Jag har haft svårt att svara i den här tråden. Den känns uppdelad i ganska löst sammanhängande delar, där man försöker driva etikfrågan både ifråga om FS och om klubbars medaljsatsningar. Det leder till att debattörerna lätt pratar förbi varandra. Här kommer flera delinlägg, om ni svarar på ett så markera gärna vilket.
Apropå maning att glömma: Det jag hörde i den vägen var ifrån RF:s juridikansvarige som suttit som mötesordförande vid det extra årsmöte 2004 som vid omröstning valde att ge fortsatt förtroende för sittande styrelse. I och med att årsmöte var högsta beslutande organ menade han då att även om man var missnöjd med utfallet fick man arbeta utifrån vad man tillsammans bestämt, eller börja med innebandy och byta förbund... (Inte exakt citat.) Om det läggs fram på det sättet kan en maning att arbeta vidare vara OK så länge inte något årsmöte ger annat utslag om vad som är majoritetens vilja. Man kan också glömma de anklagelser som senare visat sig att de lagts fram utgående från felaktig eller ofullständig information. Däremot vore det fel att glömma bort sådant som visat sig faktamässigt korrekt, även om man slutar älta det i den dagliga debatten. Tyvärr verkar många (på båda sidor av debatten) hellre behandla alla frågor i klump.
Apropå önskan att få en ny styrelse: Om det uppstår en majoritet inom förbundet som vill ha ny styrelse kan det ske, på ordinarie årsmöten. I våras skedde val till fem av sju platser i styrelsen. Fyra av valen resulterade i omval av personer som satt där sedan tidigare. Hur många motkandidater kom fram? Hur många av dessa motkandidater lade fram ett eget tydligt program som visade varför de skulle vara bättre för svensk judo än de personer som nu blev valda? Att det finns en möjlig jävssituation eller eventuella andra kvarstående frågetecken inom styrelsen låter ju negativt, men om ingen annan ville ställa upp, skulle vi då lämnat platserna vakanta? Att det finns flera kandidater vid ett val så att de måste gå igenom och visa vad de skulle tillföra om de blev valda ser jag som positivt redan i sig självt, oavsett om valet sedan ändå resulterar i att valberedningens förslag går igenom. En valkampanj bör dock hellre bygga på att visa vad man själv är bra på än bara vad som är dåligt hos den andre.
Rejäl omstrukturering bland kommittéerna pågår redan, åtminstone i utbildningssystemet. Hur många olika instruktörskurser har funnits under de senaste tio åren? Då får man betänka att det kan ta ett antal år innan en stor andel av Sveriges instruktörer gått igenom alla nivåerna i utbildningen. Resultatet av en omläggning tar sedan ytterligare tid innan det börjar synas bland elevernas resultat, både tävlingsmässiga och sociala. Det har gjorts flera andra justeringar de senaste åren, både ibland kommittémedlemmar och vilka kommittéer som finns, Barn- och Ungdomskommittén som övertagits av Ung Judo till exempel. Någon verkar alltså precis som du ha gjort analysen att en rejäl förändring var nödvändig. Är det vi ser idag resultatet av det tidigare systemet, det nuvarande eller rentav en följd av att ständiga ändringar kan leda till en röra?
Och trådens andra huvudfråga: Jag anser det självklart att "medalj till varje pris" inte gäller. Däremot kan man fundera över VILKET pris man i så fall är beredd att betala. Svaren bör ligga olika på skalan mellan "inget" och "allt" i en distriktstävling för 8-åringar och ett OS, men de bör aldrig ligga vid någondera ändpunkten. Man bör också skilja när en vuxen utövare medvetet pressar sig själv hårt ifrån när andra fattar beslut för barns räkning, eller över huvud taget tar beslut där någon annan får stå för kostnaden.
Sidospåret om handikapp tror jag vi kunnat undvika om inte Kornström lagt in en konstpaus i sitt senaste inlägg före nämnandet om att medaljen kommit i handikappklass... Något som i alla fall jag tolkade som en antydan om att detta skulle ändra läsarens åsikt om medaljens värde. Om man ser det strikt ur reklamvärde för att locka folk till sporten kanske det är så, men jag är inte säker. Det är inte omöjligt att det tvärtom skulle göra det lättare att få media att ta upp historien, om man vinklade det rätt.
/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
Edited by user den 29 november 2005 14:53:00(UTC)
| Reason: Not specified