Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

reply to "Heja IK Södra" [Options]
drbgaijin
Postad: Thursday, August 04, 2005 2:02:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 4/25/2005
Meddelanden: 69
Område: Kumamoto, Japan
I am writing this in this Forum - because I am sure that the thread in the "Allmän" Forum will be removed by the Moderator.

First: I am surprised that the recent articles in the Swedish newspapers about the incident has not been commented by more people.

Now to the Thread "Heja IK Södra"

I am not defending IK Södra, but I feel that the thread is completely wrong and biased.
First of all, Judo Camps etc. are a time to try new things and experiment.
In general, Swedes tend to be "over-protected".
Games that bring in an element of suspense and even "danger" can have very positive effects.
Of course there is always someone who shouts, "Terrible. That is dangerous!!"

As to those games leading to the incident reported in the newspapers... that is totally ridiculous.
You are saying that becasue of his Judo training (Södra style(?)) he then committed the offence!
IT IS QUITE POSSIBLE that BECAUSE of his judo training (Södra style or otherwise) he has become a more harmonious person.
If he HAD NOT trained judo - it is possible he had done much more than he has now done.

As I said I am not defending Södra or their member - but there is no evidence that judo training had any negative effect on the person in question.
Maybe he also plays chess and does flower arrangement!!! If that was the case - you could suggest that they were the reasons for his actions!!!
drbgaijin
Postad: Thursday, August 04, 2005 2:31:00 PM

Registrerade sig: 4/25/2005
Meddelanden: 69
Område: Kumamoto, Japan
Having read the latest developments and information about what has been happening in Swedish judo I would like to say that I am reconsidering my first posting in this thread.
However I hope that the moderator leaves both my postings on the Forum.
Stefah
Postad: Friday, August 05, 2005 1:29:00 PM

Registrerade sig: 8/5/2005
Meddelanden: 3
Jag har haft med en son i IK Södra som nu tagit "Time out" för att pröva lite andra idrotter. Som aktiv judoka deltog han i träningar, tävlingar och läger (bl.a. Döskallelägret) bland annat i IK Södras regi. Jag själv är helt "borta" när det gäller judo men har en tämligen lång tenniskarriär bakom mig och vet hur klubbverksamhet kan/ska fungera.
IK Södra som alla andra klubbar består av ett antal härliga kidz som backas upp av helt vanliga föräldrar som skjutsar, städar, bakar bullar, och fixar i största allmänhet. Dessutom finns alltid några föräldrar och aktiva som tar lite större ansvar för klubben på sin fritid - allt för att klubben ska få igång en fungerande verksamhet.
Det som hände ute i Djupån har jag ingen aning om utan är hänvisad till massmedia och deras bild. Vad jag förstår på styrelsens agerande har dock ett antal helt klart olämpliga händelser skett.
Men min ringa erfarenhet som vanlig judoföräldrer till en grabb i IK Södra att det är en mycket bra klubb med härligt engagemang och bra ledare över lag. Visst finns det en kaxighet som andra kan reta sig men det går ändå att föra respektfulla dialoger hur judon och dess verksamhet bäst kan utvecklas. Att nu ta tillfället i akt att nu frossa i den massmediala boomen och gotta sig i IK Södra´s situation är bara sorgsamt. Ett tidigare inlägg här handlar om rädslan för att visa upp sitt namn inför IK Södras ligister - vadå? tror Du att "Stinas" mamma ska komma hem och banka överblivna bullar från Modul 1 i huvudet på Dig? Glöm inte bort att IK Södra som precis alla andra klubbar försöker skapa en bra verksamhet för alla. Inte för att jag försvarar det som hände i Djupån men dra inte hela klubben över en kam när det är några ytterst få som begått allvarliga misstag.
När sådana här situationer händer så bidra inte till ökad split utan gör som några tidigare inlägg föreslog - hur hindrar vi att likande händelser upprepas? Hur agerar vi för att barn och föräldrar känner trygghet inom judon? Behöver vi förändra ledarutbildningen? m.m. Ett inlägg nämnde att man inte tänker skicka judokas på någon av IK Södras arrangemang framöver. Har alla tidigare tävlingar och gemensamma läger misskötts av IK Södra, eller är detta en bestraffning i någon form? Eller är det så att efter incidenten i Djupån har IK Södras kompetens helt gott förlorad att arrangera SM, DM ... Av många tidigare inlägg genom åren finns det hela tiden några personer som vill profilera sig och här är nu ett tillfälle att göra detta. Några kanske till och med vill starta ett upprop som syftar till att bojkotta IK Södra helt framöver. Jag tror i alla fall att det bästa handlar om att dra lärdomar av det som hänt och lämna personliga intressen därhän. Skulle tro att Judo-Sverige behöver visa omvärlden att vi verkligen har något att erbjuda barn, ungdom och vuxna. Slutligen: Jag är glad att min grabb fått några år hos IK Södra och jag har fullt förtroende att sittande styrelse både vill och kan skapa en bra framtid.
Mvh Stefan H
Stefah
Postad: Sunday, August 07, 2005 1:24:00 PM

Hej Macco!
Vad som hände för en massa år sedan är av mindre intresse för mig. Jag vill bara förmedla till de som är intresserade att min och grabbens dryga fyra år i klubben har varit bra och härliga med många bra ledare och roliga utflykter (tävlingar/läger). Detta som en liten motvikt till andra inlägg som nu tar tillfället i akt att förfasa sig över IK Södra, dess chefstränare, andra ledare m.m. Som jag skrev tidigare tror jag ändå att man inte ska försvara det som hänt men fokusera på framtiden och hur vill vill styra upp klubbverkamheten med ledarutbildningar. Min blygsamma erfarenhet från debatter och forum är att det brukar komma ut väldigt få positiva effekter när man vältrar sig i andras elände och misslyckanden, vilket inte för mig är samma sak att kritik inte får förekomma. Ha det bra Macco och hoppas Du finner det Du söker!
/Stefan H
Judo_mamma
Postad: Monday, August 08, 2005 4:03:00 PM

Registrerade sig: 8/8/2005
Hejsan !!

Jag är mamma till 2 barn som sedan 3år tillbaka är aktiva i Ik Södra.
Som förälder och aktiv utövare av bänkjudo minst 3 timmar i veckan vågar jag mig på att bedömma kvaliten på den träning som mina barn deltar i. Då pratar jag inte om den rena Judo träningen utan om det sociala skolning, det stöd och uppmuntran samt den förståelse för mina barns specilella behov som tränarna uppvisar. Jag har fullt förtroende för klubbens barnverksamhet och är oerhört ödmjuk inför det engagemang och den kunskap dessa tränare uppvisar.

Det som har hänt är oerhört tråkigt och jag försvarar på inget sätt det faktum att en person använt sig av ett paintbal gevär under nattrundan, däremot oroar det mig att man i denna debatt helt missar att lyfta fram all det goda som denna Idtrottsklubb står för , men å andra sidan säljer väl inte det några lösnummer.

Hälsningar från en Judo mamma

Judosnubben
Postad: Monday, August 08, 2005 10:10:00 PM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Att genaralisera att IK Södra är en packe med barnmisshandlare är väl grovt och antagligen straffbart.
Ingen kommer att ta ifrån dig dina åsikter ifrån dig.
Diskutera sakligt utan billiga på hopp.
Jag vet du vem du är men jag tror inte att hela forumet har någon koll på vem den mystiske Macco är :sneek:

Mvh
Micael
Judosnubben
Postad: Tuesday, August 09, 2005 12:00:00 PM

Meddelanden: 314
Det stämmer att jag är en av dem som är moderatorer här.
Min åsikt är att man gärna får diskutera och vara hård i tonen på ett schysst sätt.
Billiga poänger så som kalla en hel klubb för barnmisshandlare är grovt och hör inte hemma här.

Jag vet att din tid i IK Södra inte var lycklig och jag är glad för att du funnit en klubb där du trivs i.
Judo_mamma
Postad: Wednesday, August 10, 2005 9:15:00 AM

Hejsan Macco !!

Det har nog inte undgått någon att du är oerhört bitter och besviken på din tid i IK Södra men att det också var en tid sedan,detta gör att jag ställer mig lite frågande till din förmåga att göra sakliga uttalande om hur barnverksamheten idag fungerar i IK Södra.
Den stora kunskap du har om vad som verkligen hände på den omtalade nattrundan gör att jag måste dra slutsatsen att du var där och därför skulle det vara behjärtansvärt om du kunde delge polisen dina iaktagelser, den du skall tala med är Hans Andersson vid Södertörnspolisen. Du verkar företagssam så det blir nog inga problem för dig att leta fram telenr.

Jag vill dessutom passa på att bemöta lite av påståendena i ditt inlägg 2005-08-08 9:38 :

Jag skrev inte såvitt jag kan se att IK Södra har något som ingen annan Judoklubb inte har .Den bedömningen kan jag av naturliga skäl inte göra då jag enbart har erfarenhet av IK Södra . Då vi varit och är nöjda med den klubben har det ej funnits anledning för oss att uppsöka någon annan klubb.

Mina barn har adlrig varit utsatta för någon mobbing,misshandel, de har aldrig tvingats att tävla eller träna om de ej vill. Tvärtom de har som jag skrev tidigare fått stöd och uppmuntran samt förståelse för deras specilella behovav sina tränare.

Jag skulle bli glad om du kunde respektera min bild av IK Södra då den är baserad på mina erfarenheter , du har en annan bild som är utifrån dina erfarenheter. Jag säger inte att dina upplevelser är oriktiga eller att det inte har hänt, jag har ingen rätt eller möjlighet att göra den bedömningen lika lite kan du ta ifrån mig min upplevelse och erfarenhet , eller hur ??
Ibland hamnar man i lägen då att man får acceptera att alla inte ser världen med samma ögan som en själv och att det kanske inte finns något rätt eller fel.

Hälsningar Annika (Judo_mamma)
Stefah
Postad: Wednesday, August 10, 2005 12:32:00 PM

Bra Annika judo_mamma! Kunde inte sagt det bättre själv!
/Stefan H
Judo_mamma
Postad: Wednesday, August 10, 2005 8:40:00 PM

Hejsan !!

Jag hade egentligen inte för avsikt att forsätta denna debatt då meningen med mitt första inlägg endast var att nyansera inäggen lite:o)

Men då du spekulerar kring mina barn och helt felaktigt (återigen??) drar förhastade slutsatser tvingas jag göra en sista liten insats.

Mina två tjejer har speciella TRÄNINGSBEHOV utifrån sina förutsättningar och kunskaper precis som ALLA barn och ungdomar, och just det tycker jag att man tar hänsyn till. Vad det gäller IK Södras handikapp enhet , vilken jag gissar du är ute efter så kan jag ej uttala mig då mina barn ej är aktiva där. Däremot har jag deltagit som funktionär på en större handikapptävling som IK Södra arrangerade och slogs av den enorma tävlingslusta och glädje dessa ungdomar bjussade på.

Nu tackar jag för mig denna gång och passar samtidigt på att önska Macco lycka till med Judon framöver.

?????
Annika (Judo_mamma)
Anders
Postad: Monday, August 29, 2005 3:13:00 PM

Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Hej!

Till alla moderatorer jag ska nu kosta på mig ett billig påhopp och ber så hemskt mycket om ursäkt samt att detta inlägg inte hör hemma här.

Kära debatörer som går i klinch men Macco. Då vi är många på detta forum som har haft kontakt med nämnda person både i detta forum och ett annat samt i det verkliga livet. Detta är en person som är bitter och förgrymmad över Södra av anledningar som är okända för mig. Att gå i klinch med Macco brukar resultera i ett sammelsurium av förvirrade inlägg överösta med stavfel och konstiga slutsatster. Personen i fråga besitter troligen en del judokunskap men budskapet brukar färgas av bitterhet och nämnda fel slutsatser.
För att detta forum ska kunna hålla sig sakliga och förnuftiga så bedjer jag mina med debatörer att inte gå i klinch med nämnda debatör då detta oftast slutar illa.

Käre Macco vänligen korrektur läs dina inlägg samt läs igenom andras inlägg noggranare. Vi vet alla att Södra är en kaktus i baken för dig. Men var vänlig och låt inte mer än hälften av dina inlägg vara färgade av detta. Löser du dessa enkla problem så kommer fler att ta dig på allvar och inte bli förbannade samt att undra vad ska "virrhjärnan" hitta på nu. OBS smeknamnet har du inte fått av mig därav citattecknen.

Mea culpa/Anders Nilsson

MVH/Anders
Kronos
Postad: Monday, August 29, 2005 10:40:00 PM

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Några personliga gräl eller personangrepp som detta har blivit vill vi inte ha här.
Håll er till ämnet annars låser vi tråden.
Anders
Postad: Tuesday, August 30, 2005 11:25:00 PM

Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Hej!
Jo då vi har träffats när en högt ansedd judoka var på besök i vår klubb.
Fakta om vad som har inträffat vet jag i och med att jag oxå tar del av medieflödet. Men vad mitt inlägg och många andras inlägg säger att medaljen har en framsida och man behöver inte enbart fokusera på dess baksida.
Att fortsätta ge dem ris hjälper varken dem eller judon som sport.

Kronos ber som hemskt mycket och ska hädanefter hålla mig på tatamin.

MVH/Anders
tomas.r
Postad: Thursday, September 01, 2005 11:23:00 PM

Meddelanden: 94
Hittade tillbaka till forumet efter sommaruppehåll. Hittade denna lilla tråd o tänkte bara nämna följande.
Styrelsen i IK Södra har informerat alla medlemmar om det inträffade och även talat om sina intentioner för framtiden. De har därefter fått fortsatt förtroende att leda klubben vidare. I övrigt avvaktar vi polisutredningen.
Det bör tilläggas... Man ska inte tro allt man läser i tidningarna.

Nej Macco jag tänker inte bemöta några av dina tidigare eller kommande inlägg. Vare sig om tränare, handikapp, styrelse eller andra medlemmar inom IK Södra.

MVH
Tomas Rundqvist
Tränare inom IK Södra
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)