Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Varför RGK? [Options]
Mattias R
Postad: Wednesday, May 18, 2005 7:56:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Jag måste fråga, varför skriver RGK:s ordförande att två ledamöter(ni vet vilka) "lämnat" sina uppdrag?? Dom fick kicken. Dom gick inte frivilligt. Jag vill gärna veta varför man inte skriver vad som är sant utan döljer sina handlingar bakom felaktiga ordval.

Sen undrar jag faktiskt varför man överhuvudtaget gör sig av med dom. Jag ifrågasätter argumentet att RGK bara ska bestå av katafolk.

Mattias R

Kronos
Postad: Wednesday, May 18, 2005 10:15:00 AM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
När jag läser pressmeddelandet tycker jag att det ser ut som ett ganska standardiserat meddelande. Det är i allmänhet så att man inte skriver att den och den har fått sparken utan man försöker linda in det lite snyggt så att ingen ska behöva förlora ansiktet. Detta gäller förmodligen alla styrelser och ledningar i stort sett hela världen skulle jag tro.
Mattias R
Postad: Wednesday, May 18, 2005 12:26:00 PM

Du har kanske rätt - men det gör det inte mer rätt för det.

Mattias R
dsi
Postad: Wednesday, May 18, 2005 1:14:00 PM

Registrerade sig: 4/8/2005
Meddelanden: 26
Kan det ha varit så att nya krav ställdes på ledamöterna, och att de valde att avgå då de inte ansåg att de nådde upp till ställda krav.

Fast det kanske bara är ett befästande av försköningen?
Kronos
Postad: Wednesday, May 18, 2005 3:09:00 PM

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
[Quote:]
Mattias R - 2005-05-18 12:26 PM

Du har kanske rätt - men det gör det inte mer rätt för det.

Mattias R

Nej, det gör det absolut inte på nått sätt rätt men det är tyvärr ofta så det fungerar. Det kan också vara en sån situation som dsi skrev att nya krav ställs som gör att dom tvingas lämna sin plats vilket besparar alla besväret att sparka någon.
Nu vet jag inget om bakgrunden till det här så jag vet inte vad som kan ha hänt, jag bara nämner ett par tänkbara situationer.
Judosnubben
Postad: Wednesday, May 18, 2005 3:43:00 PM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Som jag ser det så är kyu och dangraderings kompendierna från helt olika skolor.
Kyu är till stor del judo som idrott och Dan är traditionsbärande.

Min fråga är vad är tanken med det hela?
En dangrad representerar vad skolan står för.
Om det kräver djupa kunskaper i kata så skall man tidigare träna på det än idag.

jag efterlyser kontinuitet och en uttalat mål samt ges möjligheter att genomföra uppgiften.

Tydligen så har Kata Academy blivit ett begrepp inom Svenska Judoförbundet.
Min fundering är att denna organisation var en intresseklubb för Kata intresserade och hadde inget med judoförbundet att göra.
Nu är dom med i judoförbundet och då har jag lite flera frågor.
Varför skall man erlägga en avgift på 50kronor om det är en avdelning inom judoförbundet?
Sedan undrar jag personligen varför det inte finns kata kurser inom Kata academy här i Stockholms regionen men det finns en heldel nere i södra Sverige.

Om vi skall bedömmas alla efter samma måttstock så måste vi få samma möjligheter.

Jag ser gärna att det kommer högt graderade personer som är väl initierade inom kata området på fortbildnings kurser för instruktörer.
I detta fall Kodokan senseis.

Mvh
Micael Öberg
Mattias R
Postad: Wednesday, May 18, 2005 6:29:00 PM

Mig veterligen har en av dom suttit som medlem i RGK i 13 år - skulle han helt plötsligt komma på att han inte platsar???
Nä det där håller inte. Och om så vore att du har rätt - då är kraven fel ställda.

Att gradera i Judo kan inte bara handla om kata - det måste finnas en bredd. Kata är för mig en självklarhet, men inte det enda. Bredden som ska visas upp ska bedömmas av en graderingskomité som bestitter samma bredd. Det man gjort är att begränsa denna bredd, inget kommer få mig att tycka något annat.

Mattias R
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)