Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/13/2005 Meddelanden: 10
|
För dem som inte känner mig kan jag tala om, att jag är en gammal judostofil, som har ett hjärta (om än något skadat) som fortfarande klappar för judo (jag var med om att starta den första judoklubben i södra Sverige på femtiotalet).
Jag har flera gånger förvånat mig över, att man gör sig av med kunnigt folk - synbarligen hur som helst. Själv tycker jag, att det måste vara värdefullt för svensk judo att behålla så mycket kunskap som möjligt.
Om det är så, att man vill ändra inriktning eller policy inom förbundet, kan man väl likväl försöka att behålla de gamla medarbetarnas förtroende ? Att det sker förändringar inom en organistion är inget unikt men jag tycker det klumpigt att göra sig av med "gamla judorävar", som sannolikt besitter mycken erfarenhet.
I stället för att "sparka folk", skulle man ju kunna förklara för vederbörande t ex: "Vi avser förändra vår organistion eller våra regler på det eller det sättet och förutsätter att Du följer våra intentioner". Om vederbörande då hade svarat: "Nej, det stämmer inte med min syn på judo", så hade följden kunnat bli, att den "obstinate" hade anmodats ställa sin plats till förfogande. Ett sådant förfarande hade troligen inte åstadkommit "hard feelings", då den som anmodats avgå kunde göra detta med gott samvete och orubbat självförtroende.
God etik och moral måste komma "uppifrån" och till slut genomsyra hela organisationen.
Dessutom vill jag på nytt hävda, att meningsutbyte mellan styrelse och "gräsrötter" befrämjar demokrati och därmed utveckling. Ser därför fram emot förbundsstyrelsens inlagor i detta forum.
Med vänlig hälsning Thorwald /den förarglige/
PS Den som vill träna under en verkligt skicklig katainstruktör, rekommenderar jag varmt att besöka den dojo där Iura Sensei undervisar. Senast var det Kata Academy och Enighet i Malmö som arrangerade lägret. DS
|