Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Bältesfärger [Options]
Tenrou
Postad: Thursday, March 12, 2009 4:23:10 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 3/8/2009
Meddelanden: 5
Område: Linköping
Hallå!
I.o.m. att jag har min Budō-bakgrund i en kampsport där man inte på något särskilt sätt märker ut sin grad på sin klädsel (det är f.ö. Kendō vi talar om här) så har jag försökt läsa på lite om vad som är grejjen med alla det här bältesfärgerna. Jag måste dock erkänna att jag blev lite förvånad över hur pass spretigt det är bara inom Jūdō-världen.

Men en sak i taget, som jag fattat historien om tillkomsten av grad-systemet inom Jūdō så gick det till ungefär såhär (kortversionen):
- Kanō-sensei ville börja kunna sortera sina elever efter färdighet och kunskap men var inte så förtjust i Menkyo-systemet som användes inom Bujutsu ryūha.
- Kanō-sensei valde istället att låna in Kyū/Dan-systemet som användes inom Igo, Shōgi, Ikebana, Shōdō, etc...
- Någonstans längs vägen valde Kanō-sensei att införa en synlig skillnad mellan yūdansha och mudansha. Troligtvis inspirerad av japansk simmning där man använde en svart snodd för att beteckna en avancerad simmare, en brun snodd för att beteckna en god simmare och en vit snodd för resten så började yūdansha inom Kōdōkan att bära svarta bälten medan mudansha fortsatte bära vitt som varit standard innan.
- Exakt när antalet kyū-grader bestäms har jag inte lyckats hitta någon källa till ännu, ej heller när den bruna snodden från simmningen smyger sig in och ett brunt bälte får beteckna 3kyū - 1kyū.
- En av Kōdōkans utsända till Europa, Kawaishi Mikonosuke, börjar 1935 använda hela "pride-skalan" med färger för att beteckna den exakta kyū-graden av hans elever då han känner att ett mer visuellt mål är lättare för västerlänningarna att förstå och vilja arbeta mot. Det här första multifärgade bältessystemet krymte spannet för det vita och bruna bältena att bara beteckna första resp. sista kyū-graden innan dan-graderna och förde däremellan in:
(vitt)
gult
orange
grönt
blått
lila
(brunt)
Samma skala som idag används inom BJJ (att kalla det "Jiu-Jitsu" är egentligen både grammatiskt och historiskt inkorrekt men låt gå).
- Färgskalan sprids till andra länder, skolor och t.o.m. stilar och västerlänningarna förstår Kawaishi-senseis goda tanke med ett visuellt mål(?!)Brick wall

Dåså, hur verkar det då se ut idag.
- Kōdōkan använder det "ursprungliga" systemet: 6kyū - 4kyū = vitt, 3kyū - 1kyū = brunt om man vill annars fortsatt vitt, yūdansha = svart (plus lite specialare från 6dan och 9dan) men använder färgade bälten för barn.
- Europa verkar ha enats på en färgskala med undantaget att vissa länder kör med rött istället för vitt (eller t.o.m. innan vitt om jag förstått det rätt). Australien använder samma färger.
- USA är delat mellan två organisationer med olika färgordning för 6kyū - 4kyū och därefter brunt för 3kyū - 1kyū.
osv...osv...

En salig röra helt enkelt. Som jag förstått det så gjordes det i Sverige en genomgång och omarbetning av graderingsreglerna vilket bl.a. resulterade i att dan-graderna föll mer i linje med Kōdōkan. Vad jag funderar över nu är hur man resonerade då man arbetade om kyū-graderna och t.ex. införde halvgraderna. Jag kan förstå att barn tycker det är jätteroligt att "samla på bälten" (och eg. förstår jag att en av tankarna bakom halvgraderna var att kunna göra sig av med mon-systemet) men min poäng, om jag har någon, är om det verkligen är nödvändigt för vuxna med en massa färgade bälten för varje kyū-grad med tanke på hur pass liten skillnad i kunskap och erfarenhet de ändå verkar innebära? Märk väl att jag inte har något emot grad-systemet i sig utan mest är intresserad av att diskutera lite kring nödvändigheten av att uttrycka det i färger, varför inte Jūdō-världen faller i linje bakom Kōdōkan (som de flesta verkar göra angående dan-graderna) eller varför i brist på detta IJF inte sätter upp ett standard-system för kyū-grader?

Själv har jag bara en stackars liten gul markering på mitt tämligen vita bälte så ni får ursäkta om mina frågeställningar är helt ute och cyklar. Think d'oh!
Caroline
Postad: Thursday, March 12, 2009 11:43:34 AM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/23/2008
Meddelanden: 41
Område: Tyresö/Stockholm
Hej Tenrou!

Intressant inlägg och en intressant fråga på slutet - behöver de vuxna alla dessa färger......?

Jag utgår ifrån mig själv och jag har graderat ofta - alla mellansträcken! trots min ålder på snart 38år och jag har tyckt att det varit skönt att få dels gradera ofta så att det inte varit så stora gradering och dels har det känts skönt att man har fått ett kvitto på att tränaren tyckt att man gjort framsteg och utvecklat sig..... och att dessutom få bära ett litet synligt bevis på detta har stärkt mig i min judo när jag varit nere i lite svackor mentalt (de kommer för alla tror jag, utveckligen brukar ju bölja lite fram och tillbaka..... innan saker faller på sin plats....)
Men igentligen använder vi ju bältet mest för att hålla ihop jackan, eller?

Jag har i alla fall haft nytta av mina färger och mina sträck men har en styvson inom Aikidon där graderna bara syns med vitt bälte (+vit dräkt) därefter vittbälte + hakamas och därefter svart bälte + hakamas men då har de haft riktigt snygga graderingsdiplom som säkert fungerat som humör-boostar på sätt som min färger.

Lycka till med dina framtida graderingar och välkommen till judofamiljen!

Mot oändligheten och vidare.....
Tenrou
Postad: Thursday, March 12, 2009 3:04:19 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 3/8/2009
Meddelanden: 5
Område: Linköping
Tack så mycket för lyckönskan!
Här visar sig lite av min okunskap, man få alltså inget diplom för klarade kyū-graderingar i Jūdō? Jag håller med om att diplomen i Aikidō är väldigt fina och även om de inte är lika snygga (de nya dan-diplomen skall dock vara väldigt fina har jag hört) så får vi diplom även i Kendō. Dessa fyller ett dubbelt syfte, dels som ett fysiskt bevis på att du kommit till en viss nivå, d.v.s. "moroten" som jag antar det är meningen att det färgade bältet skall utgöra, dels som bevis att du innehar en viss grad om du planerar att gradera eller flytta utomlands. Skillnaden här blir ju att man kan välja själv om man vill stoltsera med sin grad och ha diplomen hängandes på väggen eller vara (överdrivet?) ödmjuk och ha dem i en låda. Själv tyckte jag att det var trevligt att ha mina dan-diplom hängandes på väggen då jag känner mig ganska stolt över dem (efter senaste flytten bor de dock tills vidare i en flyttlåda) medan kyū-diplomen förpassades till en låda då jag tog shodan. Utöver diplomet är belöningen ett par bra tips från graderingsdommarna om hur man kan utveckla sin Kendō, en klapp på axeln och ett grattis. Sen är det upp till dig att med din Kendō bevisa att du är värd respekten och ansvaret som en högre grad ändå implicerar.

Det är här mina funderingar eg. har sin grund, i Kendō lär vi oss att aldrig döma en person på förhand, förväntar du dig att "vinna" så kommer du slarva och inte träna fullt ut och därmed lära dig mindre, förväntar du dig att "förlora" så kommer du inte kunna kämpa med full kiai (「気合」 "fighting spirit" fritt översatt) och därmed lära dig mindre. Jag kan inte säga att jag ser något problem med att märka ut skillnaden mellan mudansha och yūdansha då man när man nått shodan borde ha en förståelse för hur man tränar med en mindre erfaren utövare och att det är ok att sätta sitt ego vid sidan för att låta sin motståndare förbättra sin teknik (m.a.o. inte avsiktligt förstöra för motståndaren bara för att men kan) samtidigt som man kan lägga fokus på att gör renare mer korrekta tekniker själv. Hmmm...lite rörigt men jag hoppas idén går fram.
Frågan är nu om en mudansha kommit så pass långt i sitt Budō-tänk att de börjat få en idé om konceptet jita kyōei eller om de bara blir arga och/eller frustrerade när de inte "vinner"/gör uppenbart bättre ifrån sig än någon med en lägre grad? Alltså, kan bältesfärgerna få folk (specifikt låggraderade) att jämföra sig med andra på ett sätt som sänker deras motivation och inte gynnar deras Jūdō?

Ok, mycket babbel men för att sammanfatta än så länge, så har vi följande frågeställningar Think :
1. Är färgade bälten nödvändigt som "morot" (särskilt för vuxna)?
2. Skulle diplom fungera lika bra? (jämf. andra Budō-arter)
3. Om man nu ska ha bältesfärger borde inte dessa standardiseras av Kōdōkan och/eller IJF?
4. Kan bältesfärger ha motsatt effekt och leda till negativa jämförelser och minskad motivation?

Alltid roligt att höra folks åsikter, särskilt de med mer erfarenhet, vilket för min del torde vara samtliga på det här forumet. ;)
Caroline
Postad: Thursday, March 12, 2009 5:02:33 PM

Registrerade sig: 11/23/2008
Meddelanden: 41
Område: Tyresö/Stockholm
Visst finns det diplom i Judon dels förbundsdiplom för kyu-graderna (osäker på hur många som använder dessa) och naturligtvis för Dan-graderna!
Vissa klubbar har egna diplom men annars så gäller Judo-passet som bevis på att du har en viss judo-grad, där fylls kyu-graderna i och sedan får man ett nytt för Dangraderna (eller hur? ni som vet mer, är ju inte där ännu...)

på frågorna svarar jag:
1) se ovan
2) vet inte, gillar mina färgade bälten.....
3) Kanske kanske inte, jag tycker att det räcker med förbundets rekomentationer så länge vi ändå graderas inom klubben, för vad säger att en klubb bedömmer en sak på samma sätt som en annan i alla fall.
4) Kanske, men inte för mig i alla fall snarare tvärt om, när man kanske har kännt att usch va lite jag kan om judo (tänker det ganska ofta, till och från helt enkelt). Då kan det vara skönt att veta att man just då jämför sig med t.ex. ett brun eller svartbälte och framförallt i början var det då skönt att kunna "kontrollera" att man faktiskt kunde lika mycket som de andra t.ex. orangebältena och att det faktiskt dög för att bli graderad, det är ju trots allt en tidig grad och då kan det vara skönt att få jämföra sig med andra för att se var man "står"

Fördelen som jag dessutom ser med bältena är att de ganska tydligt signalerar hur mycket den man tränar med kan t.ex. falla, eller om man kör med någon ny att man tar mer ansvar för sin Uke-roll och sköte slutet på kastet själv för att få ett fint och skönt fall, hoppas du förstod.

Nu vore det kul att få höra några andras åsikter i ämnet, tack och bock och hej för denna gång!

Mot oändligheten och vidare.....
Kronos
Postad: Thursday, March 12, 2009 9:29:07 PM

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Personligen så fäster jag inte mycket vikt vid färgen på bältet. Har haft väldigt långt mellan graderingarna för att jag har helt enkelt inte brytt mig särskilt mycket om det. Det är inte därför jag tränar.
Jag har tyvärr också sett exempel på hur bältesfärgen är det enda målet. Där fokus bara ligger på att få en annan färg runt magen. Förmodligen missar en sån person mycket på vägen för att han skyndar sig till resans mål och kommer i det långa loppet att ha en betydligt smalare judo-kunskap än om han hade tagit det lite lugnare. Det behöver säkert inte vara så här bara för att man vill gradera fort men som sagt, jag har sett exempel på där det är det.

Jag tror att principen med färgade bälten i sig inte är dålig så länge man tränar för judons skull och inte för färgen på bältet. Notera att detta gäller bara för vuxna. När det gäller barn tycker jag absolut att man kan ha färgade bälten och låta dom tycka att det är en stor grej. Det är alltid kul att se nervositeten hos knattegruppen innan graderingen och stoltheten efter.
Anders
Postad: Saturday, March 14, 2009 1:13:28 AM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Med risk för upprepning så är de svenska graderings bestämmelserna en rekomendation. Kravet är att du minst ska kunna de tekniker som finns med där när du tar brunt. Sen i vilken ordning du tar dem i spelar "egentligen" ingen roll. Du kan börja med ura nage och sluta med o soto otoshi. Whistle
När jag var tränare för Södertälje JK´s vuxna motionärsgrupp (har tagit ett break vet inte hur de gör nu) så skippa jag graderingar. De som ville ta bälten tog bälten. De som bara ville ha judon som en "friskis och svettis" verksamhet skippade graderingen. Sedan gjorde jag om hela sättet att gradera sig för de som vill gradera sig. Jag gick efter antalet tekniker inte vilka. Bälten delades in i ett antal steg där varje steg innehöll ett visst antal tekniker. Sedan var det upp till mig som tränare att lära ut lämpliga tekniker efter individen. Som exempel vid träning av O goshi så lyfte en av motionärena spontant på ena benet och svepte det lätt bakåt. Motionären fick helt sonika lära sig O goshi och Harai goshi. Individ anpassning. Alla tekniker, krav, bedömningsgrunder och graderingsdel fanns i ett särskilt häfte. I häftet bokfördes vad "eleven" hade gjort och klarat av.
Systemet som sådant var uppskattat av motionärena men i vissa fall svårbegripligt. De som hade svårast att förstå tankegången bakom och genomförandet var de andra tränarna i klubben.
Så efter denna långa utvikning så svarar jag på frågorna som följer.

1. Jag anser det inte viktigt för vuxna med bältes färger om de håller sig på motionärs nivå. Men är du en tävlingsaktiv vuxen bör du gradera dig.
2. Ska jag dra paralleller till "mitt" system så skulle diplom kunna komplettera graderingen för de som inte är intresserade av nya bälten.
3. Gillar inte toppstyrning. Alla länder är olika och har olika premisser.
4. Nej inte hos vuxna. De bör ha vuxit i från avundsjuke stadiet.

MVH/Anders
Odin
Postad: Tuesday, March 17, 2009 10:02:19 PM
Rank: Member

Registrerade sig: 10/20/2006
Meddelanden: 16
Område: Upplands Väsby
Vad jag kan minnas har jag aldrig strävat efter att ta ett nytt bälte.
Jag började med judo 1977 (9 år gammal) och fastnade fort för tävling. Jag älskade att tävla och det var alltid extra roligt om man kunde besegra någon med högre bälte. Det blev nästan en "sport" att vara lägst graderad på tävlingar och läger.
Så det var inte nya bälten som gav mig inspiration att lära mig mer utan tävlingarna.
Men jag hade kompisar som inte var så intresserade av att tävla, men tränade på för att lära sig mer och ta ett nytt bälte.
Till slut tog jag brunt bälte 1985 för att det krävdes på SM (om jag minns rätt).
Sen den dagen har jag inte graderat mig utan går runt i mitt mycket slitna bruna bälte.
Nu har jag i många år tränat ungar (och motionstränar själv) och så har plötsligt lusten att ta Svartbälte vaknat.
Varför vet jag inte, men det kanske är en lite prestige grej i alla fall, har man hållit på med Judo i 32 år borde man väl ha mästargrad.... eller? Så det kanske motiverar mig att köra igång kata träning och lära mig mer..

1. Är färgade bälten nödvändigt som "morot" (särskilt för vuxna)?
Jag tror att det är en morot för vissa, lättare att sätta upp ett mål och köra på även de dager det inte är så kul + att jag tycker det är en liten fördel att man kan se om man kör mot en nybörjare eller en erfaren.

2. Skulle diplom fungera lika bra? (jämf. andra Budō-arter)
Nej inte riktigt...

3. Om man nu ska ha bältesfärger borde inte dessa standardiseras av Kōdōkan och/eller IJF?
Om bältet ska motsvara en kunskapsnivå så skulle det vara en liten fördel om det var standardiserat (skulle inte se det som toppstyrt)

4. Kan bältesfärger ha motsatt effekt och leda till negativa jämförelser och minskad motivation?
Tror inte det...

Men jag var i Japan i somras och såg att ungarna i en klubb ute i landet hade alla ungar vita bälten. Även dom som var ute och tävlade. Man ungarna som tränade på Kodokan i Tokyo hade färgade bälten, så någon standard verkar det inte vara i Japan heller.

Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)