Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-04-23(UTC) Meddelanden: 58
|
Sverige hade en tung EM-helg för de 7 tävlande. Kanske vår sämsta EM någonsin... Tio genomförda matchen resulterade tyvärr inte i någon enda matchvinst. Sådan facit låter värre än det oftast är, då man bara ser resultatet och inte hela matcherna. Jag trodde faktiskt att vi skulla ha minst en tävlande bland de fem bästa.
Det kan noteras att våra grannar Norge och Litauen delar vårt öde (dock hade de några matchvinster) och att Estland endast lyckades med en sjundeplats. Lettland lyckades med en femteplats. Finland blev bästa nordiska land med en femma och en sjua. Danmark och Island startade inte i år.
Men när botten är nådd så kan det bara gå åt ett håll. -Uppåt! Tappa inte modet kllar och tjejer, för detta kommer att vända med rätt attityd och hårt arbete.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-04-11(UTC) Meddelanden: 34
|
Men Boris Novotny tog silver i alla fall!
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-04-23(UTC) Meddelanden: 58
|
En fin-fin merit för Boris Novotny -och Slovakien, som fick ännu en stor mästerskapsmedaj! SPIF har en värdefull resurs i form av Boris som förhoppningsvis kommer att tävla i de blå-gula färgerna någon gång. Hoppas att SJF kommer att belöna honom med avancemang i dan-grader. För övrigt, tror jag att den svenska truppen kommer att göra bättre ifrån sig på VM än på EM, för då har Lascau hunnit lite längre med våra judoka. Edited by user den 24 maj 2005 17:35:00(UTC)
| Reason: Not specified
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-04-13(UTC) Meddelanden: 25
|
Perfekt med live rapport från årets EM i judo. Inga direkta framgångar för de svenska deltagarna. Tittade lite bakåt i tiden på EM resultat. Mer eller mindre samma brottare som representerat vårt land de senaste åren på EM (även på VM)med liknande resultat. Är dessa brottare de bästa vi har ? Annars var det en kul tävling att följa :D
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-10-31(UTC) Meddelanden: 443
|
Det är de judo utövare som vi har.
|
|
|
|
|
|
|
Jo de e klart och alla kan inte vinna men det verkar inte som dom direkt utvecklats de senaste åren.
|
|
|
|
|
|
|
Du har rätt. Men har vi möjligheter att de ska kunna utväckla bättre ? Både ekonomiska och andra möjligheter som behövs för att några ska kunna visa en bra internationellt resultat? Kontinuellt.
|
|
|
|
|
|
|
Ekonomiskt är väl inga problem för dessa. Läste på SOK sida hur mycket dom ger svensk judo varje år och de aktiva har SOK stöd. Samma aktiva och samma ledare som rest runt det senaste åren och de blir mer eller mindre samma resultat. När man läser om andra idrotter där ledare och aktiva inte presterar resultat byts dom ut snabbare än kvickt. Men det kankse tar lång tid att bli bra som judobrottare :blink:
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-04-14(UTC) Meddelanden: 5
|
Quote:samuraj - 2008-04-14 2:09 PM
Ekonomiskt är väl inga problem för dessa. Läste på SOK sida hur mycket dom ger svensk judo varje år och de aktiva har SOK stöd. Samma aktiva och samma ledare som rest runt det senaste åren och de blir mer eller mindre samma resultat. När man läser om andra idrotter där ledare och aktiva inte presterar resultat byts dom ut snabbare än kvickt. Men det kankse tar lång tid att bli bra som judobrottare :blink: Intres santHar inte träningsupplägget utvecklat våra främsta judokas kanske det är dags och tänka om? Och om inte våra landslagstränare vill nå så långt är det kanske dags för nyrekrytering? "Vi" verkar vara lite rädda för nytänkande inom judon. ;/
|
|
|
|
|
|
|
Frågan är: vill de inte eller kan de inte eller omöjligt att nå bättre resultat?
Huset brukas bygga från grunden. Judo Elit byggs upp från landets judoklubbar. Du skulle se över vad gör exempel din förening för att få fram bättre tävlare.Sedan skulle du börja analisera vad gör judoklubbar i länet.Vad har de för kunskap vilja och träningsmodell för att få fram bättre tävlare? Hur åfta besöker din klubb tävlingar och träningsläger? Hur åfta besöker tävlingar klubbar från ditt län. Samarbetar ni? Vad har du för tränarkompetens i din klubb och i länets klubbar?Vad har de alla för mål? Finns det något mål som alla sträver mot? Och efter att du har analiserat allt det här kan du lätt komma på fakta varför reser samma personer på tävlingar år efter år och varför kan de inte uppnå bättre resultat? Och att man får fram svaret finns det SJF årsmöte så de landslagstränare och alla som är involverade kan svara säkert på dina frågor bättre en jag kan.
|
|
|
|
|
|
|
Va väl inte riktig det min undarn var hur mycket om elit idrott jag kan, utan varför man inte vågar ändra på upplägget då Lajos svarde på frågan att det är dom bästa brottarna vi har därför är det dom som åker på mästerskap efter mästerskap med liknade resultat.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-06-07(UTC) Meddelanden: 85
|
Mr W. Det var väl ett lite onödigt påhopp på Samuraj. Klart att han måste få ställa frågan om det är våra bästa spelare som tävlade när resultatet blev så klent. Och visst var det våra bästa som tävlade. Eller?
Varför inte starta en ny tråd om de förutsättningar vi ger landslagsspelarna, du verkar ju insatt i hur elitidrott bedrivs. Ger vi eliten rätt förutsättningar? Varför tar vi inte en enda matchvinst på EM?
|
|
|
|
|
|
|
Att man kan lyckas i ett litet land med små resurser har vi sett tidigare. VM 1999 presterade Sverige ganska bra resultat. 2001 blev det något sämre. 20003 ingen match vinst likaså 2005 och 2007 på de fakta uppgifter jag får fram. Rätta mig gärna om det inte stämmer. På EM har det blivit några matchvinster då och då. Mina funderingar är varför man fortsätter efter samma modell. Kan de va så enkelt att man är nöjd eller inte törs byta modell som synpunkterna var i ett tidigar inlägg. Ny tråd kan vara något
|
|
|
|
|
|
|
Räcker inte bara byta landslagstränaren för att få bättre resultat. Har skrivit att i Belgrad samlar man nästan varannan vecka minst 800 tävlare på tävlingar och man ser en mycket bra judo.På brist av pengar senare i Elit livet förlårar man många talanger trotts att serbiska judo utövare har lön för sitt jobb inom Elit Judo. Ungern har mindre folk på tävlingar men mycket bra samarbete inom olika klubbar och när landslaget behöver sparring exempel i juli månad två gånger per dygn då kommer klubbar med minibussar och judofolk för att hjälpa landslaget. Efter OS. i Athen har de bytit landslagstränaren och den nya tränaren har infört helt annan modell som har resulterat med 6 olympiska kvoter. Ungern har också betalda tävlare inom landslaget och varenda landslagsjudoka har kontrakt med Österickiska och Tyska judoklubbar i division I. Tack vare bra resultat fick de landets största bank OTP för huvudsponsor och alla tävlare har sitt egen bankkonto där sponsorer betalar in pengar för de. Träningsläger i landet och utlandet minst varenda månad. Vad har vi för möjligheter och judomodell? Vad har våra klubbar för träningsmodel? Vad har klubbar för mål? Tränare ,kompetens? Titta bara när Lascau har kommit till Sverige. Många har klagat att denna kompetens krav är för hög nivå för de. Många var nästan redda för förendringar. I denna miljö är svårt att vi ska förvänta oss bättre resultat av våra aktuella landslagstränare när vi små och stora judoklubbar i landet har inte gjort maximum att hjälpa de . Edited by user den 17 april 2008 16:30:00(UTC)
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-06-07(UTC) Meddelanden: 85
|
Vet du hur mycket Sveriges landslagsjudokas tränar och tävlar? Vet du vilka läger de är på? Vilken hjälp saknas från små och stora klubbar?
|
|
|
|
|
|
|
Jag vet inte vilka läger är de på och hur åfta tränar de. Inte så många utländska läger tror jag. Vad vi kan hjälpa de landslagstränare? Få fram många bra tävlare. Från motions judo och att ungdomar tränar då och då kommer vi inte att få bräddare Elit. Frågan är vill de tränare i landets många judoklubbar som åfta jobbar ideellt syssla med att få fram tävlare om det inte handlar om deras ägna barn? Är de alla berädda att följa barn och ungdomar till tävlingar ? Eller följer bara om det handlar om ägna barn? 2005 har vi startat Västerås Judoskola och jag har betallt in på en gång 1000 kronor till en fond för Elit Judo utövare på någon grand prix matcher. Då hade någon föreslagit att tävlare ska samla poenger på tävlingar och på slutet skulle man dela ut 40000 kronor på en Grand Prix gala. Jag hoppades att många klubbar ska nappa på denna ideet. 100 klubbar 100000 kronor i prispott. 1000 kronor är inte så mycket pengar. Tyvärr hade jag tänkt fel. Inte en enda klubb har följt våran exempel trotts att infon fanns på SJF hemsida. Edited by user den 17 april 2008 21:52:00(UTC)
|
|
|
|
|
|
|
Hur mycket de tränar eller vilka läger dom deltar i spelar väl inte så stor roll med tanke på de resultaten som presterats. Intresant som Lajos skrev om hur man i Ungern vågade ändra och fick resultat. Finland har lyckas kvala till OS med en aktiv på VM är dom så mycket bättre än vad vi är? Vad gör dom som vi inte gör?
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-04-18(UTC) Meddelanden: 7
|
Hej Samuraj Jag tycker att dina frågeställningar och slutsatser är högst relevanta, alla i judosverige borde självkritiskt tänka i dom banorna... du talar om andra sporter och om hur ledningarna där reagerar när det inte går enligt planerna... Ja du.. de framgångsrika sporterna innom svensk idrott bygger inte på slumpen, utan har profetionella organisationer där atleterna utveckas efter en noga utarbetad långsiktig individuell plan. Landslaget tycks, om dom hittills haft någon, så i vart fall inte någon framgångsrik plan. Senaste EM..inte en enda vunnen poäng, (förlåt.. 1 shido-poäng i -81 mot Budolin ), inte en enda vunnen match på 3 deltagare (i -100 måste väl domaren undrat över en EM-deltagare som förlorade på 3 varningar)...Finnarna vann föresten 3 matcher och fick 23 poäng, en 7:e och en 9:e-plats, fördelat på 2 av 3 deltagare. I min frustration över hur dåligt det går för Sverige, måste jag i ärlighetens namn framhålla, att övriga nordiska länder inte heller, med en deltagare var, vann någon match eller tog några poäng . -"hur mycket och hur dom tränar", "vilka läger de deltar i" är inte den springande punkten, precis som du säger, resultaten bekräftar det förhållandet. Det blir spännande att se vad EM-referatet från landslagscoachen blir på Judo.se. -Du talar om att som Lajos skrev,"våga ändra"....vår landslagsledning kommer aldrig att ändra någonting...de är övertygade om att den väg de för många år sen slagit in på är den enda rätta, vi känner igen mönstret sen tidigt 80-tal... Atleterna byggs upp och utvecklas i klubbarna till de uppfyller kritterierna för att komma med i landslaget , sen planar det ut landslagscoacherna tar inte till sig klubbarnas kompetens ( som bevisligen fört den aktive till att bli aktuell för landslaget) och jobbar vidare på den individuella, planenliga utvecklingen, för att den aktiva skall nå den prestationsnivå som krävs i ett internationellt perspektiv. Man "softar på" och nöjer sig med att delta på några A-turneringar och nåt läger om året. I andra länder är atleternas personliga tränare, klubbar och coacher är djupt involverade i processen. Landslagsledarna är många gånger just det som namnet antyder, lagledare. Många av dessa "lagledare" som måste prestera för att bli kvar i sin position har mer kvaliteter än "att ha varit med länge"
Vidare håller jag med dig om att det inte handlar om "mängden pengar" närmare 1,6 milj kr som landslaget fick förra året från SOK borde ha varit nog för att vända trenden.
Andra i tråden funderar över vad klubbarna skall göra... kontakta de 2-3 klubbar som idag får fram (av egen kraft) de atleter som är bäst i Sverige idag,det är alltid samma klubbar, titta hur de gör, finns det något bra att ta efter där...vissa vet jag har utvecklingsplaner för sina aktiva minst till 2012.... Om Sverige ska få någon framgång innom judo i framtiden handlar det om hårt planlagt arbete innom klubbarna samt nytänkande och andra aktörer innom landslagsledningen. Vidare krävs mer pengar till stöd för klubbarnas elitverksamhet.
Tessan
|
|
|
|
|
|
|
En av de saker bland annat som den ungerska landslagstränaren har infört är att senior Elit tävlare följs av ägna tränare som coachar de på EM VM och World cup tävlingar. Så om man följer nogån EM VM eller World cup tävling ser man att hos ungrarna har man nästan alltid andra person som coach. Respektive klubbens dvs. tävlarens tränare som coachar honom. Det har bevisat att tävlaren presterar mycket bättre när ägen tränare sitter på coach stol bredvid tatami. Sedan tack vare bra resultat judo nästan varenda vecka i nytiden på ungersk tv. Självklart att landets största bank OTP önskar det också. Edited by user den 18 april 2008 11:44:00(UTC)
|
|
|
|
|
|
|
Tessan du verkar vara väl insatt i svensk judo. Du eller din klubb kankse kan bidra till någon form av förbättring. Lajos har också tankar om hur man kan försöka få bättre resultat och erfarnhet av den modell man har i Ungern. Har någon av er varit i kontakt med landslagledening eller förbunds styrelsen?
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.