gott rykte och erkännande:
• Riksidrottsförbundet (RF) och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) stöttar Svensk Judo
till 110%.
• Den mest drastiska förändringen ligger på den ekonomiska sidan. Från 2003 till 2008 har
nettoomsättningen ökat från 1, 4 Mkr till 6,2 Mkr.
• Idrottslyftet har genom åren inbringat Svensk Judo fantastiska projektmedel. Vår avsikt är
att arbeta för och fortsätta diskussioner med RF-representanter för en ytterligare ökning av
de tilldelade medlen.
Framgångarna på kadett- och juniorsidan kan ju ingen inom Svensk Judo kunnat missa. Det är givetvis denna generation judoutövare som vi med all säkerhet ska satsa stort på lång sikt med sikte på London 2012 samt OS 2016. Idag har vi två heltidsanställda coacher för våra landslag och vår intention i framtiden är att vi ska få fram fler tränare till de olika landslagen. Fem elittränare genomförde utbildningen på ”elittränare utbildningen” på Bath University, England.
Tack vare att jag sedan fyra år tillbaka sitter i EJU:s styrelse och har uppdrag som sportdirector har detta bland annat genererat i ett stort nätverk inom hela världen och att vi fått stora tävlingar och internationella seminarium till Sverige. Detta har inneburit att vi i nuläget är flera svenska judoutövare med uppdrag inom EJU. Vi får inte glömma bort den stora sponsring (2005) som vi Skandinavien erhöll i form av drygt 400 kvm matta och tusen judodräkter varav 2/3 stannade i Sverige.
Fortsättningsvis skall vi fortsätta att utveckla kansliet i Malmö så att klubbarna kan få den service som de är förtjänta av (nya kvalitetsmål är på väg att införas).
Även vill jag fortsätta att utveckla kommittéerna och deras verksamhet. Stärka utbildningssidan med prioritet på klubbutveckling. Ung Judo är givetvis en prioriterad grupp för att utveckla nya ledare inom Svensk Judo. Elitsatsningen skall fortsätta och jag ser med glädje framemot de resultat som det nystartade nätverket för ”elitcoacher i Sverige” kommer att åstadkomma.
På handikapp-, domare-, kata-, och veteransidan har Sverige skaffat sig väldigt gott rykte och vi ska bibehålla och utveckla dessa verksamheter. Med en kompetent och aktiv huvudstyrelse,
tillsammans med alla kunniga tränare, ledare, funktionärer kommer vi att fortsätta med våra framsteg.
Vill du vara med att fortsätta utveckla svensk judo i den riktning som vi har anlagt skall du komma till årsmötet och rösta på mig. Kan du inte komma går det bra att ge fullmakt till en annan klubb som stödjer dina åsikter.
Har du några frågor så kan du när som helst ringa mig på telefon nummer 070-550 8062.
Vänliga hälsningar
Johnny Kullenberg
förbundsordförande