Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Konstig fundering [Options]
Anders
Postad: Thursday, January 27, 2011 11:48:30 PM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Ponera detta. Två judokas har möts i en match. Matchen har avslutats med en klar vinnare.
Domaren har visat för sekretariatet vem det är som är vinnare. Kämparna har tackat för sig och är på väg av tatamin. Med andra ord matchen är över.
Då hånar vinnaren förloraren på ett högst anmärkningsvärt sätt. Chockerar alla!
Kan domaren då annulera vinsten och döma hansuku make på vinnaren för osportsligt beteende.
Osannolikt händelseförlopp men.....

Tänkte på detta i och med fotbolls spelare och hockeyspelare som har dömts till diverse avstängningar och böter för saker det gjort efter slutsignal på väg till båset eller omklädningsrummet.

MVH/Anders
Henrik
Postad: Friday, January 28, 2011 8:09:47 AM

Registrerade sig: 11/25/2008
Meddelanden: 48
Område: Linköping
Om något sådant osannolikt skulle inträffa kan jag tänka mig att domarna i värsta fall skulle kunna ta beslut om att stryka vinnaren från tävlingen. Om någon stryks i en pool räknas inte bara den sista matchen som en förlust för denne, utan samtliga matcher där denne deltagit räknas som ogjorda.

m v h Henrik
Henrik
Postad: Friday, January 28, 2011 8:17:57 AM

Registrerade sig: 11/25/2008
Meddelanden: 48
Område: Linköping
Med lite googlande hittade jag en pdf med tävlingsbestämmelser, den är visserligen från 2006, men jag tror inte att det skiljer sig särskilt mycket från dagens tävlingsbestämmelser.

I dessa bestämmelser skiljer man på hansokumake och direkt hansokumake. Vid direkt hansokumake får den tävlande ej längre delta i tävlingen. Så, som svar på din fråga skulle jag tro att domaren skulle kunna utdöma en direkt hansokumake trots att matchen inte längre pågår. Själv är jag dock inte licensierad domare, det kanske finns någon annan som kan svara mera säkert?

m v h Henrik
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)