logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

drbgaijin
#1 Postad : den 22 augusti 2005 03:32:00(UTC)
drbgaijin

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-25(UTC)
Meddelanden: 69

:D I am Scottish. In Sweden (and most other countries - Scotland included) it is said that Scots are "snål".
If anyone wrote that about me - I would smile and not be the least angry.
Most nations of the world have some characteristic tag.
Lately a very Swedish characteristic has shown itself on this Forum.
The burning desire to kick someone when they are down, to criticise and point fingers and say , "Ohhhhhhhh you bad bad person".

I am, of course, referring to the "attacks" on a certain judo club. Whether the "attacks" are needed or not has no real bearing on Swedish Judo, and its future.

What is amazing (but very "swedish" is that nobody has had any comments on "Etikdiskussion" started by Jahaså.

Instead of attacking one club in Sweden it would be much more constructive to look at the problems.
See if there is any way to stop the problems.
Look at Swedish Judo (indeed - world judo) and see what has gone wrong.

PS. Anyone taking offence at my description of a wellknown Swedish characteristic tag should ask themselves, "Have I ever referred to - snåla Skottar - ?" :huh:
Frej
#2 Postad : den 22 augusti 2005 08:49:00(UTC)
Frej

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

Instämmer helt på vad du säger.

Mycket kritik men lite konstruktiv kritik.

PS. Visst är skottar snåla, det vet väl alla... =) .DS

Edited by user den 22 augusti 2005 08:50:00(UTC)  | Reason: Not specified

Judosnubben
#3 Postad : den 22 augusti 2005 14:21:00(UTC)
Judosnubben

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Det enda goda med vad som har hänt i våras och denna sommar är att det diskuteras Judo och etik ute i klubbarna.

Dem karaktärsdrag som du tar upp i ditt exempel är ingenting annan än skvallerkärring fasoner och jag antar att dessa drag finner du även i Skottland.
Det är lika rättvist som att säga att Skottar dricker sig fulla på Guiness för att sedan gå på Celtic matcher och spöar folk.

Etikdebatten som Jahaså började och ingen svarade är nog att det var ett konstaterande som många håller med.
Vad svensk judo behöver är ett klar och tydlig idé om vad vi vill göra.
Denna verksamhets idé tycker jag skall även stå på www.judo.se hemsida samt hur det gå framåt eller bakåt.

Mvh

Micael

Edited by user den 22 augusti 2005 14:57:00(UTC)  | Reason: Not specified

drbgaijin
#4 Postad : den 22 augusti 2005 15:57:00(UTC)
drbgaijin

Quote:
Judosnubben - 2005-08-22 1:21 PM

Det är lika rättvist som att säga att Skottar dricker sig fulla på Guiness för att sedan gå på Celtic matcher och spöar folk.

Micael

GuiNNess is an Irish beer. Not a Scottish one. Scots are more likely to get drunk on McEwens or Tartan Special.
As far as going to Celtic matches and beating up people goes - this is quite close to the truth!

Judosnubben
#5 Postad : den 22 augusti 2005 16:49:00(UTC)
Judosnubben

Jag har försökt och se de två incidenterna som har drabbat IK södra inte som ett judo problem i första hand utan som ett samhällsproblem.
Dagens samhälle är inte så oskulldsfullt som det var på 50 talet utan klimatet är hårdare.
Samhället skriker på hårdare straff för förbrytare samtidigt så drar man in på resurser till barn&Ungdomar.
Denna kontakt med vuxenvärlden som jag hadde när jag var tonåring på 70talet i form av fältassistenter och ungdomsgårdar är i mångt och mycket bort blåsta.
Föräldrar jobbar hårt för att få bröfödan att gå ihop så den naturliga kontakten med vuxenvärlden har gått förlorat.
Ungdomar har bara ungdomar att vända sig till så det är lustigt att det inte blivit ännu mer pannkaka av saker än detta.
Jag sitter inte och försvarar denna vidriga misshandel på Kungsgatan på något sätt.
Vad jag vill ha sagt är att problemet är mer komplext än att man skall bränna alla som misshandlar på bål.
Vi alla måste jobba måste jobba för en bättre värld.

Så kan man lasta IK södra för misshandeln?
Svaret måste bli nej, men det tråkiga i kråksången är att media gillar att rota i sånt här och vi alla blir drabbade.
Tänk om en av killarna skulle varit medlem i Folkpartiet.
Skulle man ringa upp Lejonborg då och begärt killens huvud på fat? :x

Så hur vill ni lösaproblemet då jag har inget bra svar.

Mvh
Micael
Kronos
#6 Postad : den 22 augusti 2005 17:06:00(UTC)
Kronos

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

Jag tror också att detta inte är ett judo problem utan ett samhälls problem. Vad skiljer judo från någon anna tävligsinriktad sport i form av resultatinriktning och hetsning? Ingenting skulle jag tro, så judo skapar knappast fler våldsmän och barnmisshandlare än andra sporter.
Visst kan judoklubbarna ha ett moraliskt och etiskt synsätt i sin träning men trots allt så är det ändå föräldrarna som ska sköta uppfostran av sina barn och inte någon annan.

Vill bara påpeka att inte heller jag på något sätt försvara det inträffade men jag tror inte att judons inriktning på tävling är anledningen till det inträffade.
drbgaijin
#7 Postad : den 22 augusti 2005 18:32:00(UTC)
drbgaijin

Quote:
Judosnubben - 2005-08-22 3:49 PM

Jag har försökt och se de två incidenterna som har drabbat IK södra inte som ett judo problem i första hand utan som ett samhällsproblem.

A very free translation of one of Kano's maxims : By developing youself to be a better person (morally and ethically in the first instance) you will contribute to making a better community and society (=samhälle).
This meaning was expanded in some of Kano's speeches.

I cannot imagine that Judo could ever solve all the problems of today's society....but it could have helped more - if only it had not developed into a fighting sport where the prestige of winning at all costs is the central theme.

Any judo club following Kano's original ideas for the use of Kodokan Judo has a central role to play in society.

Since the OS in Tokyo - judo has drifted steadily in 2 directions. The grassroots judo that still tries to save something of Kano's ideas and the brash, vociferous, chest beating contest judo that is steadily destroying judo's good image.

The club in Stockholm is not the only club in Sweden with problems. Unfortunately for them, the Stockholms club has always been the centre of controversy and so it is being hung out to dry!

As Judosnubben rightly asks - "How to solve the problem?"

The answer is, in my opinion -

1) It is too late!
or
2) Create "Sport Judo" completely separate from any connection with Kano and Kodokan Judo. Let the clubs who want tp preserve the original ideas in Judo continue as pure Judo Clubs. (That does not mean there would be no shiai - but it would be in forms that agreed with Kano's principles. There are quite a few clubs in Sweden who do not take part in today's accepted contest form - but have a wide activity and a large number of very happy and contented members.

I don't intend to get into any close verbal combat with anyone - Everyones views are of some value - even though they are often at loggerheads with each others.......

I have written and talked for many years about the problems that have now surfaced............ I am happy here in Japan ....I don't need or intend to start explaining everything over again....... :x
Judosnubben
#8 Postad : den 22 augusti 2005 22:26:00(UTC)
Judosnubben

Min övertygelse är att judo är som livet själv.
Man kan dela in det i stadier av utveckling och förståelse.
I detta så är fysisk fostran så som hård underkastelse av träning så som inför en tävling är av vikt.
Likväl att när man blir äldre intresserad av andra aspekter av judo såsom filosofi och ursprunget till "jiu jitsuskolan" Judo.

Jag tror helt enkelt inte på idén med att göra Judo till en helt avskild företeelse från tävling.
Det finns andra stilar som inte tävlar och där blir det väldigt mycket flumsnack.
Vad jag gillar med judo som tävling är att man kan inte komma med "hokuspokus" tekniker och förvänta sig att de skall fungera.
Judo för tävling måste fungera annars är det värdelöst.
På samma sätt måste man se judo när det gäller andra aspekter.
Om det är en kuzushi som inte fungerar så måste man göra någonting åt den.
Fungerar inte kumikatan mot vänstergreppare så lär dig och handskas med det.
Denna process skall fungera som ett flöde utan stopp.
Det är denna kunskap som jag vill ta med mig till andra delar av judo.
En av de största judopedagoger jag känner till öppnade ögonen för mig och visade mig handgripligen vad kuzushi tsukurite och kake var.
Hans namn är Yuhashiro Yamashita Sensei.
Han är en mycket bra ambassadör för judo och har min djupaste respekt.
När jag var i Rothe utanför Edinburgh så berättade han att han var en buspojke i unga år och judo fick fason på honom.
Hur som helst han förlorade inte en match på 13 år och det var på alla nivåer.
Hans ödmjukhet var enorm, Respekt säger jag.

I hans mission ligger svaret.
Jag tror att en sund träning och bra förebilder så kan man hjälpa ungdommar som håller på att åka ut på glid.
I och med att man får en grupptillhörighet blir man sedd och ser andra.
Det gäller att fostra goda förebilder i egna leden.

/Micael
Frej
#9 Postad : den 22 augusti 2005 23:57:00(UTC)
Frej

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

Måste nog förtydliga mig lite, självklart finns det väldigt många bra personer också, men det stora problemet där är att desse personer inte hörs lika mycket som de som är väldigt kritiska. Vilket är synd.

Ville bara fördydliga mitt inlägg, verkade nästan som att alla svenskar är dumma i mitt första inlägg.
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.