logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

3 Pages123>
jahaså
#1 Postad : den 7 augusti 2005 13:31:00(UTC)
jahaså

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-08-04(UTC)
Meddelanden: 7

Jag tror att det är hög tid att man inom Svensk Judo tar sig en allvarlig diskussion i frågan etik & moral.

De sista årens turbulens inom klubbar, distrikt och inte minst vårt förbund kan vi nog se som toppen av det isberg av problem som finns inom judon i Sverige. Är det dags att på allvar ställa sig frågan, hur vill vi att vår idrott skalkl se ut i vårt land. Vill vi ha krångel med regelverken, vill vi ha märkliga turer runt personal, vill vi ha märkliga ekonomiska transaktioner på hög nivå.

Är det kanske dags för den enskilda judokan att ställa sig på hälarna och mana till eftertanke.

Mvh. Sorgsen & bekymrad...
drbgaijin
#2 Postad : den 7 augusti 2005 15:44:00(UTC)
drbgaijin

Registrerade sig: 2005-04-25(UTC)
Meddelanden: 69

I am moving an earlier posting of mine over to this thread.
It seems more in place here.
By the way - although I only post in English - I can read Swedish - so please reply in Swedish...........

The Moral Decline of Judo

Kodokan Judo, as devised and developed by Jigoro Kano, was first of all a method for ethical and moral training by the use of physical exercise.
Since the introduction of Judo into the Olympic Games it has steadily lost more and more of the ethical and moral aspect and become , for many, a purely physical sport - where winning is the most important factor.
a few people in Sweden (including myself - when I live there) have been warning for the drift away from the ethical and moral side of judo.
What has happened recently is probably only the tip of an iceberg.
For one club it is an unfortunate revelation, but I am sure that the trend is to be found in many other clubs around Sweden (and indeed the rest of the world).
More and more judoka with a few medals in their pockets are being put forward as leaders and examples for other club members.
(I have no idea if the leaders in the club in question have a "contest career" behind them.
But I would be very surprised to hear that they did not have a few medals behind their names.
Judoka who have been brought up to win medals, at any cost, have no idea of the moral and ethical aspects of Kanos traditional Kodokan Judo.
I can hear many protests being raised against my presumptions - but I am firmly convinced that the latest revelations are a direct consequence of the steady decline in the moral and ethical side of Judo as many clubs try to justify their success and existence on contest results!!!
Even the direction taken by SJF is in most cases directed towards the contest side of Judo at the expense of the basic original concepts of Judo.

I think the Swedish phrase is "som man bäddar...........!!"
drbgaijin
#3 Postad : den 8 augusti 2005 02:44:00(UTC)
drbgaijin

Registrerade sig: 2005-04-25(UTC)
Meddelanden: 69

As Jahaså says - we are seeing the tip of the iceberg!

The case which has come to the front in Sweden is not the only one.
Here you can read about a recent incident in Japan!!

http://mdn.mainichi-msn....803p2a00m0na008000c.html

Judo and Global-warming don't have very much in common, but it is the same principle.
People have been warning for the side-effects of misuse of freon gases, car exhausts etc. for year. Most people said, "Don't be stupid - there is no danger!"
Now the world climate is being turned upside down.

A lot of us have warned that the drift from Ethical and moral uses of judo to the solely contest side would lead to problems in the sport.
Many (mainly contest people and their club leaders) have said - "Rubbish. No problems!"
And now the tip of the iceberg has surfaced.......................................
kornström
#4 Postad : den 25 november 2005 23:58:00(UTC)
kornström

Registrerade sig: 2005-11-25(UTC)
Meddelanden: 4

Jag tänkte lyfta upp denna tråd, efter att ha läst o begrundat ett antal inlägg i detta forum.
Slutledningen, jag kommit fram till är - oavsett vilka åsikter man har så har men definitivt glömt bort
att gemensam hjälp leder till ömsesidig framgång. Om "små" barn i det oändliga står och kastar snöbollar
på varandra så kommer de aldrig överens. Lite så är det i detta forum, det kastas skit hit o dit, alla blir
smutsigare och smutsigare. Till vilken nytta? och vem gagnar det? INGEN i det långa loppet och det underlättar
definitivt inte att vi kommer ur de processer som pågår inom vår idrott...

SNÄLLA! Lite eftertanke, om i alla fall jag får be...
Mattias R
#5 Postad : den 26 november 2005 00:57:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

Jag begrundar ditt inlägg och undrar lite över vad du egentligen menar. Du säger att det pågår processer inom vår idrott idag som inte är positiva och jag är den förste att hålla med dig om det. Det jag inte förstår är vad du vill ska ske. Vad är det Du vill ska hända för att vi ska kunna gå vidare. Vilka eftertankar ska vi ha?

jag har fått förslaget från ledare inom svensk judo idag (FS medlemmar och kommité medlemmar) att gå vidare, att glömma allt som skett, se mot det nya, försöka ta nya tag osv osv - för mig är det där bara klicheér. För mig att bara glömma allt som skett är detsamma som att säga att allt som skett är OK - och det är inte OK.

Att kasta skit härinne hjälper ingen det vet jag och jag anser mig inte tillhöra en av dom som gör det - men varje gång man tar upp något som man anser vara fel så får man svaret - nu ska vi gå vidare, ta nya tag, glömma det gamla osv osv.....

att judosverige idag behöver en etik och moraldebatt är uppenbar - och det räcker inte med att kopiera en snygg affisch och säga att nu jobbar vi för etik och moral. Det behövs mer än så.

Så när du manar till eftertanke så vill jag gärna veta vad är det Du vill vi ska komma fram till?.. Ska vi glömma? Eller ska vi ta tag i de problem vi faktiskt har?

Mattias R
Stefan
#6 Postad : den 26 november 2005 14:10:00(UTC)
Stefan

Registrerade sig: 2005-04-14(UTC)
Meddelanden: 14

Quote:
Mattias R - 2005-11-25 11:57 PM

Så när du manar till eftertanke så vill jag gärna veta vad är det Du vill vi ska komma fram till?.. Ska vi glömma? Eller ska vi ta tag i de problem vi faktiskt har?

Mattias R

Tämligen meningslöst att rota i det som redan hänt, det kan varken du,jag,SJF eller någon annan ändra på. Bättre att se framåt och försöka förebygga. Framför allt ha tydliga regler vad som gäller om liknande incidenter skulle inträffa igen.
kornström
#7 Postad : den 26 november 2005 18:37:00(UTC)
kornström

Som det är nu kommer vi inte att komma frammåt, självklart så går det inte att sopa under mattan och gå vidare, mattan kommer att flytta på sig och så kommer skiten fram igen... Om man försöker att få sig en uppfattning om ex. Svenska Judoförbundet och dess hälsa i dagsläget så vet jag faktiskt inte vad för svar man skulle få, men helt frisk är det inte. Det måste nog till större ingrep för att komma tillrätta med de problem som råder. Att man då manar till nya tag och att man skall försöka glömma (om jag tolkar dig rätt, blivit ombedd att göra) är väl kanske inte det första jag tänker på. Nej jag skulle vilja se en rejäl omstrukturering av Svensk Judo i sin helhet från FS till kommittéer samt de olika verksamheterna vi har. Sittande styrelse i SJF har ju haft en tid på sig att vissa vart man vill ta svensk judo -vart har vi kommit. Jag håller med man har skjutit fram planerna utomlands "lite". Våra domare går det bra för. Men det finns ju trots allt en hel del judoutövare som under några år frågat sig en del saker angående verksamheten inom SJF. Finns det jäv mellan samanboende FS ledamöter, sköts ekonomin på ett tillfredställande sätt, sköts utbildningarna på ett bra sätt, sköter sig vårt förbund på ett korrekt sätt i den arbetsgivarrroll man har, hur går turerna runt graderingen för vår ordförande, jag kan hålla på mycket längre men till vilken nytta. Om den sittande styrelsen är oduglig är jag inte rätt person att uttala mig om, men helt klart är att den har haft ett antal frågetecken runt sig. Nu har det dessutom blommat upp oegentligheter i en förening. Den föreningen har under många år valt att stå utanför ex. utbildningar inom SJF. Detta trotts att nuvarande Ordförande i SJF var medlem där då, trotts att förutvarande vice ordförande i SJF var medlem där då och är det fortfarande.
För att reda ut allt detta måste det nog till en omfattande nutidsanalys som efterföljs av en övergripande arbetsplan om framtiden. Därefter följer hårt arbete. Därför måste man vara förberred på hur man ser på detta, vad är jag missnöjd med, vad vill jag förändra, sedan bestämmer man sig och sedan åker man på årsmötet och gör sin röst hörd. Att följa de demokratiska reglerna för att uppnå detta är fullt möjligt det gäller bara att bedriva ett sofistikerat valarbete, polkitik och maktspel är inte roligt det vet vi sedan tidigare. Men någonting måste hända, en förändring måste till, svensk judo måste få börja att må bra...

En förbundsstyrelse är till för sporten och föreningarna men framförallt är de till för utövarna, - på ALLA plan...
Mattias R
#8 Postad : den 26 november 2005 22:08:00(UTC)
Mattias R

Då förstår jag vad du menar med eftertanke.

Mattias R
kornström
#9 Postad : den 28 november 2005 18:24:00(UTC)
kornström

I en diskussion angående IK Södra eller om man skulle ta up FS sätt att sköta sitt arbete verkar det nästan som svaren kommer innan punkt-tangenten är nedtryckt. När det sedan önskas en diskussion om etik eller förslag om hur vi kan förbättra vår idrott, då är det knäpptyst. Detta fenomen är faktiskt lite fashinerande och man undrar samtidigt om det är judoutövarna som är dåliga på att föra fram konstruktiva ideer, kan man då även likna det med att vi är dåliga på en konstruktiv judo. Det skulle i sådana fall ev. förklara de uteblivna framgångarna i de internationella mästerskapen. Vill man som judoutövare gå och trampa i sina gamla tekniker, intriger och den turbulenta miljö som råder inom sporten. Eller är det som jag tror och hoppas, en judoutövare vill hela tiden finslipa och förbättra sin tekniker samt den verksamhet man ägnar sig åt. Men vad kommer det sig då att framåtsträvande diskussioner inte får gehör, hm, det måste nog vara så att man bara vill hålla på o tjafsa o älta istället för att medverka till en förbättring av det som man är så snabb att gnälla över.

Jag kastar därför ut ett vasst förslag så får vi se om debatten kommer i gång.

Jag anser följande... Om svensk Judo skall komma att bli en idrott som inom landet har ett gott anseende, duktiga utövare, och framskjutna tävlingsplaceringar måste vi skaffa oss en styrelse som klarar av att driva vår verksamhet på det sätt så att framgångar skapas. Det FS jag tänker på bör även för att klara detta vara kompetent på det etiska planet och behandla såväl anställd som ideell personal och vår idrott på ett omdömmesfullt sätt.
kornström
#10 Postad : den 28 november 2005 18:27:00(UTC)
kornström

Jag ber om ursäkt att jag inte reserverade mig i det förra inlägget. Vi är inte helt utan framgångar internationellt.

Vi har ju nyligen fått bl. a en världsmästare i Judo, Elvira Kivi...
Judo för blinda.
tomas.r
#11 Postad : den 29 november 2005 00:54:00(UTC)
tomas.r

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 94

Varför dra in SJFs handikappverksamhet i detta? Du gör ju självmål hela tiden...
Vem som helst kan kolla på http://www.handikapp.iks...torlager/S2005/ssnjo.htm och göra en jämförelse.
Varför deltog inte SHIF på detta läger? Då det kom över tvåhundra deltagare från 6 olika länder, vi var 150 st på mattan samtidigt. Men inte du....
Social judo??? Macco... Sluta nu, du säger och gör saker som du själv får äta upp hela tiden....
Detta är det sista som jag skriver till dig i detta eller i något annat forum.
Tack för mig.

Ado
#12 Postad : den 29 november 2005 14:51:00(UTC)
Ado

Rank: Member

Registrerade sig: 2008-11-23(UTC)
Meddelanden: 72

Jag har haft svårt att svara i den här tråden. Den känns uppdelad i ganska löst sammanhängande delar, där man försöker driva etikfrågan både ifråga om FS och om klubbars medaljsatsningar. Det leder till att debattörerna lätt pratar förbi varandra. Här kommer flera delinlägg, om ni svarar på ett så markera gärna vilket.

Apropå maning att glömma: Det jag hörde i den vägen var ifrån RF:s juridikansvarige som suttit som mötesordförande vid det extra årsmöte 2004 som vid omröstning valde att ge fortsatt förtroende för sittande styrelse. I och med att årsmöte var högsta beslutande organ menade han då att även om man var missnöjd med utfallet fick man arbeta utifrån vad man tillsammans bestämt, eller börja med innebandy och byta förbund... (Inte exakt citat.) Om det läggs fram på det sättet kan en maning att arbeta vidare vara OK så länge inte något årsmöte ger annat utslag om vad som är majoritetens vilja. Man kan också glömma de anklagelser som senare visat sig att de lagts fram utgående från felaktig eller ofullständig information. Däremot vore det fel att glömma bort sådant som visat sig faktamässigt korrekt, även om man slutar älta det i den dagliga debatten. Tyvärr verkar många (på båda sidor av debatten) hellre behandla alla frågor i klump.

Apropå önskan att få en ny styrelse: Om det uppstår en majoritet inom förbundet som vill ha ny styrelse kan det ske, på ordinarie årsmöten. I våras skedde val till fem av sju platser i styrelsen. Fyra av valen resulterade i omval av personer som satt där sedan tidigare. Hur många motkandidater kom fram? Hur många av dessa motkandidater lade fram ett eget tydligt program som visade varför de skulle vara bättre för svensk judo än de personer som nu blev valda? Att det finns en möjlig jävssituation eller eventuella andra kvarstående frågetecken inom styrelsen låter ju negativt, men om ingen annan ville ställa upp, skulle vi då lämnat platserna vakanta? Att det finns flera kandidater vid ett val så att de måste gå igenom och visa vad de skulle tillföra om de blev valda ser jag som positivt redan i sig självt, oavsett om valet sedan ändå resulterar i att valberedningens förslag går igenom. En valkampanj bör dock hellre bygga på att visa vad man själv är bra på än bara vad som är dåligt hos den andre.

Rejäl omstrukturering bland kommittéerna pågår redan, åtminstone i utbildningssystemet. Hur många olika instruktörskurser har funnits under de senaste tio åren? Då får man betänka att det kan ta ett antal år innan en stor andel av Sveriges instruktörer gått igenom alla nivåerna i utbildningen. Resultatet av en omläggning tar sedan ytterligare tid innan det börjar synas bland elevernas resultat, både tävlingsmässiga och sociala. Det har gjorts flera andra justeringar de senaste åren, både ibland kommittémedlemmar och vilka kommittéer som finns, Barn- och Ungdomskommittén som övertagits av Ung Judo till exempel. Någon verkar alltså precis som du ha gjort analysen att en rejäl förändring var nödvändig. Är det vi ser idag resultatet av det tidigare systemet, det nuvarande eller rentav en följd av att ständiga ändringar kan leda till en röra?

Och trådens andra huvudfråga: Jag anser det självklart att "medalj till varje pris" inte gäller. Däremot kan man fundera över VILKET pris man i så fall är beredd att betala. Svaren bör ligga olika på skalan mellan "inget" och "allt" i en distriktstävling för 8-åringar och ett OS, men de bör aldrig ligga vid någondera ändpunkten. Man bör också skilja när en vuxen utövare medvetet pressar sig själv hårt ifrån när andra fattar beslut för barns räkning, eller över huvud taget tar beslut där någon annan får stå för kostnaden.

Sidospåret om handikapp tror jag vi kunnat undvika om inte Kornström lagt in en konstpaus i sitt senaste inlägg före nämnandet om att medaljen kommit i handikappklass... Något som i alla fall jag tolkade som en antydan om att detta skulle ändra läsarens åsikt om medaljens värde. Om man ser det strikt ur reklamvärde för att locka folk till sporten kanske det är så, men jag är inte säker. Det är inte omöjligt att det tvärtom skulle göra det lättare att få media att ta upp historien, om man vinklade det rätt.

/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>

Edited by user den 29 november 2005 14:53:00(UTC)  | Reason: Not specified

Stefan
#13 Postad : den 29 november 2005 18:03:00(UTC)
Stefan

Registrerade sig: 2005-04-14(UTC)
Meddelanden: 14

Quote:
Macco - 2005-11-28 11:40 PM

hmm är det bara jag som tar judon till en mer social nivå? är det ingen annan?

är det bara jag som ser framgångar i social utveckling MER än den internationella tävlande idrotten?
VAKNA! judon är en framgång även på social nivå även om det inte syns på alla internationella medaljer!
Vi har många barn i sverige som räddas av idrotten i storhet, vi har många barn med "speciella behov" och andra funktionshindrade som både får rehab och hab via idrotten i övrigt. Tävlandet är bara en liten liten liten micro del av idrotten i sverige, och det gäller även judon.
...
\\Macco

det du säger just nu håller jag iofs med om, men med det du säger nu snackar ju omkull dig själv. knip igen innan du gör bort dig mer!

Edited by user den 29 november 2005 18:05:00(UTC)  | Reason: Not specified

Frej
#14 Postad : den 29 november 2005 22:13:00(UTC)
Frej

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

Svar till signaturen Kornström.

Med tanke på hur detta är skrivet och vad som skrivs krävs det inte speciellt mycket eftertanke för att förstå från vilket ”härad” inlägget kommer!
Jag kan bara inte låta bli att göra min ”stämma hörd”.

Läsarna manas till eftertanke! Ja det skulle kanske inte vara så dumt fast det kanske vore bättre att tänka före också, men visst låt mig stanna en stund vid denna eftertanke och vad ”Kornström” tar upp i sitt inlägg.
För min del låter det som en fortsättning på den debatt som präglade umgänget under främst 2003 och 2004 om än något mer nertonad. Denna debatt utmynnade så småningom i något så unikt i svensk judos historia som ett extrainkallat årsmöte. Detta möte hölls för drygt ett år sedan och vid den förtroendeomröstning som skedde där förklarade en majoritet av årsmötet sitt förtroende för sittande styrelse. Något som var ännu viktigare var att många av de personer som stödde kravet på ett extra årsmöte efteråt förklarade att man gjort detta på grund av påstådda oegentligheter! Det visade sig vid det extra årsmötet att det aldrig funnits några oegentligheter!! Förbundets auktoriserade revisor, tillsammans med sina kollegor, hade före årsmötet gjort en extra genomgång av SJF:s redovisning och inte funnit några oegentligheter. Detta svarade också revisorn på under årsmötet, de specifika verifikationer som ”gruppen” bakom kravet på det extra årsmötet hade pekat på men valt att inte visa upp före mötet granskades också extra. Inte heller här fann man att något fel hade begåtts!
Efter detta årsmöte kom flera fram till både mig och till ledamöterna i förbundsstyrelsen och menade att nu var det dags att ta krafttag i arbetet att föra förbundet framåt, nu när en del av förbundets medlemmar gjort allt man kan göra enligt våra stadgar var det dags att se framåt, inte bakåt.

Det skrivna ordet är magiskt, det behöver inte vara sant, det räcker om någon påstår något tillräckligt antal gånger så funderar många på om det trots allt inte är så att ”ingen rök utan eld”!! Min personliga uppfattning är att detta är ett lömskt och tarvligt sätt att föra debatt på, när det dessutom förs in i en debatt som säger sig handla om etik och moral så känns det ännu tarvligare. I inlägget förs fram punkter som är nästan identiska med de som fördes fram under 2003 och 2004 och vilka redan klarats av. Att signaturen inte kan hantera att en majoritet tyckte annorlunda säger inte så mycket om förbundsstyrelsen som det säger om den som skrivit detta!
Vidare påstås i inlägget att nu ”blommar oegentligheter upp i en förening”! Ännu en gång är detta både slarvigt och tarvligt uttryckt. Föreningen, som senare nämns vid namn i nästa inlägg skall tydligen vara IK Södra och så vitt jag vet har inga oegentligheter inträffat där. En av deras medlemmar är anklagad men inte fälld för misshandel. Detta är väl ingen oegentlighet i föreningen? Ett par ledare är under utredning för klart olämpliga inslag under ett läger men inte heller detta är oegentligheter i föreningen! Vad jag tycker om det i övrigt finns att studera på annan plats i detta forum. Det jag reagerar mot är att bara slänga ur sig saker som är så pass allvarliga i sin betydelse utan att ha några som helst grund för det. Visst är anonymitet behaglig ibland!!
”Kornström” skriver att det blir knäpptyst när han/hon ber om en debatt eller vill ha förslag som kan förbättra vår idrott! Mitt råd är att lyfta huvudet från tangentbordet och ta en titt på verkligheten runt om i landet, det jag ser är inte ett förbund i kris, inte heller ett förbund präglat av intriger eller politiskt maktspel. Det jag ser är ett förbund som har haft ett par turbulenta år men som numera är präglat av framåtanda och samförstånd. Visst vet jag att detta låter hemskt bra och att det självklart aldrig kommer att gälla till 100 %, fullt så naiv är jag inte. Det kommer alltid finnas olika åsikter, olika uppfattningar och olika lösningar på allt som förekommer inom svensk judo, liksom det kommer att förekomma inom alla andra sammanhang med ett större antal människor samlade kring en gemensam sak vare sig det är judo, brottning, ishockey eller politik! Tur är väl det för tänk om alla skulle tycka lika i allt, det torde knappast leda till någon utveckling att tala om.
Det jag menar är att det faktiskt hänt och händer en hel del, vi har ett nytt utbildningspaket som presenterats vid senaste Riksfortbildningen, design Daniel Lascau. Bläcket har knappt torkat på utskriften ännu, låt det få en chans innan kommentarerna kommer om hur utbildningar sköts. UBK har gjort ett jättejobb med detta och SISU är engagerade över hela landet för att samordna så att samarbetet skall fungera, att SJF står för kostnaderna så att deltagarna bara står för sina egna rese- och logikostnader är också något nytt som jag inte kan tänka mig att någon motsätter sig. I våra kommittéer har många ideellt arbetande människor gjort och gör strålande insatser för att för fram våra positioner. Som signaturen skrev har vi gått framåt på det internationella planet, domarna gör ett bra jobb (det är väl bäst att inte skriva mer om det eftersom jag själv sitter med i RDK), RGK har visat framfötterna med plats i toppen när det gäller europeisk kata och dess bedömning, Ung Judo gör bra jobb Handikapp likaså, RTK har nyss lagt fram ett nytt TB06. RF är mycket nöjda med utvecklingen inom SJF, likaså SOK som även har bett om att få använda vår personal i utvecklandet av andra förbund. Kvittot på vad de tycker om vår utveckling för framtiden står att finna i den mängd stålar de stöttar våra framtidshopp med samt våra förbundskaptener!
Jag kan också försäkra att personalen inte har några klagomål på behandlingen från förbundsstyrelsen vilket möjligen kan ha ett visst samband med det där om att ”bemöt folk på ett sätt som du själv vill bli bemött”.

Kort sagt! Hmm dagens bästa, nåja men det bör kanske ha framgått vid det här laget att både jag och de jag har kontakt med inom vårt avlånga land hyser en framtidstro och en både ärlig och uppriktig tro på att vi går framåt på många plan, något som uppenbarligen inte delas av signaturen ”kornström”. Jag kan inte styra, och vill inte heller, vad som debatteras i detta Judoforum men om tanken är att grotta i enskilda personers frustration över att alla andra inte tyckte likadant och därmed fortsätta en debatt som (för det absoluta flertalet medlemmar) redan avslutats och därmed leva i det förgångna istället för att bidra till ett framåtskridande så vete sjutton om jag har något större intresse av att delta. Alla medlemmar har rätt att säga vad de tycker och vill man ändra något gör man lämpligen detta i samband med vårt årsmöte. Får man inte gehör för sina synpunkter kan detta kanske bero på att ett flertal tyckte annorlunda och då får man väl leva med det. Kan man inte klara av detta har man inte i en demokrati att göra. Som avslutning vill jag säga att svensk judo mår bra och kommer att må mycket bättre om vi alla arbetar åt samma håll. Kritik skall självklart få framföras men den skall banne mig vara sanningsenlig och bäst är ju om den också vore konstruktiv.
Hälsningar
Jan Björkman
Sixten
#15 Postad : den 30 november 2005 09:26:00(UTC)
Sixten

Registrerade sig: 2005-11-26(UTC)
Meddelanden: 24

OT Fler än jag som undrar varför Jan Björkman loggat in sig som Frej...?
Frej
#16 Postad : den 30 november 2005 10:01:00(UTC)
Frej

Sixten: Det är inte Jan som loggat in som jag, jag har haft kontakt med Jan via mail och han bad mig posta det inlägget. Så Frej och Jan Björkman är inte samma person. B)
Judosnubben
#17 Postad : den 30 november 2005 13:48:00(UTC)
Judosnubben

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Marcus jag vet inte med vilka ord jag skall säga till dig att du bör ha god samtalston när du diskuterar här.
Att fråga människor om de är höga eller stenade i en inledningsfras är inte vad jag kallar för god kotym.
Det är dags för en skärpning och den bör komma illa kvickt.

Edited by user den 30 november 2005 14:11:00(UTC)  | Reason: Not specified

Frej
#18 Postad : den 30 november 2005 14:09:00(UTC)
Frej

Quote:
Macco - 2005-04-07 12:22 PM

Hej

BRa att det finns ett forum till :P Men håll ordning på detta forum nu, då det finns folk som gillar att rasera forum i judosverige.

Se till att det blir seriöst här inne så det itne spårar ur!

MVH

Macco

Lev som du lär...
Mattias R
#19 Postad : den 30 november 2005 15:17:00(UTC)
Mattias R

Svar till Jan Björkman.

Ja Jan Björkman det är inte svårt att se vilken "härad" du kommer ifrån heller. Du kritiserar "Kornström" för att inte vara sanningsenlig och dra igång gamla saker. För mig är flera av dessa "gamla" saker i allra högsta grad aktuella även idag. Du anser att svensk judo mår bra - jag och flera med mig tycker inte det. Det finns flera saker som kan förbättras, det anser vi nog båda, men vi skiljer nog oss i vad. Det samförstånd du talar om existerar säkert - men i din egen härad...

Ta inte på dig rollen att framföra någon form av absolut sanning Jan Björkman, vi var fler som deltog under det som skedde under de "turbulenta" åren och vi är fler som anser att den sanning du framför inte stämmer. jag deltog bland annat på det extra årsmötet och jag tolkar inte resultatet på samma vis som du. Fördelningen röster var ca 60 - 40. Det ni kallar en jordskredseger kallar jag en allvarlig förtroendekris. Ni sa att Ni skulle ta uti med denna förtroendekris - har ni det?? Om ni har det - hur??

Och en sak tilll Jan Björkman. Du får nog tåla att höra kritik du inte gillar, för jag delar inte din mycket konstiga syn på demokrati. Jag får säga vad jag tycker när jag vill och om DU inte klarar av det är det DU som ska lämna denna demokrati. Att inte tycka som en majoritet betyder INTE att man måste vara tyst. Men det är klart, jag förstår att det är vore mest bekvämt för dig och din härad......

Mattias R

Sixten
#20 Postad : den 30 november 2005 15:22:00(UTC)
Sixten

Registrerade sig: 2005-11-26(UTC)
Meddelanden: 24

Nja. jag undrar jag...

Kan ju vara så att det är Björkman som är mannen bakom Frej och detta forum, skapat för att sprida judopropaganda! B)

Huga, bäst att lämna denna tråd fort. Här haglar det minsann!

Edit: stava
Användare som läser denna konversation
Guest
3 Pages123>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.