|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 11/23/2008 Meddelanden: 72
|
Såg på IJF:s website att de kommit ut med striktare riktlinjer för dräkternas konstruktion, för att undvika "pansardräkter" som inte går att greppa. De begränsar nu både tygets maximala grovlek och antalet lager tyg man får förstärka med samt hur breda sömmar och kanter får vara. Läs den gula texten i nedanstående nyhetsinlägg för info om vad som är nytt: http://www.ijf.org/info/qNoticeView.php?Idx=47Jag tror att det kan finnas flera modeller av dräkt, även sådana som sålts relativt nyligen i Sverige, som kan få problem, speciellt med kravet på maximalt 3 cm bred ryggsöm. Senast jag hörde en svensk domare nämna en siffra var det ett maximum på 4-5 cm som gällde. Är det någon som vet när de nya riktlinjerna kommer att vara krav även i lokala tävlingar? /Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
4-5 cm är den siffra jag också drar mig till minnes, då det inte nämns i tävlingsreglerna som fastställdes 2004.
Om detta nu med max 3 cm överlappning även kommer att gälla i Sverige vid lokala tävlingar lär ju tas upp vid Riksdomarkonferansen so i år hålls i Stockholm den 27-28 Augusti. Eftersom coacher också gärna får deltaga så är det ju bara att komma dit och själv undersöka frågan!! :)
//Magnus Fungdal
|
|
|
Det låter som en bra ide att göra. Jag bokar in det i min kalender tills vidare.
/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
|
Dessa nya dräktkrav togs mycket riktigt upp på Riksdomarkonferansen. Följande gäller:
På internationella tävlingar gäller redan dessa krav. I Sverige så ska dessa krav börja användas från och med 1 September 2006, detta för att våra tävlande ska ha chans att skaffa sig en "laglig" dräkt, men också så att tillverkarna ska hinna ta fram dräkter som är anpassade efter kraven!.
Så ska ni tävla utför Sverige, kontakta tävlingsarrangören å kolla vilka bestämmelser som gäller för den tävlingen!!!
|
|
|
Tack för hjälpen, jag kunde tyvärr inte vara med på domarkonferensen. Funderade just på att skriva och fråga hur det gick, men då behövdes inte det.
/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 8/3/2005 Meddelanden: 45
|
Är det ngn som vet exakta mått?
|
|
|
Jackan ska vara så lång att den täcker låren. Ärmarna ska minst räcka till handlederna när armarna hänger ner utefter kroppens sidor eller max 5 cm över handleden vid utsträckta armar. Jackans slag ska överlappa varandra med minst 20 cm vid bröstkorgens nedre del. Ett spelrum på mellan 10-15 cm inklusive ev. bandage mellan ärmen och armen ska finns längs hela längden på ärmen. Slagen och kragen får vara max 1 cm tjocka och max 5 sm breda. Sömmarna ska vara parallella och det rekommenderas att vara ca 5 sömmar jämt fördelade över kragens yta. Byxorna skall nå till fotleden eller max 5 cm ovan denna. Ett spelrum på mellan 10-15 cm inklusive ev. bandage mellan benet och byxbenetska finns längs hela längden på benet
Detta är samma som det varit tidigare.
Dessutom har det gått information till dräkttillverkarna om hur material och liknade ska vara.
Det rekommenderas att använda tyg med mer än 70% bomull och att tyget inte väger mer än 1 kg/kvadratmetern. Slaget på ärmen får inte vara bredare än 3 cm och utan utbuktning/förhöjning. Ryggsömmen får inte vara bredare än 3 cm. Slaget på Byxan får inte vara bredare än 3 cm och utan utbuktning/förhöjning. Förstärkningar på bröstet, skuldrorna och i armhålan måste vare utförda i samma material som resten av dräkten och endast ett lager tyg får användas som förstärkning.
Samtidigt gäller det att ha koll på vilka märken/emblem man har på dräkten.
Nationell olympisk förkortning bak på jackan, max 11 cm höga bokstäver. Nationellt emblem på vänster sida i brösthöjd, max 100 kv.cm. Tillverkarens märke på jackans nedre kant och framsida samt på vänstra byxbenets nedre framkant (det finns vissa andra varianter som är OK också) Skuldermarkering från kragen över skuldran ner mot armen på båda sidor av jackan, max 5 cm bred och 25 cm lång, samma på bägge sidor. Reklam på ärmarna, 10x10 cm på varje ärm, placerad direkt under skuldermarkeringarna, behöver inte vcara samma reklam på bägge sidorna. Markering av placering (1:a, 2:a, 3:a) vid OS eller VM , max 6x10 cm på nedre vänstra delen av jackan. Namn brodyr på bälte, jackans nedre främre del byxornas övre del, max 3-10 cm. Även tävlandes namn tryckt eller broderat bak på jackan ovan nationella olympiska märket, men det får inte vara så att det förhindrar grepp i ryggen, max 7 cm högt och 30 cm långt Placeras 3 cm under kragens kant och ryggidentifiering placeras 4 cm under denna. På vissa tävlingar måste man lämna in dräkt utan text/reklam på ryggen innan tävlingen.
|
|
Registrerade sig: 11/26/2005 Meddelanden: 24
|
Utnyttjar den här tråden som handlar om dräktregler.
Har en liten fråga som jag riktar till domare el. den som är väl bevandrad i ämnet regler.
Sett att det är nya dräktregler på gång och läsa inantill kan jag ju men hur hårt kommer dessa regler att tillämpas?
Är på gång att inhandla en ny dräkt till grabben och har sett SBI:s "julerbjudande" (http://www.sbisport.se/contents/sbimedia/Jul-05/Jul-05-LL.pdf) på Kansei, som verkar vara en bra dräkt till ett halvbra pris. Men om jag förstått saken rätt så klarar inte denna dräkt de nya reglerna pga för bred ryggsöm. Vore ju dumt att skaffa en dräkt som man inte får tävla i... Hur gör ni, alla domare, på klubb- och distriktstävlingar om det står någon på mattan med nämnda dräkt efter sept. -06. Fria eller fälla?
//Sixten
|
|
|
På de tävlingar i klubben där jag är medlem tar jag inte speciellt stor hänsyn till om dräktern är för små eller så, bara dom är mestadels hela. Men kommer man upp på distriktstävlingar (DM osv.) så blir det ju hårdare krav. Barn- och ungdomsklasser, oki, där borde man kunna tillåta lite mer flexibilitet i kraven, men Juniorer och Seniorer, där ska reglerna följas! Kommer man sen upp på Zon-tävlingar så får man nog skruva upp kraven lite till!
|
|
|
Allmänt: Det jag ser som en grundregel är att domaren gör en bedömning med ögonmått om man uppfyller tävlingsreglernas krav att dräkten inte ska vara tillverkad för att förstöra motståndarens greppmöjligheter... Om sedan den tävlande protesterar mot ett underkännande kan man ta fram måttstocken. Jag har hört både om fall där domarens bedömning stod fast och fall där den tävlande visade sig få rätt (dräkten låg precis på gränsen av de tillåtna måtten). Självklart kan man i klubbtävlingar göra som man vill med vad som tillåts.
Barn och ungdom: Du säger att man kan vara mer flexibel bland barn och ungdom. Jag håller till stora delar med, men ser skillnad på olika delar av kraven.
Jag ser det inte som allvarligt om något av måtten i dräktens allmänna passform skiljer sig lite. De är ändå skrivna med avseende på vuxna, och måste därför justeras med omdöme i alla fall. Jag tycker heller inte det är något större problem att ha något märke utöver vad som tillåts, så länge det inte hindrar greppet. Exempelvis klubbmärken är ju rätt vanligt att sy på, en del sätter dem dock på överdelen av vänster slag precis där man vill greppa och det kan ge lite tveksamt resultat om de inte är väldigt väl gjorda och fastsydda. Jag föredrar klubbmärke på "kjol"-delen av vänster jackslag.
Däremot tycker jag att inte att man på grund av deras ålder ska se mildare på om barn fortsätter köra med för grova eller felsydda dräkter efter 1 september nästa år. Tvärtom har barn svaga fingrar jämfört med vuxna och större behov av greppvänlighet. Jag tror att med mer greppvänlig rygg skulle en del av nacksvingskasten kunna försvinna... även utan konstlad begränsning av dem i barnreglerna. På det år som går mellan att beslutet blev känt i Sverige och att det börjar tillämpas växer de flesta barn ändå så mycket att behovet av en ny dräkt uppstår av sig självt. För mig är det då självklart att vi ledare bör rekommendera dem att köpa en riktig dräkt, med korrekt ryggsöm och acceptabla förstärkningar. Om föräldrarna köpt en dräkt själva och butikspersonalen inte nämnt att dräkten bryter mot de nya tävlingsreglerna bör det gå att få pengarna tillbaka (eller en ny godkänd dräkt). Har föräldrarna köpt en felaktig dräkt trots varning från klubb eller butik får de stå sitt kast och köpa en ny till nästa tävling. Barnet ifråga får genomföra den aktuella tävlingen med en lånejacka.
De enda frågetecknen som då återstår är det fåtal som köpt en dräkt före september i år men inte växer ur den innan september nästa år. Eventuellt kan det också bli problem med de som köpt begagnade dräkter... barn lyckas ju sällan slita sönder sin judojacka innan de växt ur den, åtminstone inte pansarvarianterna. Därför kan man kanske ha lite överseende i början, men inte under särskilt lång tid extra. De kan också låna en jacka vid behov.
EDIT: PS: Blir man sittande med en dräkt man inte får tävla med går det ju fortfarande att använda den till träning, eller sälja den till någon i en närliggande sport. Jag vet inte vad brasiliansk ju-jutsu har för dräktregler, men det är värt att kolla i alla fall. /DS
|
|
|
Hm, efter M.F's inlägg så var jag beredd att inhandla en Kansei men så kommer Ado och kullkastar mina planer... Tack för det! ;/
Skämt åsido. Har svårt att peka på några felaktigheter i ditt inlägg och det du skriver är logiskt. Räknas Kansei in under kategorin pansardräkt? Har sett väldigt många barn under 11 år som bär Budo-Nords Champion (som jag personligen tycker är för tjock för den åldersgruppen) och det verkar vara lite av en "mode-GI".
Tycker det är svårt att hitta en dräkt som har bra passform för ett barn. Ofta är de för vida i ärmarna och drar de åt slaget så hamnar det nästan på ryggen. Har sett en del lustiga inslag när armen dras ur ärmen och uke bara har en tom ärm att jobba med. Vet att en del tillverkare anpassat sina dräkter för kvinnor men då är det oftast "super-elit"-varianten och då faller det på pris och tjocklek...
Det här är ju egentligen världsliga problem men är det bara jag som tycker att det är lite tunt utbud med "semi"-dräkter för barn?
//Sixten
|
|
|
Självklart ska man inte uppmuntra föräldrar att köpa "pansardräkter" till sina barn. Som tur är så är det inte så lätt att få tag på dessa i mindre storlekar (det är iaf min erfarenhet när jag kikat runt). Istället är det ju mer vanligt att barndräkter är riktigt mjuka, med få eller mjuka ryggsömmar. Dom som vill skaffa dräkter med kraftig förstärkning och kraftiga ryggsömmar är oftast folk som tävlar mycket och ofta på större tävlingar, där kontrollen säkerligen kommer bli striktare!
Kontrollerade min Kansei-dräkt (Kansei-2002) och den är väldigt mjuk och fin i materielet och antalet ryggsömmar faller inom det acceptabla.
Håller med dig angående placering av klubbmärke, föredrar även jag att det sitter längst ner på vänstra sidan. Sitter märket dåligt så är det en domares skyldighet att påpeka och/eller slita bort märket för att förhindra fingerskador mm. Och är det för stort så det hindrar greppning så är det bara att byta jacka!
Och iochmed att TB06 nu är antagen av FS så tillåts högre nackgrepp igen, men förhoppningsvis kommer lägre ryggrepp bli lättare ju fler nya dräkter det kommer ut i klubbarna! Men som sagt tidigare, sunt förnuft är en väldigt viktig regel när det gäller tävling och träning!!
|
|
|
Jag får nog be om ursäkt till Sixten om jag förvirrat... Mitt svar var mer en reaktion på en möjlig misstolkning av det Magnus skrev än direkt till hjälp för din fråga, så jag hade inte kollat upp just den dräkt du frågade om. Du kan ju höra med SBI varför de rear ut dräkten, det är kanske av någon annan anledning. Enligt deras hemsida ska Kansei-2002 stämma med IJF-reglerna, och om de skrev fel om något sådant på hemsidan skulle de nog få många missnöjda kunder... [Quote:]En nyutvecklad dräkt med samma fina passform som orginaldräkten men i något lättare material. Tillverkad av förkrymt bomull (100%). Kort jacka med krage och förstärkningar på rygg och bröst enligt IJF regler. Byxor med snörning i midjan. Jag är ansvarig för dräktinköp för min klubb och har sett att det finns dräkter i så grovt material som 900 gram/m² i storlekar ned till 110 cm. Sedan är det en annan fråga om svenska butiker normalt lagerhåller dem, jag ser ingen anledning att ha de grövsta under ca 160 cm. Det du säger om passform för barn är rätt intressant och jag håller med om att en del modeller verkar vara nedskalade versioner av vuxendräkter, där måtten tyvärr skalats ned enligt fel proportioner. Det här är en anledning till att jag alltid rekommenderar att man provar en dräkt innan man bestämmer sig. Om man köper via nätet bör man kolla att ångerrätten gäller även vid bruten förpackning. /Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
|
Det är lugnt Ado. Nu är jag oförvirrad igen :D
Det första jag gjorde var att ringa SBI när jag såg erbjudandet. (lagd åt det misstänksamma hållet när det gäller utförsäljningar av alla de slag. Sällan är det väl för att ärligt glädja sina kunder man tar till såna knep...) Efter en stunds förvirring fick jag svaret att Kansei 2002 INTE klarar de nya reglerna till följd av för bred ryggsöm. Råder dock spekulanter på denna dräkt att dubbelkolla detta. Specifikationerna på deras hemsida stämde nog när det skrevs, för ett par år sen... Man kan kanske tycka att det hade varit lämpligt att skriva en notis ang. de nya reglerna under erbjudandet.
Nåväl, det du skriver om "nedskalade versioner av vuxendräkter" är klockrent. Önskar att jag hade kommit på den formuleringen.
/Sixten
|
|
|
Guest |