|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 7/27/2005 Meddelanden: 13
|
Jag är ganska ny inför just judotävlande och undrar om man får lyfta upp sin motståndare och dunka honom i golvet för att försvara exempelvis en Sankaku jime eller juji gatame? Lägg märke till att jag inte frågar hurvida sportsligt det är...
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Det är inte tillåtet. Iaf enligt vad jag kommer ihåg från min domarutbildning. Däremot är det ok att försöka ställa sig upp och sen tappa balansen B) Men att medvetet gå in för att dunka den andra i mattan från ne waza är inte tillåtet. Ifrån stående däremot är det helt ok :D
Ciao
|
|
Registrerade sig: 7/27/2005 Meddelanden: 13
|
Tråkigt men tack för svaret.
|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Det är som Andreas säger här inte tillåtet att drämma sin motståndare i backen. Däremot så har jag ingen skyldighet till att hålla upp min motståndare efter matté. Om killen då håller sig kvar i armen och landar på huvudet så är det hans/hennes problem inte ditt.
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Sen så är det ju så att domaren kommer att bryta direkt du har ställt dig upp från ne-waza så du kommer inte att hinna dunka dom i mattan och alltså finns det heller ingen anledning till att göra det. Läste någonstans en diskussion eller artikel om just detta och har för mig att i judons ungdom så fick man göra just detta och fick då ippon om man lyckades, men att det har försvunnit under årens lopp av olika anledningar. Måste försöka komma på var jag läste det där :huh:
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Domaren bryter först när den andre står med balans. Ska göra iaf. Men men... Har också hört att man fick dunka folk förr men inte att man fick ippon för det.. Personligen tycker jag inte det är så mycket judo i att lyfta upp nån och kasta ner honom, så det är helt ok för mig att det är borttaget...
ciao
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Okej, lyckades hitta igen diskussionen jag hade läst. Det var på judoforum.com. http://judoforum.com/index.php?showtopic=5853&hl=slam
|
|
|
Guest |