Judoforum
»
Allmänt
»
Öppen dojo
»
Idrottonline och spam
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-05-16(UTC) Meddelanden: 5
|
Kan berätta att den för idrottonline unika mail-adress jag har använt mig av nu börjar besudlas med spam. Om det är så att siten inte kan upprätthålla säkerheten som spambotar, eller helt enkelt roar sig med att sälja adresserna vet jag inte.
Jag vet däremot att i vilket annat fall som helst hade jag fimpat adressen i fråga och vägrat ha med den siten att göra mera. Vilket inte går då detta är ett obligatorium, påbjudet från RF som inte kan vägras om föreningen ska få några bidrag.
En sökning på den unika id jag använder för idrottonline leder till ett excel-dokument på idrottonline, med ca 17000 mailadressser till föreningar runt landet, en guldkälla för spammare. Jag ifrågasätter varför dokumentet är publikt åtkomligt från första början. Idrottonlines respons är att jag får väl be Google ta bort länken.
Finns det fler här som upplever obehag med detta påfund ? -- /Ivar - som inte tycker om idrottonline, alls !
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2009-08-29(UTC) Meddelanden: 6
|
Har du kontaktat de ansvariga direkt och bett dem ta bort dokumentet i fråga - alternativt maskera adresserna? Det här låter som ett uppenbart brott mot normal nätetikett.
På vilket sätt är det obligatoriskt att vara med i detta och för vem?
|
|
|
|
|
|
|
Lyckades få dom att stoppa åtkomst till dokumentet, även om det tog en hel dags mailkonversation. Dock finner jag det olustigt att adresserna läckte ut från början, och att det inte gavs en förklaring till varför, eller hur man ämnar förhindra en upprepning.
Registrering på Idrottonline är obligatoriskt för alla föreningar som söker statligt stöd/Lok-stöd.
|
|
|
|
|
|
|
Och nu ramlade det ner ett nytt spam på den för idrottonline unika adress, denna gången från Hyltebruks Färgfoto.
Vilket gör det lite intressant då dom inte bara har uppgivit en nästan korrekt avsändare, utan även har en adress där man kanske ska svänga förbi nästa gång man passerar och utrycka sina åsikter om oönskad reklam...
För att göra detta lite mer alvarligt så gjorde jag en googling på mitt för idrottonline unika användarnamn, och fick omedlebart en länk till ett excel-dokument med mailadresser tilll alla sveriges föreningar (inklusive sektioner), 29480st.
Så min undran är väl egentligen vem fan ska man klaga hos för att idrottonline är totalt inkompetenta vad gäller säkerhet om mail-uppgifter ??
|
|
|
|
|
|
Judoforum
»
Allmänt
»
Öppen dojo
»
Idrottonline och spam
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.